Cirkeln

"... jag blev fullständigt fucking knockad ... det här kommer att bli stort" Jonas Thente, DN Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns...

Therese Olsson

2017-07-15

vernaturligt men inte ren fantarybok. Funkar att lsa ven som vuxen. Spnnande.

Tove Andersson

2017-06-19

Inte min typ av bok direkt, r inte strre fan av vernaturliga saker och speciellt inte nr en frfattare frsker trycka in det i en bok.
Den var ok frn brjan, men tyckte den sprade lite p slutet

Erica S

2017-04-23

Tonrsngest, magi och vnskap

Fanny Magnusson

2017-01-04

Minns att jag tyckte vldigt mycket om denna bok, tjock men nr man var p de sista sidorna srjde man det. Jag r inget fan av fantasy eller ngon som har med vernaturliga saker gra men detta var bra

Fanny Magnusson

2017-01-04

Ammie Johansson

2016-12-15

Lagom skildring av staden och mnniskorna utan att bli alltfr detaljerad. ven ifall det r en fantasybok har jejerna i boken trovrdiga karaktrer. Den griper tag i en och blir bde mystisk och spnnande ju mer man lyssnar.

Sara Frimodig

2016-07-04

Bra ungdomsfantasy! Jag gillade det faktum att huvudkaraktrerna tillts att ha bde sympatiska och osympatiska sidor, vilket jag ofta sakar i ungdomslitteratur dr det finns tydliga hjltar och skurkar.

Alex Larsen

2015-11-07

Jag frvntade mig inte mycket av den hr boken, d jag vanligtvis inte lser urban fantasy eller vldigt populra tonrsbcker. Men jag gillade faktiskt den riktigt mycket! Jag fngades direkt jag brjade lsa den, och trttnade inte p den en enda gng.
Karaktererna r riktigt bra uppbyggda, och dialogerna mellan dem knns naturliga.

2015-08-21

Med cirka 100 sidor kvar inser jag att jag inte har en aning om skillnaden mellan flickorna och deras frmgor och bakgrund. Ska nog se filmen istllet :-)

Inger Jonsson

2015-07-06

Nja.....

Camilla Nilsson

2015-06-07

Jag har lst hela boken som en besatt och den fngslade mig, men inte mitt vuxna jag utan snarare mitt tonrsjag. Det gr att knna igen sig i knslorna som alla karaktrer br p och det r ett smart drag att utg frn det. Dock blir det en aning "uppenbart" eller vad man ska kalla det, vad frfattarna vill uppn - temana r alldeles fr ytliga och utan ngra djupare lager. Det r synd fr boken glimrar till ibland av referenser till litteratur, konst och musik och ven frdjupning i ockulta tecken m.m. men inte tillrckligt fr att sknka det djup som boken hade kunnat ha. Frstr att ungdomar tar till sig detta, men det r lite fr ungt fr mig som vuxen. Samtidigt mste inte all litteratur vara s jdra pretto och existentiell jmt, en bladvndare r ndvndig som gomrensare ocks. Jag kommer nog lsa resterande delar i trilogin, fr jag r nyfiken p vad som kommer hnda.

Frida Wrd

2015-05-14

Amanda Larsson

2015-03-18

Ger upp den hr boken nu efter 99 sidor, antagligen inte min mlgrupp och sprket knns krystat, vuxna som frsker anvnda ungdomssprk

Lucky abdikadir

2015-02-17

Det r jttebra och r min favorit bok.

Maria Linder

2015-01-03

Jag hade inga frvntningar - och blev knockad av spnningen, karaktrerna, det direkta sprket och hur en ungdomsroman srskilt har frmgan att fnga en. En sjlvklar bok!

Maria Strmqvist

2014-12-27

En riktig ungdomsbok!! Och spnnande

[bnw] Thomas Tholn

2014-08-13

Wow...! Den dr knslan man fr nr man framemot slutet inser att boken tusan har varit en femma hela tiden. Det hr lika bra som Harry Potter blev mot slutet, och hr finns det tv romaner till och ett eller tv seriealbum. Yay! Man kan ha invndningar mot att det r lite vl mycket etableringar och lite vl lite fantastik och magiska vrldar, men nr det grs s hr bra s... Trffade Mats Strandberg p en signering och han sade att det r i tvan de verkligen levlar upp. So that's good...

Therese stman

2014-06-26

Hade hga frvntningar, hade lst s mycket bra om den. Men s brja jag lsa den och hller inte riktigt med, lite trkig och ganska seg. Betyg: 3

2014-06-21

Riktigt bra! r skriven s att det knns som att det faktiskt r tonringars tankar med den humor som ibland automatiskt fljer med. Bra som pminnelse om hur det kan vara p gymnasiet. Hur kluvet livet kan vara ibland. Fint om vnskap mellan personer som r vldigt olika ocks. Hoppar direkt p nsta bok.

Susanne Rosengren

2014-04-26

Gillar deras verfring av hxtemat till den svenska marknaden. Hller p och lser den sista i serien "Nyckeln" just nu.

Matilda Krig

2014-04-16

Mrks rtt tydligt att det r en ungdomsbok och inte en "vuxenbok", men tycker det r sknt med barnsligt ibland :) Bra och spnnande, men inget mindblowing n, enligt mig.

Linda Berntsson

2014-02-23

En ungdomsbok som ven kan uppskattas av vuxna. Tonrsproblem blandas med hxkonster, som om inte tonren r svra nog.

.. ..

2014-02-13

Boken r vlskriven och miljbeskrivningar samt personbeskrivningar r oklanderliga. Karaktrerna i boken r frgstarka och man kan knna igen delar av sig sjlv i dem alla. De r de strsta stereotyperna man kan finna i tonren. Trotts detta tycker jag att boken saknar en handling som man verkligen fastnar vid och fr mig kunde den ibland knnas lite "tntig". Det r ingen bok som jag verkligen skulle rekommendera men jag skulle heller inte avrda frn att lsa denna ungdomsbok.

Sara Sandquist

2014-02-02

Det var en spnnande och lttlst bok. Den var fr ytlig fr att berra mig helt.

Josefin Hallgren

2014-01-06

Spnnande och helt ok men lite fr mycket tonrsdramatik och "highschool-skrckis".

Therese Lindskog

2013-12-08

Lste den faktiskt endast fr att jag inte hade ngot att lsa hemma och den fanns som e-bok p biblioteket, (ven positivt rykte).

Tycker att boken som helhet var bra, spnnande, men att det r vldigt mycket ungdom ver boken, s kanske en fulltrff till en yngre publik.

Linda N

2013-12-04

Inte lika bra som sitt rykte

2013-12-01

Jag vet inte riktigt vad jag hade fr frvntningar av den hr boken. Den har ju ftt sdana fantastiska vitsord i Media, s jag tnkte vl lite- why not? Men nej. Jag tycker inte om den, och har svrt att frst att spass mnga vuxna faktiskt uppskattar den. Fr mig r det "Sabrina tonrshxan mter Buffy- Vampyrdrottningen" Jag har ingenting emot ungdomsbcker, bckerna om Kitty och systrarna Mary & Lou uppskattar jag fortfarande. Men den hr... Nej! Den brjar helt okej, men sen blir den fr orealistisk och ganska ljlig fr att tilltala mig. Men jag kan frst att det hr r ngot smbarn gr igng p!

2013-10-10

Jag hade hga frvntningar p den hr boken, brukar gilla denna genre och har hrt s mycket gott om den och lyssnat till frfattarna etc... och inte var den dlig, absolut inte... men den fngade mig inte s dr med full kraft som vissa bcker gr, och jag ville det s grna, jag ville verkligen lska den hr boken och personerna i den... men det blev bara ett smputtrigt frhllande oss emellan, inte det smsta det i och fr sig...

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Gillar vldigt mycket. Bsta svenska ungdomsboken kanske!

Anna Jensen

2013-08-09

Grymt bra, spnnande, lttlst. Kunde inte lgga den ifrn mig och vill nu ha mer! Del 2 hitt, tack!

Paula Henriksson

2013-08-08

Bra i brjan sen vart den trkig sen slutet bra. Men den var fr lng s det blev lite trkigt..

Jenny Majgren

2013-08-02

Toppen bok! Lste igenom den p 2-3 dagar. Spnnande, ven om jag hade uppskattat den mer om jag var 16 r yngre. Lite svrt i brjan att hlla reda p alla karaktrer, men det slpper.

Lenita berg

2013-07-26

hade passat mig bttre om jag vore yngre. spnnande p sina stllen.

Eva Pettersson

2013-07-23

Wow, vilken spnnande bok! Trodde inte att jag skulle fastna s djupt i en ungdomsbok om hxor, magi och ondska, men jag strcklste denna och ser med spnning fram emot att lsa de fljande delarna!

Stella Kjellmer

2013-07-16

Denna boken r grymt bra, och fortsttningen nnu bttre

Elin Nystrm

2013-07-14

Lttlst, men utan att fr den sakens skull vara onyanserad och simpel. Spnnande och njutbar att lsa. Ett plus fr att bokens huvudpersoner r tjejer som beskrivs som hela individider.

Helena Almqvist

2013-07-12

Den va en bit av en besvikelse att lsa fr mig som vuxen. En ungdomsdeckare med alldeles fr mnga huvudpersoner. Hade nog tyckt den va bttre om jag va 15 r. Historien va vldigt ver tnkt och frklarades hela tiden sig sjlv p nt stt.

Louise

2013-07-03

Tycker det var en okej bok, men jag tycker den r lite verreklamerad. Hade jttehga frvntningar och blev ganska besviken.

Salluo Luo

2013-06-22

h, h, h, vilken BRA bok! Man vill bara lsa mer, och mer, och meer. Om det hade funnit ett hgre betyg skulle jag helt klart ha gett den det! <3

Janna Vestberg

2013-05-07

Lite frutsgbar, men mste ju lsa fortsttningen!

Rasmus Klamas

2013-04-27

Fantastiskt spnnande och drabbande bok. Hg igenknningsfaktor!

Annimoure Nilsson

2013-04-12

En riktigt bra ungdomsroman. (Ja-a, fr ven om jag lser den som vuxen s tycker jag nog nd att den tillhr tonrsgenren mycket tydligare en t.ex "Hungerspelen" gr.)

I brjan r den riktigt seg. Massa mten som inte leder till ngot, riktigt "kuslig" blir den d inte riktigt ens nr man scenerna gr ut p det, men p slutet tar den sig lite. Tempot kar lite, det blir riktigt driv. Lite rundprat till sist i boken och hela historien "frklaras" p ett ganska trivialt stt kan jag tycka, men...nd...jag ska lsa nsta del, "Eld" ocks.

Alva Ordnrden

2013-04-02

Favvo <3

Oskar Henriksson

2013-03-23

Cirkeln r frsta delen i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren trilogi om Engelsfors och de mystiska saker som intrffar dr. Boken kretsar kring sex tonrstjejer som till sin fasa, och ibland frtjusning, mrker att de inte r som alla andra, nej de har olika former av magiska krafter. De sex tjejerna r speciellt utvalda enligt en gammal profetia och nu mste de, trots att de inte knner varandra och trots att de r mycket olika som personer, kmpa tillsammans mot ondskan!

Boken r som jag frsttt det i frsta hand tnkt fr ungdomar men jag lste den d jag hrt att den ven uppskattas av vuxna. Men s kan ju knappast vara fallet, jag upplevde boken som otroligt barnslig, ja p grnsen till att det bitvis blev pinsamt larvigt och banalt. Och frst mig rtt, jag har absolut inget emot att lsa barn- eller ungdomsbcker trots att jag r vuxen men d ska det vara bcker som har ngon form av charm eller kvalitet. Det enskilt strsta problemet med boken r att de vernaturliga inslagen knns pklistrade, man har tagit en berttelse om ett antal vanliga tjejer och sedan gett dem magiska krafter. Problemet r bara att det knappt finns ngon knslomssig eller berttarmssig koppling mellan tjejerna och deras magiska krafter, det blir drfr aldrig trovrdigt.

Som ungdomsbok fr dem som gillar bcker med vernaturliga inslag kan den skert funka men jag kan absolut inte rekommendera den fr vuxna.

Oskar Henriksson

2013-03-23

Anna Lindstrm

2013-02-15

Wow, det hr var verraskande bra! Jag slukade boken i ett nafs. Riktigt, riktigt roligt. Jmfr jag den hr boken med de senaste 'spnningsromanerna' fr vuxna jag har lst var Cirkeln mycket mer fngslande och underhllande. Tycker portrtten av tonringarna i en liten hla r vldigt bra och jag knner igen mycket (trots att det nu r ganska mnga r sedan jag var dr!) Nu vet jag inte om jag vgar lsa nsta av rdsla fr att bli besviken. Den hr frsta delen var s bra. Fast det blir nog svrt att lta bli ;)

Madeleine Dovrn

2013-02-10

Definitivt strcklsning. Platsar kanske inte i den stora vrldslitteraturen men definitivt en femma i sin egen genre.

sa Karlsson

2013-02-09

Gillar nr det hnder saker hela tiden, nstan p varje sida. En bok som r spnnande och svrt att lista ut vad som kommer att hnda. Mste lsa nsta bok....

Frida Slryd

2013-02-05

Spnnande handling och kul nr en story berttas av s mnga huvudpersoner. Ser fram emot att lsa nsta!!!

Karl Nordstrm

2013-01-05

trevligt att lsa om hemmatrakterna, men det blir ltt spretigt

Carina Rejmus Cohen

2012-12-14

Hga frvntningar som uppfylldes p alla stt och vis. Lite seg i starten men sedan tar den fart. lskar storyn om de unga hxorna i Engelsfors.

Maria Karlsson

2012-12-14

Frfattarna har en mkt livlig fantasi i Cirkeln Hxor och demoner blir verklighet i vardagen fr mig Mlande men lite mycket folk att hlla reda p .

Hanna Dahlberg

2012-12-14

Omjlig att lgga ifrn sig.

Filippa Liliemark

2012-12-10

Jag fasnade bara inte fr den hr boken!

jojo bengtsson

2012-12-07

bST LSKAR

jojo bengtsson

2012-12-07

bST LSKAR

Katarina Strid

2012-11-23

Jttebra bok, bra sprk och den hll mig fngslad hela tiden. Ser fram emot kommande delar.

Lysande ungdomslitteratur fr alla ldrar!

Detta r helt klart en bok som riktar sig till ungdomar, men jag tycker det funkar vldigt bra fr mig som vuxen att "lsa" den. Denna bok har ftt en enorm publicitet, vid bokmssan 2011 fanns det tablettaskar med Cirkelns logga p.
Nu vid rets bokmssa var bgge frfattararena och pratade om boken.Det har pratas oerhrt om denna bok, som ska bli en triologi och dessutom bli film.
S visst hade man hga frvntningar, men nog mste jag tillst att mnga infriades.
Underhllningsvrdet r hgt, man knner med ungdomarna och deras de.
Den var riktigt spnnande emellant men gav ocks en inblick i ungdomarnas vardag. Jag kommer definitivt lsa nummer tv och ven en nummer tre.

Eva Svahnstrm

2012-10-19

Jobbar du med/trffar mycket ungdomar? Ls den hr. Det har mnga ungdomar gjort och gillat. Mycket bra person och miljbeskrivningar. Lite ovntade vndningar. Speciellt fr mig som inte brukar lsa fantasybcker.

Ingeborg Amnus

2012-09-10

Inte s magisk som jag hade hoppats p. Men det hade den nog varit om jag varit 15 r!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Som sagt r nog mer kritisk till svensk fantastik. Denna r helt ok, och frstr att den har ett sug i sig. Det r vardagligt, spnnande och lttlst. Har inte lst uppfljaren.

Malin Lundh

2012-08-31

Boken fr en 3 . Lngtar till att lsa nr2., men den trollband mig inte.

Hilda Hagiwara

2012-08-24

Strcklste frn frsta sidan, dock lite lskig d och d, eftersom jag bara r 11.

Ingrid Selnes

2012-08-21

Hade hrt att man blev helt frlorad i denna berttelse, men den drabbade mig inte s. Det blir larvigt nr vardagsverklighet och vernaturliga hndelser blandas ihop. Men knns bra att ha lst nt som alla talar om.

Bea Johansson

2012-08-05

Cirkeln r en jttebra bok fr de som tl svek, hemska ord och fr lite tillit blandat med krlek och magi. En jttebra bok fr sexor och uppt.

2012-07-25

Mycket, mycket bra bok. Tyckte inte alls att den kndes som en ungdomsbok, utan den passar absolut lika bra till vuxna. Jag ser verkligen fram emot att lsa dom tv andra delarna i trilogin. Rekommenderas verkligen.

Joel Sjstrand

2012-07-18

Spnnande bladvndare.

Riktigt bra ungdomsbok! Mste lsa uppfljaren genast!!

Linn L

2012-07-14

Otroligt vlskriven och bra bok (ven fr vuxna). Dialogen knns vldigt kta och r p sina stllen riktigt rolig. Boken innehller spnning, krlek och sci-fi i en hrlig blandning! Jag ser fram emot att lsa de tv efterfljande delarna.

Marianne Eduards

2012-07-13

Brjan seg, tog sig ngot drav tvpongarn. Dligt beskrivna karaktrer som man blandar ihop boken igenom.

Kamali 

2012-07-11

Otroligt spnnande bladvndare med trovrdiga tonrsportrtt. En vrdig vinnare av Augustpriset.

Madelene Helgesson

2012-07-06

Kanske inte lika bra som den blivit hypad, men nd en trevlig verraskning fr mig. Jag gillade karaktrerna, mycket fr att jag sjlv r en ung flicka som just gtt ut gymnasiet. Ser fram emot att lsa nsta del.

Sofia E

2012-07-05

Vilken slukarbok! Den lyckades verkligen hlla mig fastnaglad frn frsta till sista sidan. Blev totalt insugen i berttelsen som hller spnningen hg hela vgen. Jag gillar att ingen av karaktrerna r helt genomsympatiska, att nstan alla gr mig lite irriterad. Jag vill lra knna karaktrerna nnu bttre och vntar med spnning p att nsta del ska dimpa ner i postldan. Kan inte lta bli att ge denna bok en femma.

Sara

2012-07-01

"Den hr boken tillgnas vra tonrsjag." ...och det p ett enastende, bisarrt magiskt och samtidigt alldeles verkligt vis! Hurra fr att den finns!

YoXx Hermansson

2012-06-30

Att direkt slungas in i ngons tankar, och sedan fortstta p det spret gjorde att man fick svrt att lgga bort boken.
Redan under det tidiga stadiet av boken har man lrt knna karaktrerna, och vet hur deras liv ser ut. Nr flickorna bestmmer sig fr att hitta Elias och R:s mrdare vcks misstankarna inom en. r det ngon inom skolan, en ond demon, Vaktmstaren, Mona? Man sitter som p nlar nr de kommer ngot p spren, och knner att man inte kan sluta nu.

De korta kapitlen i boken gr att man lser den snabbt. "Bara ett kapitel till innan jag somnar", "Jag hinner ett kapitel till innan nsta lektion", "Bara ett kapitel innan jag drar till jobbet".

Detta r verkligen en bok jag rekommenderar till ALLA ungdomar, och ven alla Vuxna.
Tio pluspong om du lyckas lista ut mrdaren innan tjejerna gr det!

Therese strm

2012-06-24

Det r en svag fyra det hr, den r bra men inte s superbra som jag hoppats. Det kommer inte hindra mig frn att lsa del 2 inom kort. Med frhoppning om att den ska vara bttre!

Eva Bohman

2012-06-20

Jag borde tycka att den var bttre n jag tyckte... Men det blir ingen riktig spnning och jag blir inte engagerad i tjejernas tonrsliv. Men jag mste ju nd lsa nsta del.

Rebecca Eriksson

2012-06-07

Jag har nu lst 107 sidor i den hr boken och jag orkar inte mer! Nr jag lser en berttelse vill jag att karaktrerna ska bli som mina vnner och jag vill veta hur de knner. Jag tycker att frfattarna missade knsloaspekten helt. Jag fr ingen som helst relation till karaktrerna och texten knns ihophaffsad, som om de hade brttom nr de skrev. Nej, en stor besvikelse tyvrr.

Sanna Carlborg

2012-06-06

Fattar inte hajpen. Det hr r W.I.T.C.H. frsvenskad, kryddad med lite mer sex

Pernilla Lindholm

2012-05-31

Bra ungdomsroman som r precis sdr som en ungdomsroman ska vara - gripande, spnnande och ganska frutsgbar.

Emelie A

2012-05-21

Jdrar vilken bra bok!

Alexandra Svensson

2012-05-19

Otroligt bra bok!

Max Lundberg

2012-05-14

Inte bara fr "fantasylskare mellan 10-12 r".... tydligen ocks fr 22-ringar som gillar feta bcker. Sjukt bra och vlskriven bok! Nu ska det bli gtt att hugga in p del 2.

Emilia Tyr

2012-05-12

En fjortisbok som var S skn att lsa som 26-ring! Jag klamrade mig fast vid den och kunde inte sluta lsa. Nr klockan nd sa att det var lggdags kunde jag inte somna - av nerverna som var ngon meter utanfr kroppen. Minsta ljud och jag ryckte till. Hrligt!

Marina Larsson

2012-04-26

Inte min typ av bok....

Elin Nyberg

2012-04-22

Jag blev s glatt verraskad nr jag lste denna boken. Den blev bara bttre och bttre hela tiden. Det enda negativa var kanske att det bitvis blev lite mycket "synd-om-mig" med vissa av karaktrerna.

Carolina E

2012-04-21

Nu har jag ocks tagit tag i den hr
extremt hypade boken!
Och helt rligt kan jag sga att jag
hade ftt lite fr hga frvntningar,
fr den var inte s bra som jag ville att den skulle vara.

Frst trodde jag att det skulle bli svrt
att hlla isr alla karaktrer,
att de skulle bli ytligt beskrivna
och att det bara skulle bli allmnt rrigt.
Det blev det inte, man frstr direkt vem frfattaren menar.
Dremot blir karaktrerna ganska ytliga,
men det kommer att komma fler bcker
s de kanske vxer med tiden.

Sedan r det ju det hr med sprket
men jag lter det vara,
fr det r ju trots allt en ungdomsbok.

Slutet har heller ingen direkt cliffhanger,
s man behver inte lngta till nsta bok
och jag vet inte om det r bra eller dligt.

Klinga

2012-04-20

Magi och hxor r egentligen inte riktigt mitt favoritmne. Men nu har jag kapitulerat infr Harry Potter (sista delen r fantastisk) och jag gillar verkligen Cirkeln. Det hr r bra litteratur. Intrigen och sprket driver berttelsen framt med en egen inre logik. Allt verkar sjlvklart och dialogerna r trovrdiga. Frfattarna lyckas med det som J K Rowling gr nr hon r som bst: de undviker att verinformera lsaren. Vi svvar i ovisshet till dess det r logiskt att frklaringen kommer. Jag hoppas bara att framgngen inte trubbat av frfattarna. Man mste vara skrpt fr att driva igenom ngot snt hr.

Lina Waara

2012-04-17

Spnnande och hrlig stmning boken igenom i en genre som ofta kan bli lite tramsig och svr att ta p allvar (ven om jag r ett stort fan av denna genre). Som tidigare nmnt hller jag med om att den r vldigt vlskriven och jag ser verkligen fram emot att f lsa uppfljarna!

Paul Karlsson

2012-04-13

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar dr mnniskor ofta gr vilse och frsvinner. Hstterminen har just brjat nr en elev hittas dd p en av gymnasieskolans toaletter. Alla frmodar att det var ett sjlvmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt d mnen frgats mystiskt rd frs sex tonrstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varfr de r dr, men utan varandra kommer de inte att verleva.

Detta r grundhandlingen i boken. Man kan sga att det knns som en svensk fantasy bok i samma anda som Twilight. Den utspelar sig i tonrs vrlden dr vi fr flja ngra tjejer som slss med de vanliga problemen som det innebr med att brja gymnasiet. Det r det som r fokuset i denna bok. Senare upptcker de att de har vissa vernaturliga frmgor de inte kan kontrollera. De mste drfr samarbeta fr att finna sitt syfte med att ha dessa krafter. Detta trots att de inte tycker om varandra.

Jag tycker att boken r jttebra och kan starkt rekommendera den om man gillar tonrs bcker med inslag av det vernaturliga. I det hr fallet r det ockultism och hxeri som r en del av ramberttelsen. Jag vntar nu bara p att f lsa de tv sista delarna i denna trilogi.

2012-04-13

Jag kan brja med att klaga ver att vissa bcker klassas som ungdomsbcker och jag vet att mnga "vuxna" ratar dem p grund av det. Vldigt synd. Om den som bryr sig om lderskategoriseringar. Jag r definitivt inte ngon ungdom, men jag hade helt klart behllning av den hr boken nd. Att lsa och tycka om bcker fr ungdomar r nog mer ett mentalt kriterium n en ren ldersfrga. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/04/cirkeln-av-mats-strandberg-och-sara.html

Hanna Johansson

2012-04-10

Hade frvntat mig en klar 5:a, men den hr gngen blev det en 4:a.
Jag tycker den blev lite fr verdriven p olika stt och vis. Den r ocks ganska tung fr yngre mellan 9-13 kanske. Jag r 13 men gillar tunga bcker. Men annars vad den Super med STORT S!

Ola Janker

2012-04-10

Vlskrivet och stundtals ganska spnnande. Kommer nog att lsa uppfljarna.

Maria B Hansson

2012-04-09

Dottern r vldigt frtjust i boken och jag frstr varfr. Spnnande intrig med magi och hxor mitt i mrkaste Sverige. Vntar med frtjusning p Eld.

Maria Lindn

2012-04-09

Jag gillade den hr boken. Inte en fullpongare, men helt klart lsvrd. Ju lngre in i boken jag kom, desto mer fastnade jag fr den och tillslut kunde jag inte lgga den ifrn mig. Vissa stunder kan den kanske knnas en aning platt, men helt pltsligt fr den fast igen och det blir riktigt bra. Ser absolut fram emot att lsa uppfljarna!

2012-04-04

Nja... knns lite platt. Hade vntat mej ngot mer, men den r lttlst och nd p ngot vis charmig.

Elisabeth Andersson

2012-03-27

Hamnar i kategorin "bcker som alla andra gillade men inte jag".

Liza Carlsson

2012-03-23

Den var vl helt okej. Men trodde den skulle vara mkt bttre. Lite besviken och jag tvivlar p att jag kommer kpa de andra tv.

Ida

2012-03-22

jag kunde bara inte sluta lsa.
frsta 200 sidorna slukade jag. visst det finns en och en annan sak att ppeka men jag vljer att inte gra det! fr att detta r s himla bra!

Alex Nedstam

2012-03-19

Mina kra kollegor p redaktionen tipsade om denna. Alltid kul med bra och spnnande ungdomslitteratur. Ser fram emot uppfljaren Eld!

Ella Stern

2012-03-17

S otroligt bra! Jag fastnade vid frsta sidan och kunde sedan inte sluta lsa. :)

caro wikbro carln

2012-03-13

den har allt, behvs inte mer frklaring n s. Bland det bsta sprk jag ngonsin lst.

Conny J

2012-03-10

Slseri med tid att ens titta t boken.. Skitdligt.....

Liv Danjoux

2012-03-07

En av de bsta bckerna som ngonsin skrivits! Vid frsta sidan s var jag frst. Jag tycker definitivt att den hr boken borde ha vunnit Augustpriset istllet fr Pojkarna (ven den var bra men...Cirkeln slr den!). Som sagt...ingen fr gnla ver denna bok nr jag r i nrheten! >:(

Amanda Lindmark

2012-03-06

lskar boken!!:)

Mikaela A.

2012-03-03

Den hr boken r vrd en femma. Den fick mig verkligen att komma in i boken och ibland kunde jag vara s fast i boken att mina vnner inte ens kunde f kontakt med mig. :)

Matilda R

2012-03-03

Min favorittyp av bok, och s utspelar den i Sverige. En milj dr man kan knna sig hemma och verkligen frst vad karaktrerna gr igenom. Jag lskar den hr genren med magi som en del av den vanliga vrlden. Det r samma typ av vrld som Twilight och Harry Potter, men med en helt egen vinkel. Ingen magiskola lngt bort och ingen fokus p onaturligt stark krlek. Hr r verkligen helt vanliga tonringar p en gymnasieskola i Sveriges trkigaste hrn. Vem kan inte knna igen sig i det? Det r vad jag lskar mest med den hr boken, mjligheten att knna igen sig... att veta att det kunde vara jag.

Ls hela recensionen p Goodreads

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Spnnande och lskig, men ocks lite snuskig. Rekommenderar fr barn p 12 r eller hgre.

Elsa Hultgren

2012-02-25

Den hr boken r sjukt frvirrande i brjan enligt mig, men nd rtts bra.

Michael Nordstrm

2012-02-21

Extremt vlskrivet!!

Kattis #

2012-02-20

Gastkramande. Tycker det blir mycket lskigare nr magin bryter in i den verkliga vrlden n nr allt utspelar sig i en fantasyvrld. Mycket bttre n Twilight-serien. Lngtar efter del tv...

Emma Hortlund

2012-02-17

Cirkeln r en bok som jag har hrt talas om frn lite alla mjliga hll innan jag nu till sist bestmde mig fr att lsa den. Jag hann bara ppna den s mrkte jag att den gick ut hrt och helt i min smak. Jag lste de 100 frsta sidorna av bara farten innan jag var tvungen att lgga den ifrn mig. Det mrks att det r en ungdomsbok, men jag tycker inte p ngot stt att det gr den mindre lsvrd. Snarare s hjlper det till att gra att man kan f upp ett ganska hgt lstempo och det r ltt att komma in i boken.

Cirkeln handlar om ett gng gymnasietjejer i ett litet samhlle dr ondskan har vaknat. Det visar sig att de hr tjejerna r utvalda fr att bekmpa ondskan och de besitter olika egenskaper som de var sig p att bemstra. Men de mste inte bara va sig p att hantera sina nyvunna krafter, de mste ocks frska st ut med varandra.

Cirkeln r frsta delen i en triologi och del tv Eld ska komma nu i april. Jag lngtar efter att f lsa den och flja de hr tjejerna en bit till p deras resa. Men handlingen i Cirkeln avslutas i Cirkeln och man kan absolut lsa den som fristende. Det r upplagt i boken fr en fortsttning och pratas om kommande ventyr, men man lmnas inte med en cliffhanger.

Hanna Marie Carola

2012-02-12

Fr mig sugen p att lsa mer fantasy. Den var inte fantastisk. Lngtar nd till fortsttningen.

Bra och spnnande ungdomsbok. Jag frstr dock inte riktigt hypen. Det finns inget extraordinrt med berttelsen och den r ganska frutsgbar. nd absolut lsvrd.

Sussie S

2012-02-04

Storyn var ok men sprket hll inte.

Anna Nyman

2012-02-02

Den r sugande skriven och skildringen av Engelsfors r s lik den lilla stad jag vxte upp i att det nstan r lskigt. Det r nog det som r frklaringen till bokens storhet: den gr ngot vldigt, vldigt svenskt av "hx-genren", lite som Ajvide Lindqvist gr med skrckgenren. Stark trea.

David Larsson

2012-02-02

Fattar inte dom som stter betyg utan att ha lst boken...
Utmrkt ungdomsroman som snyggt vver samman vardag med vernaturligt.

Linda Lou

2012-01-29

Riktigt, riktigt bra.

Maria Klingberg

2012-01-22

Bra, lttlst och spnnande ungdomslitteratur med mlande karaktrsbeskrivningar som engagerar. Skildringen av ungdomarna i den fiktiva staden Engelsfors i Bergslagen r mycket verklighetstrogen och jag tror att de flesta som har vxt upp i en mindre stad kan knna igen sig. Under tiden jag lste kunde jag tydligt frestlla mig den kommande filmen framfr mig, s det r bara att hlla tummarna fr att det blir en lyckad filmatisering d det verkligen finns potential fr det. Ser fram emot att lsa uppfljaren.

Flisan Granberg

2012-01-10

Har frskt ett antal gnger att lsa denna, men det gr bara inte! Har en kompis som ska ska rollen som Linna i filmverisionen, och har lovat henne att lsa hela om hon fr rollen. S allt ligger i hennes hnder nu, eller ja, hennes skdespelartalanger... ^^

Malin

2012-01-08

Jag fick denna i fdelsedagspresent (i Augusti) och har fortfarande inte orkat komma igenom den. Jag fastnade inte fr handlingen och lste ungefr en fjrde del av den innan jag helt la ner.

Agnes Petersson

2012-01-07

En super bra bok!!!! lste ut den p tv dagar. Tips till personer som gillar spnning, fantasy och krleks bcker!! lngtar s sjukt mycket efter andra boken, eld!!!!!!

Elisabeth J

2012-01-05

Jttebra, ser framemot att lsa fortsttningen.

emelie .

2012-01-01

Hade vntat mig mer av den faktiskt, den var lite vl... Tillrttalagd. Emellant var den skriven som en skoluppsats av en 16:ring men det passade bara bra, tycker jag. Dremot ger den stora frhoppningar om fortsttningen. Jag tror del 2 och 3 sen kommer att gra s Cirkeln vxer och hela trilogin kommer vara riktigt bra. Det knns s. Som detta var en mjukstart.
Om inte blir jag besviken.

Mia Hansn

2012-01-01

Frstr till viss del hypen ver denna bok, sjlv tycker jag det r lite vl stereotypa karaktrer och fattiga beskrivningar av krlek. Ingenting knns heller nytt, nej, jag r besviken. Kanske mste man vxa in i karaktrerna liksom de sjlva behver vxa in i sina roller som hxor... Vill nd inte lsa nsta del i serien.

De inre kamperna r dremot vldigt trovrdiga - sjlvmorden som utan mrk magi helt klart hade kunnat varit sanna, mobbing, frldrar som inte bryr sig.

maja vestlund

2011-12-29

Fr platt. Knns p nt vis som att en elev p mellanstadiet hade kunnat skriva den. Den mste vara mer komplex. Och mer originell

Anna Johansson

2011-12-06

S himla glad att jag vl tog mig i kragen och lste denna boken. En riktigt bra ungdomsbok. Tror att alla mer lr mindre kan knna igen sig i ngon av huvudkaraktrerna, och hur det var att g p gymnasiet. Alla onaturliga inslag och magi hjer boken. Lngtar till de andra tv delarna kommer ut.

Rtt spnnande bok men oskert om jag ska lsa vriga delar

Jag var mycket njd med denna bok och tyckte det var trevligt att boken var skriven i presens, men det tyckte inte vr cookie Nathalie. Cirkeln r en ungdomsroman, som kommer ut som film nsta sommar. Den nominerades ocks till Augustpriset i r (2011) fr bsta barn- och ungdomsbok. Boken r den frsta delen i en trilogi och handlar om ungdomar som upptcker att de r hxor (bde killar och tjejer). Det visar sig att en enorm fara hnger ver deras lilla ort Engelsfors och de mste helt enkelt samarbeta i kampen mot det onda. Engelfors mste vara staden gud glmde, staden r nstan som en egen karaktr i boken, och beskrivs som s trkig och ful och mnniskorna som bor dr r lika trista och bortglmda av vrlden som denna avkrok. Jag har inte varit i den fiktiva staden Engelfors, men jag lider med alla som mste vxa upp dr. Jag undrar verkligen varfr kampen mellan det onda och goda utkmpas p en sdan gudsfrgten plats.

Boken r rtt mrk och brjar med ett sjlvmord och handlar om unga mnniskors svra problem. Jag tnker mig att ungdomarna i boken r mer deprimerade och mobbar varandra i mycket strre skala n vad jag tror r normalt, jag inbillar mig att ungdomar inte r s utlmnade till sina egna tankar av avsky gentemot sig sjlva (hoppas jag). Det blir lite jobbigt till slut att ingen av hxorna tnker en enda snll tanke om sig sjlva, trots att de utrttar stordd och fr olika magiska frmgor. Nja, ungdomarna, som r vldigt olika och inkluderar mobbare och mobbade, pluggis och partyprisse, mste samarbeta, vilket visar sig vara svrare n de trott sjlva. Frfattarna gnar inte jttemycket tid till hur de lr sig magi och hur magin fungerar och hur demoner opererar. Det tyckte jag var trkigt, det hade jag gillat om det hade utvecklats mer.

Jag tror faktiskt att mnga ungdomar kommer att gilla den hr boken och jag kommer att bde se filmen och lsa fortsttningarna. Boken fr tta kakor.

Camilla Eriksson

2011-11-25

Del 1 i serie av 3. En bok om magi ,hxor ,demoner. En bok som jag inte kunde sluta lsa utan ville bara fortstta lsa vidare. Vntar med spnning p del 2.

Michaela Schuller

2011-11-08

Sger bara WOW! Vill lsa mer och mer och mer.

sa svensson

2011-10-23

vilken fantastiskt spnnande ungdomsbok. nskar att jag varit tonring och lst den. Men de var fngslande fr mig som vuxen ocks. Lngtar till fortsttningen!!!

Maria Johnson

2011-10-21

En mycket positiv verraskning. Vlskriven, spnnande och verraskande ungdomsbok.

Sofie Petersson

2011-10-19

Det r nst intill omjligt att inte strcklsa den hr boken. Vardagsproblem blandas med magi och mord. Frfattarna har lyckats att skapa en spnnande bok som kan lsas av bde tonringar och fantasifulla vuxna. Invntar fortsttningen.

Victoria Lidin

2011-10-03

Ass, jag trodde ju inte att den skulle va s bra men den lt spnnande, och nr jag brjade lsa s kunde jag inte sluta p lnge :P

Rebecca Levander

2011-10-02

R Lindqvist

2011-09-19

Riktigt bra magisk realism. Gillar vldigt mycket, srskilt den spnnande blandningen av krass ungdomsverklighet och det underbart lockande men skrmmande vernaturliga inslagen, som gr tristessen uthrdlig. Hade blivit toppbetyg om jag ftt mer detaljer i hxeriet. Lngtar efter nsta del!

Maria Gustavsson

2011-08-29

Till min stora frvning lskade jag mer eller mindre den hr boken. Lngtar otroligt mycket till nsta bok kommer ut.

Mycket trevlig bok att lsa! Man kastas rtt in i handlingen och det hnder saker hela tiden. Som ngon tidigare skrev i en kommentar tyckte jag om att frfattarna var s osentimentala med huvudrollsinnehavarna. Det var strcklsning som gllde och jag ser verkligen fram emot de fljande bckerna, synd att man fr vnta s lnge bara!

Ester Hilmersson

2011-08-07

Jag gillade verkligen brjan! Men ju mer jag lste destu smre blev den faktiskt. Lite barnslig och s, men p ngot sett fngade boken mitt intresse ;)
Jag ska absolut lsa de andra 2!

Anne M

2011-08-05

Ytliga o klichartade personportrtt av tonrstjejerna i boken.Men en spnnande historia och jag kommer att lsa fortsttningen.
Svag 4:a.

Daniel Majling

2011-07-31

Klyschbomb smockfylld me stereotyper.

Elin Mllerstedt

2011-07-29

Underhllande och lttsmlt. Ger mersmak och jag ser fram emot fortsttningen.

Miriam T

2011-07-25

Detta r inte bara en bok som r skriven om av nstan alla, den r ocks hyllad av alla, har hittills inte lst en enda negativ recension, folk har saker som de r kritiska till men verkar inte som om ngon ogillar den. S det var inte direkt med sm frvntningar jag ppnade och brjade lsa i denna bok. Hoppades p en ny favoritbok men kom tyvrr inte s lngt men det r en mycket bra ungdomsbok, s inte heller hr blir det en speciellt sgande recension [...]

Ls hela recensionen p min blogg: ^^

Lena sbrink

2011-07-24

Fast n detta r en ungdomsbok s tycker jag att den r riktigt bra ven fr vuxna.

Frutsgbar, mja, ganska. Men nd spnnande och lsvrd.

Natasha Illys

2011-07-13

Det r ok. Karaktrsbeskrivningarna r ok. Fantasyn r ok. Men mer n s r det inte...

Tarja Ahlgrn

2011-07-10

Mycket vsen fr nstan ingenting, Cirkeln har marknadsfrts - och slts - det kraftigaste men vad finns hr egentligen till innehll? Starka unga kvinnor i svensk milj med mystik i stil med de just nu s populra vampyrserierna. Att det nd drar beror p att det finns s lite ngorlunda godknt i genren. Men fy s tunt det r.
Vore ju fantastiskt om ngon skrev riktigt bra om skolflickornas drmvrld och fantasier idag. Var finns all riktigt bra svensk ungdomsfantasy?

annie sbrink

2011-07-09

Hade inga som helst frhoppningar ver hur den skulle vara. Den gick fort att lsa ut, dels fr att den var lttlst och dels fr att den var spnnande! Blev rtt imopnerad nd.

Eyez Only

2011-07-08

Det bsta med Cirkeln r att den r en trilogi s det kommer mer! =) Det nd som r negativt r att frfattarna anvnder uttryck som "DAMP-barn", "DAMP-unge" och "r du DAMPAD eller!" DAMP r en diagnos som mnga barn och vuxna har som man inte ska anvnda som skllsord nr ngon r strig. Man har inte DAMP fr att man r strig!

Liza Bolin

2011-07-06

lyckas, trots karaktrerna (mobbaren, mobboffret, den populra, den alternativa, den farliga - gymnasiearketyper allihopa) och trots handlingen (h, vi r Utvalda) - ja, trots det mesta faktiskt s r den faktiskt riktigt bra! Strandberg och Elfgren (?) navigerar snyggt mellan tonrsklyschorna och skapar en genomspnnande ungdomsbok.

Linda slund

2011-07-06

Inte lika stark fyra som Hungerspelen, jag hade nog vntat mig mer. Ngot ojmn i sprk och beskrivningar, men jag gillar hur den portrtterar tonrsknslor dr alla har sina problem och jag gillar att sprket ligger "snyggt slarvigt" i huvudkaraktrernas munnar p ett stt s att deras personligheter understryks och knns konsekventa. Klart man ser fram emot fortsttningen.

Karin Sder

2011-06-30

Ah! En bok i min stil! Jag njt konstant!

Ulf Gripkow

2011-06-28

Vilken fantasi jag har och inlevelsefrmgan r god.. Back to tonren

Lisen Q

2011-06-22

Jag gillade den!
Vips var man tillbaka i tonren igen..

Vntar p nsta bok!

Bells .

2011-06-22

Vilken bladvndare 500 sidor om Hxor!! Nr kommer nsta del? *Lngtar*

2011-06-21

Denna bok var mycket bra och spnnande och nu ser jag fram emot lsa nsta del. Jag kan varmt rekommendera denna till er andra. :)

Jonna

2011-06-20

Ingenting fr mig, inget som jag fastnade speciellt fr men frstr om andra kan tycka att den r bra. Skulle dremot kunna rekommendera den till andra.

Camilla Skoglund

2011-06-12

verraskande bra. nu vntar jag p att eld ska komma ut. :)

Empa Dahg

2011-06-02

Lite snurrig i brjan, sjukt beroendeframkallande i mitten och lite seg fram mot slutet. Ser mycket fram imot nsta!

Vicky Lindstam

2011-06-01

Det som imponerar mig mest i boken r karaktrsbeskrivningarna. De r s otroligt trffande och lyckas verkligen levandegra personerna. Dessutom r karaktrerna s mnga och olika att mer eller mindre varje gymnasietjej kan identifiera bde sig sjlva och sina kompisar (och inte minst sina hatobjekt!) med dem. Igenknningsfaktorn r skyhg! Killarna i denna boken r dremot mer bifigurer och i de flesta fall inte lika detaljerat beskrivna.

I Cirkeln s fr lsaren flja tjejerna nr de gr sina frsta trevande frsk att nrma sig och frska frst och lra sig leva i den vrld som ppnats fr dem - och det r nstan som att jag r dr vid deras sida.

Dessutom r den r s filmiskt skrivet - sjlv har jag redan sett filmen i mitt huvud under tiden jag lste boken. Jag vet hur tjejerna ser ut, jag knner till brukssamhllet Engelsfors och dess olika kvarter dr tjejerna bor och lever under vldigt olika frhllanden. Just mtet mellan olika ytterligheter r en annan spnnande faktor. Inte bara mtet mellan den vanliga verkligheten och den magiska verkligheten, men kanske speciellt mtet mellan karaktrerna. Fr visst r det vl s att Vanessa och Minoo aldrig mts i vr verklighet, eller Rebecka och Linnea? Det r som att frfattarna laborerar med vad som hnder nr alla dessa olika karaktrstyper tvingas att konfrontera och dessutom samarbeta med varandra. Resultatet r en blandning av explosiv ilska, besvikelse, skam etc men ocks av gldje och krlek.

Cirkeln r helt enkelt en bok dr det ryms massor. Det r en bok att frsvinna in i och lta sig uppslukas av. Hoppas frfattarna redan har kommit en bit p vg med uppfljarna innan stormen brt ut i full styrka - fr det kan inte vara ltt att leva upp till de enorma frvntningarna p bok 2 och 3 i den utlovade trilogin!

Linna Lindahl

2011-06-01

Nr frfattarna berttade att de bda inspirerats av Buffy, Twin Peaks och Mitt s kallade liv s frstod jag att den skulle vara bra. Precis min kopp av te.

Moa Palmqvist

2011-05-28

Var klart underhllande lsning, men stereotyperna regnade lite vl ttt kanske.

Tove Skarstedt

2011-05-21

Riktigt omjlig att lgga ifrn sig sger jag! Tjejer som man tror p. Milj som man tror p. Magi som man tror p. Allt r s vanligt och nd r allt s ovanligt. Javisst r det konstruerat, men det r sllsynt vl konstruerat :) Bra gjort!

Felicia Dahlqvist

2011-05-21

Det hr gillade jag! Magi, mystik, spnning i en hrlig mix. Men samtidigt sdr vardagligt, personerna i boken r samma som finns i min verklighet, vilket gr det n mer trovrdigt. Mycket bra! Lngtar efter forstttningen!

Emelie Sundstrm

2011-05-12

Det hr r en s briljant historia! Apokalypsen brjar allts i Bergslagen -sjlvklart! Oerhrt vlskriven och jag lskar att karaktrerna r s nyanserade. Det enda som r synd r att jag fr vnta p del tv, jag vill ha mer nu!

Kristina Simar

2011-05-09

En mycket spnnande och underhllande ungdomsroman som r vldigt fascinerande skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag har alltid lskat Mats Strandbergs bcker och givetvis r denna inget undantag. Dremot knner jag inte alls till Sara Bergmark Elfgren, men tillsammans har det lyckats frtrffligt med denna bok. Jag knner igen Mats Strandbergs stt att frmedla karaktrer och miljer och det r ngot jag alltid tyckt att han behrskar suvernt. En tjock bok p 520 sidor som gick vldigt fort att lsa och spnningen stegrade hela tiden, nda till slutet som var helt ovntat fr mig. Jag ser redan fram emot nsta bok om tjejerna (hxorna) i Engelsfors.

Karin D

2011-05-06

Jag r svag fr ungdomsbcker, kanske bara fr att jag r s glad att jag r 42 och tonren ljuvligt lngt borta... Boken var vlskriven och spnnande och skildrade karaktrerna bra. r inte s intresserad av det vernaturliga. Helt sld p sista meningen i efterordet "Tillgnas vra tonrsjag".

eva lundgren

2011-04-24

S bra var den vl inte?

Elvira Garp

2011-04-24

Jag slogs av likheten med serien Mndttrar. Blev full i skratt, nr jag direkt efter att ha tnkt den tanken, fick reda p att en av huvudpersonerna hette Vanessa, precis som i Mndttrar, vilket ledde till en ironisk tanke att hon skert kunde gra sig osynlig, vilket jag bara ngra minuter senare fick reda p att hon kunde. Jag har lst bttre bcker, men den r bra fr att vara skriven av svenska frfattare. Str mig lite p sprket, som enligt mig ibland r grammatisk fel, men det r ju bara jag som r lite konstig.

Andreas Nordh

2011-04-22

Kanske inte riktigt lika bra som Nordins 'Djvulens mrke', men det r det f bcker som r. En stark fyra knns det som att boken r vrd.

Jag kommer verkligen att se fram emot att f lsa de kommande bckerna, om alldeles fr lng tid, srskilt de bitarna som kommer att handla om Rdet. Jag utgr frn att Rdet r lnat frn Buffy, och det var vl inte direkt den enda influensen Buffy haft p boken, men det r bara att tacka och ta emot fr smre influenser kan man ha!