Cirkeln

"... jag blev fullständigt fucking knockad ... det här kommer att bli stort" Jonas Thente, DN Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns...

Sofia Lindberg

2017-07-31

Therese Olsson

2017-07-15

Övernaturligt men inte ren fantarybok. Funkar att läsa även som vuxen. Spännande.

Tove Andersson

2017-06-19

Inte min typ av bok direkt, är inte större fan av övernaturliga saker och speciellt inte när en författare försöker trycka in det i en bok.
Den var ok från början, men tyckte den spårade lite på slutet

Erica S

2017-04-23

Tonårsångest, magi och vänskap

Fanny Magnusson

2017-01-04

Minns att jag tyckte väldigt mycket om denna bok, tjock men när man var på de sista sidorna sörjde man det. Jag är inget fan av fantasy eller någon som har med övernaturliga saker å göra men detta var bra

Fanny Magnusson

2017-01-04

Ammie Johansson

2016-12-15

Lagom skildring av staden och människorna utan att bli alltför detaljerad. Även ifall det är en fantasybok har jejerna i boken trovärdiga karaktärer. Den griper tag i en och blir både mystisk och spännande ju mer man lyssnar.

Sara Frimodig

2016-07-04

Bra ungdomsfantasy! Jag gillade det faktum att huvudkaraktärerna tillåts att ha både sympatiska och osympatiska sidor, vilket jag ofta sakar i ungdomslitteratur där det finns tydliga hjältar och skurkar.

Alex Larsen

2015-11-07

Jag förväntade mig inte mycket av den här boken, då jag vanligtvis inte läser urban fantasy eller väldigt populära tonårsböcker. Men jag gillade faktiskt den riktigt mycket! Jag fångades direkt jag började läsa den, och tröttnade inte på den en enda gång.
Karaktererna är riktigt bra uppbyggda, och dialogerna mellan dem känns naturliga.

2015-08-21

Med cirka 100 sidor kvar inser jag att jag inte har en aning om skillnaden mellan flickorna och deras förmågor och bakgrund. Ska nog se filmen istället :-)

Inger Jonsson

2015-07-06

Nja.....

Camilla Nilsson

2015-06-07

Jag har läst hela boken som en besatt och den fängslade mig, men inte mitt vuxna jag utan snarare mitt tonårsjag. Det går att känna igen sig i känslorna som alla karaktärer bär på och det är ett smart drag att utgå från det. Dock blir det en aning "uppenbart" eller vad man ska kalla det, vad författarna vill uppnå - temana är alldeles för ytliga och utan några djupare lager. Det är synd för boken glimrar till ibland av referenser till litteratur, konst och musik och även fördjupning i ockulta tecken m.m. men inte tillräckligt för att skänka det djup som boken hade kunnat ha. Förstår att ungdomar tar till sig detta, men det är lite för ungt för mig som vuxen. Samtidigt måste inte all litteratur vara så jädra pretto och existentiell jämt, en bladvändare är nödvändig som gomrensare också. Jag kommer nog läsa resterande delar i trilogin, för jag är nyfiken på vad som kommer hända.

Frida Wård

2015-05-14

Amanda Larsson

2015-03-18

Ger upp den här boken nu efter 99 sidor, antagligen inte min målgrupp och språket känns krystat, vuxna som försöker använda ungdomsspråk

Lucky abdikadir

2015-02-17

Det är jättebra och är min favorit bok.

Maria Linder

2015-01-03

Jag hade inga förväntningar - och blev knockad av spänningen, karaktärerna, det direkta språket och hur en ungdomsroman särskilt har förmågan att fånga en. En självklar bok!

Maria Strömqvist

2014-12-27

En riktig ungdomsbok!! Och spännande

Wow...! Den där känslan man får när man framemot slutet inser att boken tusan har varit en femma hela tiden. Det här lika bra som Harry Potter blev mot slutet, och här finns det två romaner till och ett eller två seriealbum. Yay! Man kan ha invändningar mot att det är lite väl mycket etableringar och lite väl lite fantastik och magiska världar, men när det görs så här bra så... Träffade Mats Strandberg på en signering och han sade att det är i tvåan de verkligen levlar upp. So that's good...

Therese Östman

2014-06-26

Hade höga förväntningar, hade läst så mycket bra om den. Men så börja jag läsa den och håller inte riktigt med, lite tråkig och ganska seg. Betyg: 3

2014-06-21

Riktigt bra! Är skriven så att det känns som att det faktiskt är tonåringars tankar med den humor som ibland automatiskt följer med. Bra som påminnelse om hur det kan vara på gymnasiet. Hur kluvet livet kan vara ibland. Fint om vänskap mellan personer som är väldigt olika också. Hoppar direkt på nästa bok.

Susanne Rosengren

2014-04-26

Gillar deras överföring av häxtemat till den svenska marknaden. Håller på och läser den sista i serien "Nyckeln" just nu.

Matilda Krig

2014-04-16

Märks rätt tydligt att det är en ungdomsbok och inte en "vuxenbok", men tycker det är skönt med barnsligt ibland :) Bra och spännande, men inget mindblowing än, enligt mig.

Linda Berntsson

2014-02-23

En ungdomsbok som även kan uppskattas av vuxna. Tonårsproblem blandas med häxkonster, som om inte tonåren är svåra nog.

.. ..

2014-02-13

Boken är välskriven och miljöbeskrivningar samt personbeskrivningar är oklanderliga. Karaktärerna i boken är färgstarka och man kan känna igen delar av sig själv i dem alla. De är de största stereotyperna man kan finna i tonåren. Trotts detta tycker jag att boken saknar en handling som man verkligen fastnar vid och för mig kunde den ibland kännas lite "töntig". Det är ingen bok som jag verkligen skulle rekommendera men jag skulle heller inte avråda från att läsa denna ungdomsbok.

Sara Sandquist

2014-02-02

Det var en spännande och lättläst bok. Den var för ytlig för att beröra mig helt.

Josefin Hallgren

2014-01-06

Spännande och helt ok men lite för mycket tonårsdramatik och "highschool-skräckis".

Therese Lindskog

2013-12-08

Läste den faktiskt endast för att jag inte hade något att läsa hemma och den fanns som e-bok på biblioteket, (även positivt rykte).

Tycker att boken som helhet var bra, spännande, men att det är väldigt mycket ungdom över boken, så kanske en fullträff till en yngre publik.

Linda N

2013-12-04

Inte lika bra som sitt rykte

2013-12-01

Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar av den här boken. Den har ju fått sådana fantastiska vitsord i Media, så jag tänkte väl lite- why not? Men nej. Jag tycker inte om den, och har svårt att förstå att såpass många vuxna faktiskt uppskattar den. För mig är det "Sabrina tonårshäxan möter Buffy- Vampyrdrottningen" Jag har ingenting emot ungdomsböcker, böckerna om Kitty och systrarna Mary & Lou uppskattar jag fortfarande. Men den här... Nej! Den börjar helt okej, men sen blir den för orealistisk och ganska löjlig för att tilltala mig. Men jag kan förstå att det här är något småbarn går igång på!

2013-10-10

Jag hade höga förväntningar på den här boken, brukar gilla denna genre och har hört så mycket gott om den och lyssnat till författarna etc... och inte var den dålig, absolut inte... men den fångade mig inte så där med full kraft som vissa böcker gör, och jag ville det så gärna, jag ville verkligen älska den här boken och personerna i den... men det blev bara ett småputtrigt förhållande oss emellan, inte det sämsta det i och för sig...

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Gillar väldigt mycket. Bästa svenska ungdomsboken kanske!

Anna Jensen

2013-08-09

Grymt bra, spännande, lättläst. Kunde inte lägga den ifrån mig och vill nu ha mer! Del 2 hitåt, tack!

Paula Henriksson

2013-08-08

Bra i början sen vart den tråkig sen slutet bra. Men den var för lång så det blev lite tråkigt..

Jenny Majgren

2013-08-02

Toppen bok! Läste igenom den på 2-3 dagar. Spännande, även om jag hade uppskattat den mer om jag var 16 år yngre. Lite svårt i början att hålla reda på alla karaktärer, men det släpper.

Lenita Åberg

2013-07-26

hade passat mig bättre om jag vore yngre. spännande på sina ställen.

Eva Pettersson

2013-07-23

Wow, vilken spännande bok! Trodde inte att jag skulle fastna så djupt i en ungdomsbok om häxor, magi och ondska, men jag sträckläste denna och ser med spänning fram emot att läsa de följande delarna!

Stella Kjellmer

2013-07-16

Denna boken är grymt bra, och fortsättningen ännu bättre

Elin Nyström

2013-07-14

Lättläst, men utan att för den sakens skull vara onyanserad och simpel. Spännande och njutbar att läsa. Ett plus för att bokens huvudpersoner är tjejer som beskrivs som hela individider.

Helena Almqvist

2013-07-12

Den va en bit av en besvikelse att läsa för mig som vuxen. En ungdomsdeckare med alldeles för många huvudpersoner. Hade nog tyckt den va bättre om jag va 15 år. Historien va väldigt över tänkt och förklarades hela tiden sig själv på nåt sätt.

Louise Ö

2013-07-03

Tycker det var en okej bok, men jag tycker den är lite överreklamerad. Hade jättehöga förväntningar och blev ganska besviken.

Salluo Luo

2013-06-22

Åh, åh, åh, vilken BRA bok! Man vill bara läsa mer, och mer, och meer. Om det hade funnit ett högre betyg skulle jag helt klart ha gett den det! <3

Janna Vestberg

2013-05-07

Lite förutsägbar, men måste ju läsa fortsättningen!

Rasmus Klamas

2013-04-27

Fantastiskt spännande och drabbande bok. Hög igenkänningsfaktor!

Annimoure Nilsson

2013-04-12

En riktigt bra ungdomsroman. (Ja-a, för även om jag läser den som vuxen så tycker jag nog ändå att den tillhör tonårsgenren mycket tydligare en t.ex "Hungerspelen" gör.)

I början är den riktigt seg. Massa möten som inte leder till något, riktigt "kuslig" blir den då inte riktigt ens när man scenerna går ut på det, men på slutet tar den sig lite. Tempot ökar lite, det blir riktigt driv. Lite rundprat till sist i boken och hela historien "förklaras" på ett ganska trivialt sätt kan jag tycka, men...ändå...jag ska läsa nästa del, "Eld" också.

Alva Ordnörden

2013-04-02

Favvo <3

Oskar Henriksson

2013-03-23

Cirkeln är första delen i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren trilogi om Engelsfors och de mystiska saker som inträffar där. Boken kretsar kring sex tonårstjejer som till sin fasa, och ibland förtjusning, märker att de inte är som alla andra, nej de har olika former av magiska krafter. De sex tjejerna är speciellt utvalda enligt en gammal profetia och nu måste de, trots att de inte känner varandra och trots att de är mycket olika som personer, kämpa tillsammans mot ondskan!

Boken är som jag förstått det i första hand tänkt för ungdomar men jag läste den då jag hört att den även uppskattas av vuxna. Men så kan ju knappast vara fallet, jag upplevde boken som otroligt barnslig, ja på gränsen till att det bitvis blev pinsamt larvigt och banalt. Och förstå mig rätt, jag har absolut inget emot att läsa barn- eller ungdomsböcker trots att jag är vuxen men då ska det vara böcker som har någon form av charm eller kvalitet. Det enskilt största problemet med boken är att de övernaturliga inslagen känns påklistrade, man har tagit en berättelse om ett antal vanliga tjejer och sedan gett dem magiska krafter. Problemet är bara att det knappt finns någon känslomässig eller berättarmässig koppling mellan tjejerna och deras magiska krafter, det blir därför aldrig trovärdigt.

Som ungdomsbok för dem som gillar böcker med övernaturliga inslag kan den säkert funka men jag kan absolut inte rekommendera den för vuxna.

Oskar Henriksson

2013-03-23

Anna Lindström

2013-02-15

Wow, det här var överraskande bra! Jag slukade boken i ett nafs. Riktigt, riktigt roligt. Jämför jag den här boken med de senaste 'spänningsromanerna' för vuxna jag har läst var Cirkeln mycket mer fängslande och underhållande. Tycker porträtten av tonåringarna i en liten håla är väldigt bra och jag känner igen mycket (trots att det nu är ganska många år sedan jag var där!) Nu vet jag inte om jag vågar läsa nästa av rädsla för att bli besviken. Den här första delen var så bra. Fast det blir nog svårt att låta bli ;)

Madeleine Dovrén

2013-02-10

Definitivt sträckläsning. Platsar kanske inte i den stora världslitteraturen men definitivt en femma i sin egen genre.

Åsa Karlsson

2013-02-09

Gillar när det händer saker hela tiden, nästan på varje sida. En bok som är spännande och svårt att lista ut vad som kommer att hända. Måste läsa nästa bok....

Frida Släryd

2013-02-05

Spännande handling och kul när en story berättas av så många huvudpersoner. Ser fram emot att läsa nästa!!!

Karl Nordström

2013-01-05

trevligt att läsa om hemmatrakterna, men det blir lätt spretigt

Carina Rejmus Cohen

2012-12-14

Höga förväntningar som uppfylldes på alla sätt och vis. Lite seg i starten men sedan tar den fart. Älskar storyn om de unga häxorna i Engelsfors.

Maria Karlsson

2012-12-14

Författarna har en mkt livlig fantasi i Cirkeln Häxor och demoner blir verklighet i vardagen för mig Målande men lite mycket folk att hålla reda på .

Hanna Dahlberg

2012-12-14

Omöjlig att lägga ifrån sig.

Filippa Liliemark

2012-12-10

Jag fasnade bara inte för den här boken!

jojo bengtsson

2012-12-07

bÄST ÄLSKAR

jojo bengtsson

2012-12-07

bÄST ÄLSKAR

Katarina Strid

2012-11-23

Jättebra bok, bra språk och den höll mig fängslad hela tiden. Ser fram emot kommande delar.

Lysande ungdomslitteratur för alla åldrar!

Detta är helt klart en bok som riktar sig till ungdomar, men jag tycker det funkar väldigt bra för mig som vuxen att "läsa" den. Denna bok har fått en enorm publicitet, vid bokmässan 2011 fanns det tablettaskar med Cirkelns logga på.
Nu vid årets bokmässa var bägge författararena och pratade om boken.Det har pratas oerhört om denna bok, som ska bli en triologi och dessutom bli film.
Så visst hade man höga förväntningar, men nog måste jag tillstå att många infriades.
Underhållningsvärdet är högt, man känner med ungdomarna och deras öde.
Den var riktigt spännande emellanåt men gav också en inblick i ungdomarnas vardag. Jag kommer definitivt läsa nummer två och även en nummer tre.

Eva Svahnström

2012-10-19

Jobbar du med/träffar mycket ungdomar? Läs den här. Det har många ungdomar gjort och gillat. Mycket bra person och miljöbeskrivningar. Lite oväntade vändningar. Speciellt för mig som inte brukar läsa fantasyböcker.

Ingeborg Amnéus

2012-09-10

Inte så magisk som jag hade hoppats på. Men det hade den nog varit om jag varit 15 år!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Som sagt är nog mer kritisk till svensk fantastik. Denna är helt ok, och förstår att den har ett sug i sig. Det är vardagligt, spännande och lättläst. Har inte läst uppföljaren.

Malin Lundh

2012-08-31

Boken får en 3 . Längtar till att läsa nr2., men den trollband mig inte.

Ingrid Selnes

2012-08-21

Hade hört att man blev helt förlorad i denna berättelse, men den drabbade mig inte så. Det blir larvigt när vardagsverklighet och övernaturliga händelser blandas ihop. Men känns bra att ha läst nåt som alla talar om.

Bea Johansson

2012-08-05

Cirkeln är en jättebra bok för de som tål svek, hemska ord och för lite tillit blandat med kärlek och magi. En jättebra bok för sexor och uppåt.

2012-07-25

Mycket, mycket bra bok. Tyckte inte alls att den kändes som en ungdomsbok, utan den passar absolut lika bra till vuxna. Jag ser verkligen fram emot att läsa dom två andra delarna i trilogin. Rekommenderas verkligen.

Joel Sjöstrand

2012-07-18

Spännande bladvändare.

Riktigt bra ungdomsbok! Måste läsa uppföljaren genast!!

Linn L

2012-07-14

Otroligt välskriven och bra bok (även för vuxna). Dialogen känns väldigt äkta och är på sina ställen riktigt rolig. Boken innehåller spänning, kärlek och sci-fi i en härlig blandning! Jag ser fram emot att läsa de två efterföljande delarna.

Marianne Eduards

2012-07-13

Början seg, tog sig något därav tvåpoängarn. Dåligt beskrivna karaktärer som man blandar ihop boken igenom.

Kamali 

2012-07-11

Otroligt spännande bladvändare med trovärdiga tonårsporträtt. En värdig vinnare av Augustpriset.

Madelene Helgesson

2012-07-06

Kanske inte lika bra som den blivit hypad, men ändå en trevlig överraskning för mig. Jag gillade karaktärerna, mycket för att jag själv är en ung flicka som just gått ut gymnasiet. Ser fram emot att läsa nästa del.

Sofia E

2012-07-05

Vilken slukarbok! Den lyckades verkligen hålla mig fastnaglad från första till sista sidan. Blev totalt insugen i berättelsen som håller spänningen hög hela vägen. Jag gillar att ingen av karaktärerna är helt genomsympatiska, att nästan alla gör mig lite irriterad. Jag vill lära känna karaktärerna ännu bättre och väntar med spänning på att nästa del ska dimpa ner i postlådan. Kan inte låta bli att ge denna bok en femma.

Sara

2012-07-01

"Den här boken tillägnas våra tonårsjag." ...och det på ett enastående, bisarrt magiskt och samtidigt alldeles verkligt vis! Hurra för att den finns!

YoXx Hermansson

2012-06-30

Att direkt slungas in i någons tankar, och sedan fortsätta på det spåret gjorde att man fick svårt att lägga bort boken.
Redan under det tidiga stadiet av boken har man lärt känna karaktärerna, och vet hur deras liv ser ut. När flickorna bestämmer sig för att hitta Elias och R:s mördare väcks misstankarna inom en. Är det någon inom skolan, en ond demon, Vaktmästaren, Mona? Man sitter som på nålar när de kommer något på spåren, och känner att man inte kan sluta nu.

De korta kapitlen i boken gör att man läser den snabbt. "Bara ett kapitel till innan jag somnar", "Jag hinner ett kapitel till innan nästa lektion", "Bara ett kapitel innan jag drar till jobbet".

Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till ALLA ungdomar, och även alla Vuxna.
Tio pluspoäng om du lyckas lista ut mördaren innan tjejerna gör det!

Therese Åström

2012-06-24

Det är en svag fyra det här, den är bra men inte så superbra som jag hoppats. Det kommer inte hindra mig från att läsa del 2 inom kort. Med förhoppning om att den ska vara bättre!

Eva Bohman

2012-06-20

Jag borde tycka att den var bättre än jag tyckte... Men det blir ingen riktig spänning och jag blir inte engagerad i tjejernas tonårsliv. Men jag måste ju ändå läsa nästa del.

Rebecca Eriksson

2012-06-07

Jag har nu läst 107 sidor i den här boken och jag orkar inte mer! När jag läser en berättelse vill jag att karaktärerna ska bli som mina vänner och jag vill veta hur de känner. Jag tycker att författarna missade känsloaspekten helt. Jag får ingen som helst relation till karaktärerna och texten känns ihophaffsad, som om de hade bråttom när de skrev. Nej, en stor besvikelse tyvärr.

Sanna Carlborg

2012-06-06

Fattar inte hajpen. Det här är W.I.T.C.H. försvenskad, kryddad med lite mer sex

Pernilla Lindholm

2012-05-31

Bra ungdomsroman som är precis sådär som en ungdomsroman ska vara - gripande, spännande och ganska förutsägbar.

Emelie A

2012-05-21

Jädrar vilken bra bok!

Alexandra Svensson

2012-05-19

Otroligt bra bok!

Max Lundberg

2012-05-14

Inte bara för "fantasyälskare mellan 10-12 år".... tydligen också för 22-åringar som gillar feta böcker. Sjukt bra och välskriven bok! Nu ska det bli gött att hugga in på del 2.

Emilia Töyrä

2012-05-12

En fjortisbok som var SÅÅ skön att läsa som 26-åring! Jag klamrade mig fast vid den och kunde inte sluta läsa. När klockan ändå sa att det var läggdags kunde jag inte somna - av nerverna som var någon meter utanför kroppen. Minsta ljud och jag ryckte till. Härligt!

Marina Larsson

2012-04-26

Inte min typ av bok....

Elin Nyberg

2012-04-22

Jag blev så glatt överraskad när jag läste denna boken. Den blev bara bättre och bättre hela tiden. Det enda negativa var kanske att det bitvis blev lite mycket "synd-om-mig" med vissa av karaktärerna.

Carolina E

2012-04-21

Nu har jag också tagit tag i den här
extremt hypade boken!
Och helt ärligt kan jag säga att jag
hade fått lite för höga förväntningar,
för den var inte så bra som jag ville att den skulle vara.

Först trodde jag att det skulle bli svårt
att hålla isär alla karaktärer,
att de skulle bli ytligt beskrivna
och att det bara skulle bli allmänt rörigt.
Det blev det inte, man förstår direkt vem författaren menar.
Däremot blir karaktärerna ganska ytliga,
men det kommer att komma fler böcker
så de kanske växer med tiden.

Sedan är det ju det här med språket
men jag låter det vara,
för det är ju trots allt en ungdomsbok.

Slutet har heller ingen direkt cliffhanger,
så man behöver inte längta till nästa bok
och jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Klinga

2012-04-20

Magi och häxor är egentligen inte riktigt mitt favoritämne. Men nu har jag kapitulerat inför Harry Potter (sista delen är fantastisk) och jag gillar verkligen Cirkeln. Det här är bra litteratur. Intrigen och språket driver berättelsen framåt med en egen inre logik. Allt verkar självklart och dialogerna är trovärdiga. Författarna lyckas med det som J K Rowling gör när hon är som bäst: de undviker att överinformera läsaren. Vi svävar i ovisshet till dess det är logiskt att förklaringen kommer. Jag hoppas bara att framgången inte trubbat av författarna. Man måste vara skärpt för att driva igenom något sånt här.

Lina Waara

2012-04-17

Spännande och härlig stämning boken igenom i en genre som ofta kan bli lite tramsig och svår att ta på allvar (även om jag är ett stort fan av denna genre). Som tidigare nämnt håller jag med om att den är väldigt välskriven och jag ser verkligen fram emot att få läsa uppföljarna!

Paul Karlsson

2012-04-13

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

Detta är grundhandlingen i boken. Man kan säga att det känns som en svensk fantasy bok i samma anda som Twilight. Den utspelar sig i tonårs världen där vi får följa några tjejer som slåss med de vanliga problemen som det innebär med att börja gymnasiet. Det är det som är fokuset i denna bok. Senare upptäcker de att de har vissa övernaturliga förmågor de inte kan kontrollera. De måste därför samarbeta för att finna sitt syfte med att ha dessa krafter. Detta trots att de inte tycker om varandra.

Jag tycker att boken är jättebra och kan starkt rekommendera den om man gillar tonårs böcker med inslag av det övernaturliga. I det här fallet är det ockultism och häxeri som är en del av ramberättelsen. Jag väntar nu bara på att få läsa de två sista delarna i denna trilogi.

2012-04-13

Jag kan börja med att klaga över att vissa böcker klassas som ungdomsböcker och jag vet att många "vuxna" ratar dem på grund av det. Väldigt synd. Om den som bryr sig om ålderskategoriseringar. Jag är definitivt inte någon ungdom, men jag hade helt klart behållning av den här boken ändå. Att läsa och tycka om böcker för ungdomar är nog mer ett mentalt kriterium än en ren åldersfråga. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/cirkeln-av-mats-strandberg-och-sara.html

Hanna Johansson

2012-04-10

Hade förväntat mig en klar 5:a, men den här gången blev det en 4:a.
Jag tycker den blev lite för överdriven på olika sätt och vis. Den är också ganska tung för yngre mellan 9-13 kanske. Jag är 13 men gillar tunga böcker. Men annars vad den Super med STORT S!

Ola Janåker

2012-04-10

Välskrivet och stundtals ganska spännande. Kommer nog att läsa uppföljarna.

Maria B Hansson

2012-04-09

Dottern är väldigt förtjust i boken och jag förstår varför. Spännande intrig med magi och häxor mitt i mörkaste Sverige. Väntar med förtjusning på Eld.

Maria Lindén

2012-04-09

Jag gillade den här boken. Inte en fullpoängare, men helt klart läsvärd. Ju längre in i boken jag kom, desto mer fastnade jag för den och tillslut kunde jag inte lägga den ifrån mig. Vissa stunder kan den kanske kännas en aning platt, men helt plötsligt får den fast igen och det blir riktigt bra. Ser absolut fram emot att läsa uppföljarna!

2012-04-04

Nja... känns lite platt. Hade väntat mej något mer, men den är lättläst och ändå på något vis charmig.

Elisabeth Andersson

2012-03-27

Hamnar i kategorin "böcker som alla andra gillade men inte jag".

Liza Carlsson

2012-03-23

Den var väl helt okej. Men trodde den skulle vara mkt bättre. Lite besviken och jag tvivlar på att jag kommer köpa de andra två.

Ida

2012-03-22

jag kunde bara inte sluta läsa.
första 200 sidorna slukade jag. visst det finns en och en annan sak att påpeka men jag väljer att inte göra det! för att detta är så himla bra!

Alex Nedstam

2012-03-19

Mina kära kollegor på redaktionen tipsade om denna. Alltid kul med bra och spännande ungdomslitteratur. Ser fram emot uppföljaren Eld!

Ella Stern

2012-03-17

Så otroligt bra! Jag fastnade vid första sidan och kunde sedan inte sluta läsa. :)

caro wikbro carlén

2012-03-13

den har allt, behövs inte mer förklaring än så. Bland det bästa språk jag någonsin läst.

Conny J

2012-03-10

Slöseri med tid att ens titta åt boken.. Skitdåligt.....

Liv Danjoux

2012-03-07

En av de bästa böckerna som någonsin skrivits! Vid första sidan så var jag först. Jag tycker definitivt att den här boken borde ha vunnit Augustpriset istället för Pojkarna (Även den var bra men...Cirkeln slår den!). Som sagt...ingen får gnöla över denna bok när jag är i närheten! >:(

Amanda Lindmark

2012-03-06

Älskar boken!!:)

Mikaela A.

2012-03-03

Den här boken är värd en femma. Den fick mig verkligen att komma in i boken och ibland kunde jag vara så fast i boken att mina vänner inte ens kunde få kontakt med mig. :)

Matilda R

2012-03-03

Min favorittyp av bok, och så utspelar den i Sverige. En miljö där man kan känna sig hemma och verkligen förstå vad karaktärerna går igenom. Jag älskar den här genren med magi som en del av den vanliga världen. Det är samma typ av värld som Twilight och Harry Potter, men med en helt egen vinkel. Ingen magiskola långt bort och ingen fokus på onaturligt stark kärlek. Här är verkligen helt vanliga tonåringar på en gymnasieskola i Sveriges tråkigaste hörn. Vem kan inte känna igen sig i det? Det är vad jag älskar mest med den här boken, möjligheten att känna igen sig... att veta att det kunde vara jag.

Läs hela recensionen på Goodreads

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Spännande och läskig, men också lite snuskig. Rekommenderar för barn på 12 år eller högre.

Elsa Hultgren

2012-02-25

Den här boken är sjukt förvirrande i början enligt mig, men ändå rättså bra.

Michael Nordström

2012-02-21

Extremt välskrivet!!

Kattis #

2012-02-20

Gastkramande. Tycker det blir mycket läskigare när magin bryter in i den verkliga världen än när allt utspelar sig i en fantasyvärld. Mycket bättre än Twilight-serien. Längtar efter del två...

Emma Hortlund

2012-02-17

Cirkeln är en bok som jag har hört talas om från lite alla möjliga håll innan jag nu till sist bestämde mig för att läsa den. Jag hann bara öppna den så märkte jag att den gick ut hårt och helt i min smak. Jag läste de 100 första sidorna av bara farten innan jag var tvungen att lägga den ifrån mig. Det märks att det är en ungdomsbok, men jag tycker inte på något sätt att det gör den mindre läsvärd. Snarare så hjälper det till att göra att man kan få upp ett ganska högt lästempo och det är lätt att komma in i boken.

Cirkeln handlar om ett gäng gymnasietjejer i ett litet samhälle där ondskan har vaknat. Det visar sig att de här tjejerna är utvalda för att bekämpa ondskan och de besitter olika egenskaper som de övar sig på att bemästra. Men de måste inte bara öva sig på att hantera sina nyvunna krafter, de måste också försöka stå ut med varandra.

Cirkeln är första delen i en triologi och del två Eld ska komma nu i april. Jag längtar efter att få läsa den och följa de här tjejerna en bit till på deras resa. Men handlingen i Cirkeln avslutas i Cirkeln och man kan absolut läsa den som fristående. Det är upplagt i boken för en fortsättning och pratas om kommande äventyr, men man lämnas inte med en cliffhanger.

Hanna Marie Carola

2012-02-12

Får mig sugen på att läsa mer fantasy. Den var inte fantastisk. Längtar ändå till fortsättningen.

Bra och spännande ungdomsbok. Jag förstår dock inte riktigt hypen. Det finns inget extraordinärt med berättelsen och den är ganska förutsägbar. Ändå absolut läsvärd.

Sussie S

2012-02-04

Storyn var ok men språket höll inte.

Anna Nyman

2012-02-02

Den är sugande skriven och skildringen av Engelsfors är så lik den lilla stad jag växte upp i att det nästan är läskigt. Det är nog det som är förklaringen till bokens storhet: den gör något väldigt, väldigt svenskt av "häx-genren", lite som Ajvide Lindqvist gör med skräckgenren. Stark trea.

David Larsson

2012-02-02

Fattar inte dom som sätter betyg utan att ha läst boken...
Utmärkt ungdomsroman som snyggt väver samman vardag med övernaturligt.

Linda Lou

2012-01-29

Riktigt, riktigt bra.

Maria Klingberg

2012-01-22

Bra, lättläst och spännande ungdomslitteratur med målande karaktärsbeskrivningar som engagerar. Skildringen av ungdomarna i den fiktiva staden Engelsfors i Bergslagen är mycket verklighetstrogen och jag tror att de flesta som har växt upp i en mindre stad kan känna igen sig. Under tiden jag läste kunde jag tydligt föreställa mig den kommande filmen framför mig, så det är bara att hålla tummarna för att det blir en lyckad filmatisering då det verkligen finns potential för det. Ser fram emot att läsa uppföljaren.

Flisan Granberg

2012-01-10

Har försökt ett antal gånger att läsa denna, men det går bara inte! Har en kompis som ska söka rollen som Linnéa i filmverisionen, och har lovat henne att läsa hela om hon får rollen. Så allt ligger i hennes händer nu, eller ja, hennes skådespelartalanger... ^^

Malin

2012-01-08

Jag fick denna i födelsedagspresent (i Augusti) och har fortfarande inte orkat komma igenom den. Jag fastnade inte för handlingen och läste ungefär en fjärde del av den innan jag helt la ner.

Agnes Petersson

2012-01-07

En super bra bok!!!! läste ut den på två dagar. Tips till personer som gillar spänning, fantasy och kärleks böcker!! längtar så sjukt mycket efter andra boken, eld!!!!!!

Elisabeth E

2012-01-05

Jättebra, ser framemot att läsa fortsättningen.

emelie .

2012-01-01

Hade väntat mig mer av den faktiskt, den var lite väl... Tillrättalagd. Emellanåt var den skriven som en skoluppsats av en 16:åring men det passade bara bra, tycker jag. Däremot ger den stora förhoppningar om fortsättningen. Jag tror del 2 och 3 sen kommer att göra så Cirkeln växer och hela trilogin kommer vara riktigt bra. Det känns så. Som detta var en mjukstart.
Om inte blir jag besviken.

Mia Hansén

2012-01-01

Förstår till viss del hypen över denna bok, själv tycker jag det är lite väl stereotypa karaktärer och fattiga beskrivningar av kärlek. Ingenting känns heller nytt, nej, jag är besviken. Kanske måste man växa in i karaktärerna liksom de själva behöver växa in i sina roller som häxor... Vill ändå inte läsa nästa del i serien.

De inre kamperna är däremot väldigt trovärdiga - självmorden som utan mörk magi helt klart hade kunnat varit sanna, mobbing, föräldrar som inte bryr sig.

maja vestlund

2011-12-29

För platt. Känns på nåt vis som att en elev på mellanstadiet hade kunnat skriva den. Den måste vara mer komplex. Och mer originell

Anna Johansson

2011-12-06

Så himla glad att jag väl tog mig i kragen och läste denna boken. En riktigt bra ungdomsbok. Tror att alla mer lr mindre kan känna igen sig i någon av huvudkaraktärerna, och hur det var att gå på gymnasiet. Alla onaturliga inslag och magi höjer boken. Längtar till de andra två delarna kommer ut.

Rätt spännande bok men osäkert om jag ska läsa övriga delar

Jag var mycket nöjd med denna bok och tyckte det var trevligt att boken var skriven i presens, men det tyckte inte vår cookie Nathalie. Cirkeln är en ungdomsroman, som kommer ut som film nästa sommar. Den nominerades också till Augustpriset i år (2011) för bästa barn- och ungdomsbok. Boken är den första delen i en trilogi och handlar om ungdomar som upptäcker att de är häxor (både killar och tjejer). Det visar sig att en enorm fara hänger över deras lilla ort Engelsfors och de måste helt enkelt samarbeta i kampen mot det onda. Engelfors måste vara staden gud glömde, staden är nästan som en egen karaktär i boken, och beskrivs som så tråkig och ful och människorna som bor där är lika trista och bortglömda av världen som denna avkrok. Jag har inte varit i den fiktiva staden Engelfors, men jag lider med alla som måste växa upp där. Jag undrar verkligen varför kampen mellan det onda och goda utkämpas på en sådan gudsförgäten plats.

Boken är rätt mörk och börjar med ett självmord och handlar om unga människors svåra problem. Jag tänker mig att ungdomarna i boken är mer deprimerade och mobbar varandra i mycket större skala än vad jag tror är ”normalt”, jag inbillar mig att ungdomar inte är så utlämnade till sina egna tankar av avsky gentemot sig själva (hoppas jag). Det blir lite jobbigt till slut att ingen av häxorna tänker en enda snäll tanke om sig själva, trots att de uträttar stordåd och får olika magiska förmågor. Nåja, ungdomarna, som är väldigt olika och inkluderar mobbare och mobbade, pluggis och partyprisse, måste samarbeta, vilket visar sig vara svårare än de trott själva. Författarna ägnar inte jättemycket tid till hur de lär sig magi och hur magin fungerar och hur demoner opererar. Det tyckte jag var tråkigt, det hade jag gillat om det hade utvecklats mer.

Jag tror faktiskt att många ungdomar kommer att gilla den här boken och jag kommer att både se filmen och läsa fortsättningarna. Boken får åtta kakor.

Camilla Eriksson

2011-11-25

Del 1 i serie av 3. En bok om magi ,häxor ,demoner. En bok som jag inte kunde sluta läsa utan ville bara fortsätta läsa vidare. Väntar med spänning på del 2.

Michaela Schuller

2011-11-08

Säger bara WOW! Vill läsa mer och mer och mer.

å

åsa svensson

2011-10-23

vilken fantastiskt spännande ungdomsbok. Önskar att jag varit tonåring och läst den. Men de var fängslande för mig som vuxen också. Längtar till fortsättningen!!!

Maria Johnson

2011-10-21

En mycket positiv överraskning. Välskriven, spännande och överraskande ungdomsbok.

Sofie Petersson

2011-10-19

Det är näst intill omöjligt att inte sträckläsa den här boken. Vardagsproblem blandas med magi och mord. Författarna har lyckats att skapa en spännande bok som kan läsas av både tonåringar och fantasifulla vuxna. Inväntar fortsättningen.

Victoria Lidin

2011-10-03

Asså, jag trodde ju inte att den skulle va såå bra men den lät spännande, och när jag började läsa så kunde jag inte sluta på länge :P

Rebecca Levander

2011-10-02

R Lindqvist

2011-09-19

Riktigt bra magisk realism. Gillar väldigt mycket, särskilt den spännande blandningen av krass ungdomsverklighet och det underbart lockande men skrämmande övernaturliga inslagen, som gör tristessen uthärdlig. Hade blivit toppbetyg om jag fått mer detaljer i häxeriet. Längtar efter nästa del!

Maria Gustavsson

2011-08-29

Till min stora förvåning älskade jag mer eller mindre den här boken. Längtar otroligt mycket till nästa bok kommer ut.

Mycket trevlig bok att läsa! Man kastas rätt in i handlingen och det händer saker hela tiden. Som någon tidigare skrev i en kommentar tyckte jag om att författarna var så osentimentala med huvudrollsinnehavarna. Det var sträckläsning som gällde och jag ser verkligen fram emot de följande böckerna, synd att man får vänta så länge bara!

Ester Hilmersson

2011-08-07

Jag gillade verkligen början! Men ju mer jag läste destu sämre blev den faktiskt. Lite barnslig och så, men på något sett fångade boken mitt intresse ;)
Jag ska absolut läsa de andra 2!

Anne M

2011-08-05

Ytliga o klichéartade personporträtt av tonårstjejerna i boken.Men en spännande historia och jag kommer att läsa fortsättningen.
Svag 4:a.

Daniel Majling

2011-07-31

Klyschbomb smockfylld me stereotyper.

Elin Möllerstedt

2011-07-29

Underhållande och lättsmält. Ger mersmak och jag ser fram emot fortsättningen.

Miriam T

2011-07-25

Detta är inte bara en bok som är skriven om av nästan alla, den är också hyllad av alla, har hittills inte läst en enda negativ recension, folk har saker som de är kritiska till men verkar inte som om någon ogillar den. Så det var inte direkt med små förväntningar jag öppnade och började läsa i denna bok. Hoppades på en ny favoritbok men kom tyvärr inte så långt men det är en mycket bra ungdomsbok, så inte heller här blir det en speciellt sågande recension [...]

Läs hela recensionen på min blogg: ^^

Lena Åsbrink

2011-07-24

Fast än detta är en ungdomsbok så tycker jag att den är riktigt bra även för vuxna.

Förutsägbar, mja, ganska. Men ändå spännande och läsvärd.

Natasha Illyés

2011-07-13

Det är ok. Karaktärsbeskrivningarna är ok. Fantasyn är ok. Men mer än så är det inte...

Tarja Ahlgrén

2011-07-10

Mycket väsen för nästan ingenting, Cirkeln har marknadsförts - och sålts - å det kraftigaste men vad finns här egentligen till innehåll? Starka unga kvinnor i svensk miljö med mystik i stil med de just nu så populära vampyrserierna. Att det ändå drar beror på att det finns så lite någorlunda godkänt i genren. Men fy så tunt det är.
Vore ju fantastiskt om någon skrev riktigt bra om skolflickornas drömvärld och fantasier idag. Var finns all riktigt bra svensk ungdomsfantasy?

annie åsbrink

2011-07-09

Hade inga som helst förhoppningar över hur den skulle vara. Den gick fort att läsa ut, dels för att den var lättläst och dels för att den var spännande! Blev rätt imopnerad ändå.

Eyez Only

2011-07-08

Det bästa med Cirkeln är att den är en trilogi så det kommer mer! =) Det ändå som är negativt är att författarna använder uttryck som "DAMP-barn", "DAMP-unge" och "är du DAMPAD eller!" DAMP är en diagnos som många barn och vuxna har som man inte ska använda som skällsord när någon är störig. Man har inte DAMP för att man är störig!

Liza Bolin

2011-07-06

lyckas, trots karaktärerna (mobbaren, mobboffret, den populära, den alternativa, den farliga - gymnasiearketyper allihopa) och trots handlingen (ååh, vi är Utvalda) - ja, trots det mesta faktiskt så är den faktiskt riktigt bra! Strandberg och Elfgren (?) navigerar snyggt mellan tonårsklyschorna och skapar en genomspännande ungdomsbok.

Linda Åslund

2011-07-06

Inte lika stark fyra som Hungerspelen, jag hade nog väntat mig mer. Något ojämn i språk och beskrivningar, men jag gillar hur den porträtterar tonårskänslor där alla har sina problem och jag gillar att språket ligger "snyggt slarvigt" i huvudkaraktärernas munnar på ett sätt så att deras personligheter understryks och känns konsekventa. Klart man ser fram emot fortsättningen.

Karin Söder

2011-06-30

Ah! En bok i min stil! Jag njöt konstant!

Ulf Gripkow

2011-06-28

Vilken fantasi jag har och inlevelseförmågan är god.. Back to tonåren

Lisen Q

2011-06-22

Jag gillade den!
Vips var man tillbaka i tonåren igen..

Väntar på nästa bok!

Bells .

2011-06-22

Vilken bladvändare 500 sidor om Häxor!! När kommer nästa del? *Längtar*

2011-06-21

Denna bok var mycket bra och spännande och nu ser jag fram emot läsa nästa del. Jag kan varmt rekommendera denna till er andra. :)

Jonna

2011-06-20

Ingenting för mig, inget som jag fastnade speciellt för men förstår om andra kan tycka att den är bra. Skulle däremot kunna rekommendera den till andra.

Camilla Skoglund

2011-06-12

överraskande bra. nu väntar jag på att eld ska komma ut. :)

Empa Dahg

2011-06-02

Lite snurrig i början, sjukt beroendeframkallande i mitten och lite seg fram mot slutet. Ser mycket fram imot nästa!

Vicky Lindstam

2011-06-01

Det som imponerar mig mest i boken är karaktärsbeskrivningarna. De är så otroligt träffande och lyckas verkligen levandegöra personerna. Dessutom är karaktärerna så många och olika att mer eller mindre varje gymnasietjej kan identifiera både sig själva och sina kompisar (och inte minst sina hatobjekt!) med dem. Igenkänningsfaktorn är skyhög! Killarna i denna boken är däremot mer bifigurer och i de flesta fall inte lika detaljerat beskrivna.

I Cirkeln så får läsaren följa tjejerna när de gör sina första trevande försök att närma sig och försöka förstå och lära sig leva i den värld som öppnats för dem - och det är nästan som att jag är där vid deras sida.

Dessutom är den är så filmiskt skrivet - själv har jag redan sett filmen i mitt huvud under tiden jag läste boken. Jag vet hur tjejerna ser ut, jag känner till brukssamhället Engelsfors och dess olika kvarter där tjejerna bor och lever under väldigt olika förhållanden. Just mötet mellan olika ytterligheter är en annan spännande faktor. Inte bara mötet mellan den vanliga verkligheten och den magiska verkligheten, men kanske speciellt mötet mellan karaktärerna. För visst är det väl så att Vanessa och Minoo aldrig möts i vår verklighet, eller Rebecka och Linnea? Det är som att författarna laborerar med vad som händer när alla dessa olika karaktärstyper tvingas att konfrontera och dessutom samarbeta med varandra. Resultatet är en blandning av explosiv ilska, besvikelse, skam etc men också av glädje och kärlek.

Cirkeln är helt enkelt en bok där det ryms massor. Det är en bok att försvinna in i och låta sig uppslukas av. Hoppas författarna redan har kommit en bit på väg med uppföljarna innan stormen bröt ut i full styrka - för det kan inte vara lätt att leva upp till de enorma förväntningarna på bok 2 och 3 i den utlovade trilogin!

Linnéa Lindahl

2011-06-01

När författarna berättade att de båda inspirerats av Buffy, Twin Peaks och Mitt så kallade liv så förstod jag att den skulle vara bra. Precis min kopp av te.

Moa Palmqvist

2011-05-28

Var klart underhållande läsning, men stereotyperna regnade lite väl tätt kanske.

Tove Skarstedt

2011-05-21

Riktigt omöjlig att lägga ifrån sig säger jag! Tjejer som man tror på. Miljö som man tror på. Magi som man tror på. Allt är så vanligt och ändå är allt så ovanligt. Javisst är det konstruerat, men det är sällsynt väl konstruerat :) Bra gjort!

Felicia Dahlqvist

2011-05-21

Det här gillade jag! Magi, mystik, spänning i en hrälig mix. Men samtidigt sådär vardagligt, personerna i boken är samma som finns i min verklighet, vilket gör det än mer trovärdigt. Mycket bra! Längtar efter forstättningen!

Emelie Sundström

2011-05-12

Det här är en så briljant historia! Apokalypsen börjar alltså i Bergslagen -självklart! Oerhört välskriven och jag älskar att karaktärerna är så nyanserade. Det enda som är synd är att jag får vänta på del två, jag vill ha mer nu!

Kristina Simar

2011-05-09

En mycket spännande och underhållande ungdomsroman som är väldigt fascinerande skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag har alltid älskat Mats Strandbergs böcker och givetvis är denna inget undantag. Däremot känner jag inte alls till Sara Bergmark Elfgren, men tillsammans har det lyckats förträffligt med denna bok. Jag känner igen Mats Strandbergs sätt att förmedla karaktärer och miljöer och det är något jag alltid tyckt att han behärskar suveränt. En tjock bok på 520 sidor som gick väldigt fort att läsa och spänningen stegrade hela tiden, ända till slutet som var helt oväntat för mig. Jag ser redan fram emot nästa bok om tjejerna (häxorna) i Engelsfors.

Karin D

2011-05-06

Jag är svag för ungdomsböcker, kanske bara för att jag är så glad att jag är 42 och tonåren ljuvligt långt borta... Boken var välskriven och spännande och skildrade karaktärerna bra. Är inte sååå intresserad av det övernaturliga. Helt såld på sista meningen i efterordet "Tillägnas våra tonårsjag".

eva lundgren

2011-04-24

Såååå bra var den väl inte?

Elvira Garp

2011-04-24

Jag slogs av likheten med serien Måndöttrar. Blev full i skratt, när jag direkt efter att ha tänkt den tanken, fick reda på att en av huvudpersonerna hette Vanessa, precis som i Måndöttrar, vilket ledde till en ironisk tanke att hon säkert kunde göra sig osynlig, vilket jag bara några minuter senare fick reda på att hon kunde. Jag har läst bättre böcker, men den är bra för att vara skriven av svenska författare. Stör mig lite på språket, som enligt mig ibland är grammatisk fel, men det är ju bara jag som är lite konstig.

Andreas Nordh

2011-04-22

Kanske inte riktigt lika bra som Nordins 'Djävulens märke', men det är det få böcker som är. En stark fyra känns det som att boken är värd.

Jag kommer verkligen att se fram emot att få läsa de kommande böckerna, om alldeles för lång tid, särskilt de bitarna som kommer att handla om Rådet. Jag utgår från att Rådet är lånat från Buffy, och det var väl inte direkt den enda influensen Buffy haft på boken, men det är bara att tacka och ta emot för sämre influenser kan man ha!