Cirkeltecknaren

Vargas, Fred

| 2017

"Därför att en vacker dag blir det något värre. Föremålen i cirklarna kommer att bli större allt eftersom. Fråga mig inte hur jag vet, för det kan jag inte svara på, men det är oundvikligt." Under flera månader rapporterar tidningarna om ett fenomen som förbryllar parisarna. Stora cirklar ritas med blå krita på trottoarer runt olika vardagliga föremål och bredvid står en mystisk fras skriven med vacker handstil. Kommissarie Adamsberg oroar sig. Något säger honom att detta bara är början och mycket riktigt återfinns snart en kvinna med avskuren hals i en av cirklarna. Tillsammans med sin brokiga skara kollegor på mordroteln måste Adamsberg göra sitt yttersta för att förhindra att fler faller offer förcirkeltecknaren. Cirkeltecknaren är den allra första boken i serien om kommissarie Adamsberg. Fred Vargas är historiker och arkeolog med medeltiden som specialitet. Dessutom är hon en av världens...

Patrick Eriksson

2020-02-23

Fascinerande läsning, fullt med små överraskningar. Kommissarien hör till de roligare deckarhjältarna, helt klart. Främst gillar jag rytmen i berättandet, som kanske kunde förliknas med hur tanken löper i ens egna huvud. Beskrivningar, känslor, frågor, allt inflätat i varandra.

3-. Ok, men rätt rörig.

Philip Stenström

2017-09-25

En deckarroman värd att utforska för den som gillar långa och svävande utläggningar med mycket tanke och kraft. Jag kan verkligen tänka mig att utforska de övriga fristående böckerna i deckarserien om Kommissarie Adamsberg.

2017-06-30

En lite annorlunda deckare med mycket bra språk. Vill absolut läsa fler i serien.

2017-02-11

Första boken om kommissarie Adamsberg lockar mig inte alls till en fortsättning. Tråkiga filosofiska utläggningar och märkliga kriminalare. Inte heller en miljö som passar mig.

2017-01-28

Jag brukar hävda att jag inte gillar något franskt. Trots det blev jag väldigt sugen på Fred Vargas böcker om kommissarie Adamsberg. Tyvärr är detta ännu en serie som har översatts i fel ordning, men när jag efter flera års väntan upptäckte att första delen, Cirkeltecknaren, äntligen kommit på svenska så tvekade jag inte länge. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/01/cirkeltecknaren-av-fred-vargas.html

Frida Brandt

2015-08-03

Jag blev glatt överraskad, tyckte detta var en väldigt trevlig bok!