Cirkusdeckarna och mellomysteriet

Höjer, Dan

De två största stjärnorna på Cirkus Pommery är de unga tvillingarna Kaspar och Katinka. Publiken häpnar när de visar sina fantastiska konster. Men Kaspar och Katinka gillar också mysterier. Så när vinnarpokalen stjäls inför finalen av Melodifestivalen i Solna, tar tvillingarna upp jakten på bovarna. Det blir ett dramatiskt äventyr där de unga deckarna slåss med golvmoppar, blir hotade med pistol och förföljer skurkarna i direktsänd teve! Del 20 i serien.

Jag tyckte boken var ganska bra. Jag gillar mello väldigt mycket så boken var passande till mig. Fast jag trodde att boken skulle vara mer spännande. Jag rekomenderar boken till dom som gillar mello. Jag ger den 4 av 5 stjärnor.

Boken utspelar sig på Friends Arena i Solna mitt under Melodifestivalens final.
Plötsligt börjar mystiska saker ske. Någon har stulit prisstatyetten! Även en scenkostym och Miss Decibels katt har försvunnit på underliga sätt.
Boken är full av lustiga artist-karaktärer som man kan relatera till Mello.
Jag har läst den högt för I (5 år) och A (8,5 år). För I har den stundvis varit lite tung men hon har ändå alltid kommit tillbaka till boken igen.
För de yngre barn som I så passar det förmodligen att läsa lite kortare stunder då det är mycket text - för intresset finns verkligen där.
A har rakt igenom varit en engagerad lyssnare och velat höra, faktum var att jag från början läste enbart för I när hon var sjuk. Men innan första kapitlet var slut hade A flyttat in sin lek i hennes rum för att kunna lyssna. Så boken har varit spännande nog för att agera barnmagnet.
Jag har högläst, men det känns som en perfekt bok att sticka i händerna på barn som älskar Melodifestivalen för att väcka deras läslust.

En annan detalj är att mysteriet verkligen är himla klurigt, inte ens jag som förälder lyckades lista ut det i förtid. Det är en detalj jag uppskattar för det är så mycket roligare att klura och diskutera med barnen när man själv inte vet. Samtalet blir mer genuint helt enkelt och jag tror att boksamtal ger lika mycket som berättelserna i sig. Så en bok som skapar genuina samtal mellan barn och vuxna får tummen upp av mig! Samtidigt så var det nästan omöjligt att klura ut och några till ledtrådar hade nog ändå varit bra.

Läsvärd bok där boken har ett tydligt barnperspektiv med att den ska vara rolig att läsa - bra!