Clownen Jac

Bergman, Hjalmar

| 2017

Clownen Jac vill egentligen inte uppträda. Han känner en enorm skräck inför livet och fasan tar sig uttryck även i manegen, men publiken älskar hans framträdanden och kan inte ana att hans rädsla är äkta. Jac pressas ständigt till att fortsätta uppträda av en samling människor som är ekonomiskt beroende av hans framgångsrika turnéer, men hur länge klarar den motvilliga clownen av att fortsätta trotsa sina rädslor? "Clownen Jac" är Hjalmar Bergmans sista publicerade verk och är känd som hans avskedsroman. I boken sägs han beskriva den mänskliga verkligheten bakom sin konst, samtidigt som romanen utgör en satir på den amerikanska nöjesindustrin. Hjalmar Bergman (1883-1931) var en svensk författare och ansågs vara en av de främsta svenska prosaisterna under det tidiga 1900-talet. Han debuterade 1905 med "Maria, Jesu moder", men fick inte sitt genombrott förrän 1910 med romanen "Hans nåds...

Fredrik Umark

2023-02-20

Denna bok hittar du på varenda loppis i hela landet och jag undrar om det är för att utgåvan var talrik eller att ingen vill ha den kvar på bokhyllan.

Lars Willfors

2013-08-01

Fruktansvärt svårläst, inte minst på grund av den mottagarovänliga typografin. Se "The dark knight" före läsning så att det finns gott om destruktiv konstnärsmyt i botten för den här skådespelarberättelsen. På egen hand lyckas Bergman sådär att gestalta det han verkar vara ute efter.

Sari Karlsson

2012-11-17

Intressanta karaktärer och en bra berättelse.

Merja A

2010-08-06

Tröttnade efter 98 sidor. Troligtvis hade betyget blivit högre om jag hade läst hela boken. Nu, månader senare lockar den fortfarande inte, tyvärr.

2010-02-07

Vackert språk.

Josefine Lind

2009-06-15

Klassiker som kommit ifrån kanon. Bör läsas.