
Three years after the fall of the Berlin Wall, the writer Christa Wolf began to sort through her newly declassified Stasi files. Known for her defiance and outspokenness, Wolf was not especially surprised to discover forty-two volumes of documents collected by the East German secret police. But what was surprising was a thin green folder whose contents told an unfamiliar - and disturbing - story: in the early 1960s. Wolf herself had been an informant for the Communist government. And yet, forty years on, she had absolutely no recollection of it. Wolf's extraordinary autobiographical final novel is an account of what it was like to reckon with such a shocking discovery. Based on the year she spent in Los Angeles after these explosive revelations, "City of Angels" is at once a powerful examination of memory and a surprisingly funny and touching exploration of L.A., a city strikingly different...
Visa mer
Recensioner
2011-12-08
Betyg
Se min recension på Dagensbok: dagensbok.com/2011/12/08/christa-wolf-anglarnas-stad/
Betyg
Tysklands dramatiska 1900-talshistoria medförde 45 års skilsmässa mellan de båda landsdelarna och olika samhällssystem. Den tyska litteratur som är aktuell i höst, rör sig kring den tyska erfarenheten. ”Änglarnas Stad” av Christa Wolf, är en självbiografisk reseskildring som utspelar sig efter murens fall, men är skriven först tio år senare. Wolf föddes 1929 i Landsberg (som nu ligger i Polen) och har varit en inflytelserik DDR-författare, aktiv i medborgarrättskampen för demokrati och öppenhet, men motståndare till den tyska återföreningen. Hon belönades med Tomas Mann-priset 2010 för sitt samlade författarskap.
Bokens yttre handling utspelar sig i Los Angeles, en stad som tagit emot många kända tyskar i exil (Brecht, Mann, Adorno m.fl.), dit författaren anländer med pass från ett land som inte längre existerar. Ett stipendium från Getty Center är den officiella orsaken till vistelsen, men samtidigt avslöjas i hemlandet att hon varit IM, informell rapportör, för Stasi 1959, en skandal för en skribent som själv skrivit om hur hon bevakats av hemliga polisen. Det märkliga är hon inte alls kan minnas händelsen. Hon upplever starka skam- och skuldkänslor och hamnar i en livskris. Sanningen kan man aldrig finna och innerst inne i varje människa finns en hemlighet som ingen kan komma åt, skriver Wolf. ”Det är ju inte bara det att jag har glömt mycket. Kanske är det så mycket mer betänkligt att jag inte är säker på vem det är som minns. Ett av de många jagen som i snabbare eller långsammare takt har avlöst varandra inom mig, och som valt mig till sin bostad. Vilken av dem ansluter alltså instrumentet minne till.” Att orientera sig i en värld, där kapitalismen segrat och de alternativ som hon bekänt sig till inte längre anses relevanta, är inte enkelt. Här hjälper en överrock från Freud med ”freudiansk glömska”, den svarta ängeln Angelina och en avgörande natt sjunger hon sig fri med det tonband av minst femtio tyska sånger som finns i hennes huvud.
Det finns många bottnar i denna inte helt lättlästa bok, där det ofta är svårt att avgöra om dialogen förs med en vän eller om det är ett förflutet jag som tilltalas. Det gör boken rörig, men behållningen är tankarna kring vårt minne och makten över det förflutna samt vad som händer med en människas identitet, när vi tvingas omvärdera gamla ”sanningar”.