A Clockwork Orange

Burgess, Anthony

| 1995

'What we were after ...was lashings of ultra-violence'. In Anthony Burgess' infamous nightmare vision of youth culture in revolt, fifteen-year-old Alex and his friends set out on a diabolical orgy of robbery, rape, torture and murder. Alex is jailed for his teenage delinquency and the State tries to reform him - but at what cost? Burgess writes of social prophecy and free will in this black comedy.

Niklas Jakobsson

2016-10-24

Onekligen en bok som kommer att leva kvar i mitt minne länge, men karaktären Alex är väldigt endimensionell, kärleken till klassisk musik till trots, vilket gör att hela historien blir lite oengagerade.

Insidanavenros .

2016-08-23

Isch. Läs Jordiska makter istället!

Tommy -

2015-10-20

Klurigt språk men man kommer in i det. Bra med ordlista i slutet!

Tommy -

2015-10-20

Träffsäker skildring av meningslöst våld i ett dystopiskt samhälle. Nedslående.

Anders Zorn

2015-04-01

Trots författarens envisa hävdade att kapitel 21 borde varit med i filmen och i amerikanska utgåvan, så tillför det inget.

Edwin Cole

2014-10-12

Svår att komma in i till en början. Onödigt sista kapitel.

Lo Lindström

2013-07-27

Underbar, horrorskön bok! Älskar det underliga språket. Den är ju absolut en utmaning och ordlistan längst bak i boken kom till användning några gånger får jag väl erkänna, men för det mesta gick det ändå att förstå utan att helt förstå, om ni förstår! Absolut, utan tvekan en femma!

Andreas Ruuth

2013-03-14

Visst är det intressant när boktipset faktiskt har rätt?
Den här trippen, real horroshow, är den mest tänkvärda framtidsversionen jag har läst. Det ny-kockniska sättet allt berättas på utifrån Alex synpunkt ger allt en atmosfär som man inte vill ta sig ifrån. Förstärker trovärdigheten.

Om du har sett filmen kan jag bara säga att boken är exakt lika bra.

Karin Norlander

2012-12-25

Var nog unik när den kom men nu finns det så många, mycket bättre böcker i samma genre. Ger en platt bild av huvudpersonen, ger aldrig någon förklaring till vad som formar honom och samhället.

Jag trodde först att jag skulle bli galen på språket men jag kom in i det ganska snabbt.
Jag sträckläste boken och var helt uppslukad av berättelsen. Det är något med bra betraktelser över vad som är en god/ond människa som jag aldrig kan få nog av.

Terese Ahlin

2011-11-10

Lästed denna efter Kubrick's filmatisering och finner artikeln i efterskriften som mest intressant, tyvärr. Filmen satte sitt spår och i och med att den liknar boken, så får det inte mer betyg än 3+. Det är synd att det är filmen som väcker bokens uppmärksamhet och inte tvärtom, menar Burgess i artikeln. Jag håller med.

Sabina -

2010-09-19

gillar boken mer än filmen. ordlistan är viktigt komihåg

längesen jag läste den - men minns den som annorlunda, spännande och anorlunda med lexikonet längst bak...

Frida Gustavsson

2010-01-18

Har inte sett filmen... Måhända att jag litar på Kubrick, men jag tror ännu mer på Burgess.

2010-01-05

Nä, gillade vare sig bok eller film.

Bulliga B

2009-10-31

Usch, otäck. Håller med, filmen var bättre.

Jonas Olsson

2009-09-13

Bra bok men ännu bättre film

Jeanette Algeson

2009-06-24

Jag försökte läsa den, men ja va tvungen att lägga ifrån mig den för att de va omöjligt att förstå något trotts ett försök till ordbok längst bak i boken.
Kanske lika bra. Den står i bokhyllan iaf.