Clara

Lönnaeus, Jens

Vilhelm har hittat ett rum att hyra i Malmö och ska äntligen lämna allt det gamla bakom sig. Men hyresvärden Clara ställer ett oväntat krav. Han måste utge sig för att vara hennes pojkvän, och får inte fråga varför.Regisserad av Clara spelar Vilhelm sin nya roll på svartklubbar och fester. Hon leder och han följer. Men när Claras krav hårdnar blir också frågetecknen kring henne fler. Vad hände egentligen med hennes förre pojkvän? Ju mer Vilhelm får veta, desto farligare verkar hans nya tillvaro.Clara är ett psykologiskt spänningsdrama om en ung persons desperata längtan att bli någon annan. Det är inte en berättelse om att hitta sig själv. Det är en berättelse om att skapa sig själv och försvara sin skapelse till varje pris.Clara är Jens Lönnaeus skarpsynta debutroman.

ElinsBokhylla

2022-03-03

Direkt från bokens början finns det en mörk och dyster ton, karaktärerna är väldigt olika varandra med författaren lyckas ändå få ihop dem till ett rätt så bra team för bokens handling.

Spänningen finns med direkt från början och jag hade väldigt lätt att komma in i bokens handling och fatta tycke för karaktärerna. Eftersom boken inte hade så många karaktärer så var det väldigt lätt hann hänga med även bland dem och inte tappa bort sig så lätt.

Boken är skriven så att man bara får följa Vilhelms perspektiv och det tycker jag är lite tråkigt, jag hade mer än gärna velat följa med i Claras tankar kring hela händelsen. Men efter att ha läst slutet på boken förstår jag tydligare varför man endast fick höra Vilhelms röst under bokens gång. Utan att spolia för mycket så tyckte jag att Jens Lönnaeus fick ihop Claras berättelse på ett bra sätt.

Att boken är en psykologiskt spänningsroman är det ingen tvekan om, psykologin och spänningen finns med direkt från början till slut och Lönnaeus har verkligen lyckats med att hålla fast läsaren och få hen att vilja ha mer och mer. Ett stort plus till författare som lyckas hålla sina läsare på helspänn under hela bokens gång.

Dock upplevde jag att det var något som fattades, jag tycker att boken är riktigt bra och spännande. Uppfriskande att läsa något lite annorlunda än vad jag brukar men det känns som att det fattas något, även om slutet på boken hade en tvist som jag inte var beredd på så var handlingen ändå lite tunn. Jag hade nog hoppats på ett lite tyngre och avslutande slut, för nu var det ett rätt så öppet slut och det var jag inte riktigt nöjd med. Men överlag så tycker jag att boken var riktigt spännande och bra, även om slutet inte riktigt höll upp till mina förväntningar.

Boken är väldigt detaljerad, miljöbeskrivningarna och karaktärsbeskrivningarna är välskrivna och även om jag inte direkt varit i Malmö så känns det ibland som att jag står på gatan bredvid huvudkaraktären när Jens Lönnaeus beskriver och återberättar Malmö.

Clara av Jens Lönnaeus är en psykologisk spänningsroman som har allt en bra bok behöver, spänning, dramatik, cliffhangers och lite romans. Boken är en riktigt bra debutbok som är detaljerad, fylld med spänning och bra karaktärsbeskrivningar. Även om jag hade sett fram emot ett lite mer avslutande slut i boken så är den definitivt läsvärd!

Claes Hyllienmark

2021-02-14

Intressanta personporträtt och en skildring av Malmö och framför allt Möllan som är på pricken. Det finns ett smygande obehag över boken och den tar många oväntade vändningar utan att tappa fokus. Rekommenderas starkt!

Viktor Persson

2021-02-14

Otroligt stark läsupplevelse - rekommenderar verkligen!

Richard Persson

2021-02-10

En grym berättelse. Bra karaktärer och bra flyt i boken.

Abraham Mouginot

2021-01-30

Fantastisk berättelse!

Å

Åsa Vilborgsson

2021-01-23

Snillrik och skarp.

Tycker den här boken är helt fantastisk! Har bott i Malmö i många år och miljöbeskrivningarna är läskigt pricksäkra. Jens Lönnaeus har verkligen lyckas fånga Malmö och i det placera en fängslande historia med en slags molande spänningsuppbyggnad! Tycker också boken tar sig an temat identitet på ett intressant sätt, satt i flera dagar efter jag läst klart den och funderade på vem jag själv är... Du kommer fatta vad jag menar. LÄS DEN!

Hanna Melin

2020-12-19

Helt otrovärdig story som inte fick en att sympatisera med varken huvudpersonen, den döda pojkvännen eller ens psykopatClara.

Linda Vanil

2020-11-11

Tyckte den var spännande skriven!

2020-05-02

Inget för mig. Vill inte kalla det för en deckare heller, snarare en psykologisk studie. Väldigt långrandig och för mig ointressant.

Maria Jacobsson

2020-03-24

Läste denna som ljudbok. Första halvan av boken var spännande och väckte nyfikenhet. Steg för steg avslöjas vad som hänt innan Vilhelm flyttade in hos Clara. Andra halvan av boken bleknade lite och slutet tyckte jag inte alls om. Synd på en bra bokidė att den faller så platt.

Johan Bäckman Berg

2020-02-19