Cirkusdeckarna och surströmmingsmysteriet

Höjer, Dan

Del 21 i serien Cirkusdeckarna! Cirkusens stjärnor är de unga tvillingarna Kaspar och Katinka. Publiken häpnar när de visar sina konster. Men Kaspar och Katinka gillar även mysterier. Och när silverskatten stjäls från Skuleberget i Ångermanland, tar tvillingarna upp jakten på bovarna. Det blir ett dramatiskt äventyr där deckarna segelflyger, blir instängda och håller på att svimma av surströmmingslukten!

Boken är bra men också rolig. Det är väldigt spännande i slutet.
Det är lagom mycket text i boken tycker jag. Den handlar om Kaspar och Katinka som är med i en cirkus, men det är också väldigt bra på att lösa mysterium!

Nu har del 21 i den populära serien Cirkusdeckarna kommit. I Cirkusdeckarna får vi följa tvillingarna Kasper och Katinka som reser Sverige runt med cirkusen, och vid varje ort lyckas de bli indragna i en deckarhistoria som tvillingarna hjälper till att lösa. På detta sätt ger serien som helhet en gedigen genomgång av Sveriges geografi.

I denna bok har cirkusen kommit till Skuleberget i Ångermanland och tvillingarna ska uppträda vid en surströmmingsfestival.
Under deras vistelse så blir en silverskatt stulen från utställningen i toppstugan. Katinka och Kasper blir vittnen när de ser tjuvarna lämna brottsplatsen efter att ha slagit ner föreståndaren i toppstugan.
Nu får tvillingarna fullt upp med att lösa mysteriet. Gärningsmännen måste vara några som befinner sig på surströmningsfestivalen, men vilka? En fråga som visar sig svårare att lösa än vad de först trott.

Boken är språkligt välskriven och väldigt behaglig att läsa högt. Jag som vuxen upplevde att bokens story var lite simpelt utformad. Men min I (5,5 år) lyssnade fokuserat hela boken och tyckte den var rolig. Flera gånger skrattade hon och uppskattad boken i stort. Eftersom hon tillhör målgrupper mer än jag kan vi ta min upplevelse med en nypa salt.
Boken är helt okej men jag hade ändå förväntat mig mer av Höjer, då jag läst flertal böcker av honom högt tidigare.

I boken finns många svartvita illustrationer som levandegör texten fint. I berättelsen får vi också surströmningstraditionen förklarad.

Rent genusmässigt så känns boken rätt okej. Några enstaka bitar kunde jag störa mig på men det kompenserades av Katinkas personlighet och andra detaljer i bokens upplösning jag ej vill spoila.

Texten är lite större och lagom luftig, ett upplägg som passar bra för barn som kommit igång med läsningen men fortfarande är nybörjare.