Clara

Lönnaeus, Jens

| 2020

Clara har nominerats till Bästa debut 2020 av Svenska Deckarakademin.»Mycket spännande bok. Otroligt suggestiv känsla. Fantastiskt bra debut. Hoppas jag får läsa mer av Jens Lönnaeus. Skarp, oförutsägbar och spännande.« SVT Go'kväll»Spänning så man baxnar ... allt känns autentiskt, välskrivet, minutiöst.« Norra Skåne»Boken är en lysande person- och miljöskildring från Malmö ... Författaren lyckas på ett briljant sätt hålla den kusliga stämningen uppe boken igenom. En utmärkt debut.« Ölandsbladet»Ett bra, obehagligt trovärdigt porträtt av hur det är att vara ung och pröva nya identiteter för att hitta en som passar.« Dagens Nyheter Psykologiskt drama i Malmömiljö Vilhelm har hittat ett rum att hyra i Malmö och ska äntligen lämna allt det gamla bakom sig. Men hyresvärden Clara ställer ett oväntat krav. Han måste låtsas vara hennes pojkvän,...

Intressanta personporträtt och en skildring av Malmö och framför allt Möllan som är på pricken. Det finns ett smygande obehag över boken och den tar många oväntade vändningar utan att tappa fokus. Rekommenderas starkt!

Otroligt stark läsupplevelse - rekommenderar verkligen!

En grym berättelse. Bra karaktärer och bra flyt i boken.

Fantastisk berättelse!

Snillrik och skarp.

Tycker den här boken är helt fantastisk! Har bott i Malmö i många år och miljöbeskrivningarna är läskigt pricksäkra. Jens Lönnaeus har verkligen lyckas fånga Malmö och i det placera en fängslande historia med en slags molande spänningsuppbyggnad! Tycker också boken tar sig an temat identitet på ett intressant sätt, satt i flera dagar efter jag läst klart den och funderade på vem jag själv är... Du kommer fatta vad jag menar. LÄS DEN!

Hanna Melin

2020-12-19

Helt otrovärdig story som inte fick en att sympatisera med varken huvudpersonen, den döda pojkvännen eller ens psykopatClara.

Linda Vanil

2020-11-11

Tyckte den var spännande skriven!

2020-05-02

Inget för mig. Vill inte kalla det för en deckare heller, snarare en psykologisk studie. Väldigt långrandig och för mig ointressant.

2020-04-05

I Jens Lönnaeus debutroman Clara får vi hänga med Vilhelm som lämnar sitt gamla liv och flyttar till Malmö. Vilhelm hittar ett rum att hyra hemma hos Clara. Kravet Clara har är att Vilhelm spelar hennes pojkvän, men varför Clara har det konstiga kravet får han inte veta.
Det är en fascinerande roman med intressanta karaktärer som författaren målar upp. Clara är en obehaglig person som är svår att få något riktigt grepp om. Hon regisserar sin omgivning, ljuger hejvilt och vakar över Vilhelm med järnhand. Vilhelm däremot är en mesig person som helt följer Claras nycker och jag önskar att han hade visat lite mer vilja och eget driv, jag blir frustrerad på att han inte står på sig! Romanen har ett krypande obehag och en lite kuslig känsla genom hela berättelsen samtidigt som den är väldigt oförutsägbar och man vet aldrig riktigt var det ska bära iväg någonstans.
Det är en spännande läsupplevelse författaren bjuder på och jag blir nyfiken på mer! Jens Lönnaeus är en författare att hålla utkik efter framöver!

Maria Jacobsson

2020-03-24

Läste denna som ljudbok. Första halvan av boken var spännande och väckte nyfikenhet. Steg för steg avslöjas vad som hänt innan Vilhelm flyttade in hos Clara. Andra halvan av boken bleknade lite och slutet tyckte jag inte alls om. Synd på en bra bokidė att den faller så platt.

Johan Bäckman Berg

2020-02-19