City of Ashes

Clare, Cassandra

| 2008

Is love worth betraying everything? Plunge into the second adventure in the internationally bestselling Mortal Instruments series and "prepare to be hooked" (Entertainment Weekly). Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? If Clary left the world of the Shadowhunters behind, it would mean more time with her best friend, Simon, who's becoming more than a friend. But the Shadowhunting world isn't ready to let her go--especially her handsome, infuriating, newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil--and also her father. To complicate matters, someone in New York City is murdering...

My.loved.books

2021-03-09

Spännande, omtumlande och hundratio procent beroendeframkallande!

Det här är andra boken av sex; resterande delar är:
(3) ”Stad av glas”
(4) ”Fallna änglars stad”
(5) ”Förlorade själars stad”
(6) ”Himmelska eldens stad”

Det är inte enkelt att vara Clary eller Jace eller någon av det övriga gänget av skuggjägare eller deras närmaste som vi möter längst med böckernas gång. Oönskat syskonskap, föräldrar vars närvaro hade önskats vara lite mer åt andra hållet; kärlek som inte får synas men finns där än då trots förnekelse… Vänskap som från utsidan är densamma; men som är väldigt långt ifrån den ursprungliga vänskapen i alla fall om man frågan den ena parten…

Lättbegripligt? Nä trodde väl inte det heller; men det här är en bok som innehåller 493 sidor; men läsningen går i ett rasande tempo för att den är så spännande; samtidigt som man måste pausa med insikten om att: ”Läste jag precis det där”? eller ”Vad var det som hände?”. I ärlighetens så får man oftast fler frågor än svar… Men det gör Absolut ingenting!

Det finns karaktärer som berör och som retar gallfeber på mig som läsare; de finns dem som gör mig heligt förbannad och det finns dem som man endast känner sympatier och bryr sig om.

Tror inte jag känt så här för någon annan serie; möjligtvis för Harry Potter.

Bokslukerskan

2019-07-17

Betyg: 4/5
Efter att ha läst de tre första böckerna i denna hyllade serie kan jag inte annat än att sälla mig till fanskaran! YA-fantasty när den är som allra bäst!!
••••••••••••••••••••••••••••
Under en utekväll på den hippa nattklubben Pandemonium i New York tar livet en drastisk vändning för Clary. Hon dras in i en mörk värld av skuggjägare, demoner, varulvar, vampyrer, älvor och magi. Hennes tillvaro vänds upp och ner, i hela sitt liv har hon undanhållit den verklighet som nu drabbar henne. Tillsammans med Clary och de andra skuggjägarna får vi ta del av svindlande äventyr, förtrollande miljöer, hjärtslitande kärlekshistorier, fascinerande varelser och detaljerad magi. En fulländad fantasymix!

2017-10-10

Svår att lägga ifrån sig - vill hela tiden veta mer och jag känner mycket för alla inblandade karaktärer.

Hanna Thorn

2017-08-01

Jag bara älskar denna serie, liksom allt annat som Cassandra skrivit. Hon lyckas skapa ett helt eget universum som man bara längtar efter att få kliva in i igen!

Erica S

2016-12-31

riktig grym serie love it

Anna Jensen

2015-11-08

Jättebra serie!

Ida Andersson

2014-02-19

Gillar att den spinner vidare direkt där den förra avslutades. Dessutom finns det sedan den första boken många karakärer vilket gör att det inte behöver läggas till någon i fortsättningen eftersom det blir en tillräckligt bra historia ändå.

Maria Blomkvist

2014-01-18

En bra fortsättning på Mortal Instruments-serien. Inte lika förutsägbar som första boken och jag tyckte om att lära känna karaktärerna bättre.

Sanna Axelsson

2014-01-14

Inte lika bra som ettan enligt mig. Trots en späckad handling kändes det inte som att det faktiskt hände så mycket. Tror det är lite av en bro mellan bok 1 och 3. Skall fortsätta med trean i alla fall.

Jennie Björklund

2013-06-21

Tycker om att den inte sparar på krutet tills de sista sidorna, att det som händer i början blir en röd tråd genom hela berättelsen! En av få sådana här serier där jag faktiskt tror jag kommer att klara av att läsa fler än två böcker av!

Therese Åström

2013-04-28

Jag tycker att denna serie är bättre än The Infernal Devices, så även om jag nog inte kommer fortsätta med den serien ska jag absolut läsa klart denna. Först ska jag bara läsa några vuxna böcker...

Pernilla Eriksson

2012-12-04

Det fortsätter ju riktigt bra! Jag är mer än nöjd!

Sonia Tibblin

2012-08-04

Mycket drama och resan fortsätter! Inte riktigt en femma för den blir lite för rörig men helt klart läsvärd!

Miriam T

2012-01-17

När mina förväntningar dragits ner lite efter första boken slapp jag bli besviken på tvåan och älskade den istället ^^

Läs recensionen på min blogg:

Natasha Illyés

2011-12-25

Bok nummer två är ett strå vassare än bok nummer ett. Fortfarande inte över 3,5 i poäng men mycket, mycket nära.

Iris Eriksson

2011-06-26

Blir mer spännande för varje bok. Känslorna blir starkare och mörkare och allt samlas ihop.. Jag älskar den!