Citymorden

Tre maskerade rånare genomför ett brutalt dåd i tunnelbanan i Stockholm. En hel vagn på tåget skjuts sönder och pengar, klockor och mobiler avkrävs de skräckslagna resenärerna. Två män, lokföraren och en passagerare, mördas brutalt. Rånarna flyr i en svart Chevrolet och kör till en övergiven, nersliten fabriksbyggnad vid Stockholms hamninlopp. Högst upp i den, i ett smutsigt före detta omklädningsrum med kakelbås och plåtskåp, tar de av sig sina skidmasker. Rånarna är tre unga kvinnor. De hämtar en illa tilltygad kassettbandspelare från ett av skåpen, sätter sig runt den, tar varandras händer och börjar vagga när spröd pianomusik strömmar ur högtalaren. Det är en gammal Beatleslåt: For no one. Tårarna rinner utmed kvinnornas ansikten.Den handikappade polisen Axel Hake får hand om fallet. Han tror inte att det är ett terrorattentat som polisledningen förordar. Ingen grupp har tagit på...

Karin Löfstrand

2016-03-16

160314: Antingen har jag vant mig vid personerna runt Axel Hake eller så var denna boken faktiskt lite bättre än föregångarna.

E H

2015-12-13

Bästa boken i serien hittills!

Y

Yngve Carlsson

2015-09-27

Riktigt bra story. Tycker jag som inbiten deckarnörd.

Ulla Sköld

2015-07-15

Strålande deckare. Tre unga kvinnor rånar och mördar. Därefter åker de till en gammal nersliten fabrik och spelar en Beatles-låt. De gråter och håller varandra i händerna.

Axel Hake försöker förstå och grip dom. det blir inte lätt. De är smarta och högpresterande.
Mycket spännande och Lundhomm har ett vacker och nästan poetiskt språk fastän det är en deckare. Högsta betyg.

Maria Larsson

2015-05-20

Det har gått nästan sex år sedan jag läste en bok av Lars Bill Lundholm. Då var det "Gamla stan -morden". En bok som gav mig fruktansvärt motbjudande eftersmak i munnen (orsaken till detta kan ni läsa HÄR). Men eftersom hans tre första böcker om Axel Hake var riktigt bra - och med förhoppningen att man inte gör ett sådant klavertramp fler gånger i sin karriär - gav jag honom en chans till med den femte och senaste boken i serien: "Citymorden".

Boken inleds med att tre maskerade rånare genomför ett brutalt dåd i Stockholms tunnelbana. Två personer - föraren och en passagerare - mördas. De tre rånarna är unga flickor.

Kriminalkommissarie Axel Hake tar hand om fallet.

"Citymorden" är lättläst och underhållande. Den når inte riktigt upp i samma klass som de tre första böckerna i serien men den är idealisk som semesterdeckare. Tempot är högt, texten flyter på. Det är förmodligen ingen bok jag personligen kommer att lägga på minnet men den får klart godkänt i betyg.

Maria Larsson

2015-05-20

Svag trea. Lättläst och underhållande men förmodligen lika lättglömd också.

Rasmusmatte .

2014-12-21

Lite seg i början men den tog sig och blev rimtigt bra

Jennifer Tydén

2014-12-20

Äntligen en ny bok med Axel Hake

2014-11-06

Det här är Lars Bill Lundholms femte bok i den fristående serien om Stockholmsmorden. Jag har inte läst någon av hans tidigare böcker, men jag tyckte inte som om det kändes som om det gjorde något, när jag läste den här boken. Tyckte jag kom in i boken på en gång, och lärde känna huvudpersonerna och karaktärerna.

Boken var bra, jag gillar mycket beskrivningarna av Stockholmsmiljön. Alltid roligt att läsa när man känner igen sig i miljön. Jag gillade även huvudpersonerna, poliserna och deras nära och kära, och skulle gärna läsa fler böcker i serien.

Själva storyn var spännande och intressant, och boken var lättläst. Så gillar man enkla, svenska deckare i Stockholmsmiljö, så rekommenderar jag absolut den här boken.