A Clockwork Orange

Burgess, Anthony

| 1995

'What we were after ...was lashings of ultra-violence'. In Anthony Burgess' infamous nightmare vision of youth culture in revolt, fifteen-year-old Alex and his friends set out on a diabolical orgy of robbery, rape, torture and murder. Alex is jailed for his teenage delinquency and the State tries to reform him - but at what cost? Burgess writes of social prophecy and free will in this black comedy.

Niklas Jakobsson

2016-10-24

Onekligen en bok som kommer att leva kvar i mitt minne lnge, men karaktren Alex r vldigt endimensionell, krleken till klassisk musik till trots, vilket gr att hela historien blir lite oengagerade.

Insidanavenros .

2016-08-23

Isch. Ls Jordiska makter istllet!

Tommy -

2015-10-20

Klurigt sprk men man kommer in i det. Bra med ordlista i slutet!

Tommy -

2015-10-20

Träffsäker skildring av meningslöst våld i ett dystopiskt samhälle. Nedslående.

Edwin Cole

2014-10-12

Svr att komma in i till en brjan. Ondigt sista kapitel.

Lo Lindstrm

2013-07-27

Underbar, horrorskn bok! lskar det underliga sprket. Den r ju absolut en utmaning och ordlistan lngst bak i boken kom till anvndning ngra gnger fr jag vl erknna, men fr det mesta gick det nd att frst utan att helt frst, om ni frstr! Absolut, utan tvekan en femma!

Andreas Ruuth

2013-03-14

Visst r det intressant nr boktipset faktiskt har rtt?
Den hr trippen, real horroshow, r den mest tnkvrda framtidsversionen jag har lst. Det ny-kockniska sttet allt berttas p utifrn Alex synpunkt ger allt en atmosfr som man inte vill ta sig ifrn. Frstrker trovrdigheten.

Om du har sett filmen kan jag bara sga att boken r exakt lika bra.

Karin Norlander

2012-12-25

Var nog unik nr den kom men nu finns det s mnga, mycket bttre bcker i samma genre. Ger en platt bild av huvudpersonen, ger aldrig ngon frklaring till vad som formar honom och samhllet.

Jag trodde frst att jag skulle bli galen p sprket men jag kom in i det ganska snabbt.
Jag strcklste boken och var helt uppslukad av berttelsen. Det r ngot med bra betraktelser ver vad som r en god/ond mnniska som jag aldrig kan f nog av.

Sabina -

2010-09-19

gillar boken mer n filmen. ordlistan r viktigt komihg

lngesen jag lste den - men minns den som annorlunda, spnnande och anorlunda med lexikonet lngst bak...

2010-01-05

N, gillade vare sig bok eller film.

Jonas Olsson

2009-09-13

Bra bok men nnu bttre film

Jeanette Algeson

2009-06-24

Jag frskte lsa den, men ja va tvungen att lgga ifrn mig den fr att de va omjligt att frst ngot trotts ett frsk till ordbok lngst bak i boken.
Kanske lika bra. Den str i bokhyllan iaf.