Cilkas resa

Morris, Heather

Cilka Klein är sexton år när hon 1942 skickas till koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Lägerchefen på Birkenau, Johann Schwarzhuber, lägger märke till henne och tvingar henne att bli hans älskarinna. Efter befrielsen stämplas Cilka som kollaboratör av ryssarna och skickas till ett avlägset, brutalt fångläger i Sibirien ? Vorkuta. I Sibirien ställs hon inför nya prövningar och även ett obehagligt välbekant intresse från vakterna. Men livet förändras när hon träffar en vänlig, kvinnlig läkare som tar henne under sina vingar och låter henne hjälpa till att vårda de sjuka i lägret. Död och skräck är alltid närvarande i lägret, vilket får henne att upptäcka en styrka hon inte visste att hon hade. I denna hårda verklighet börjar hon trevande bygga nya vänskapsband och trots allt som hänt henne inser hon att det finns utrymme för kärlek i hennes hjärta. Cilkas resa är mycket mer än en...

Henrik Johansson

2022-11-30

Ur askan i elden. Funderar på hur det är möjligt att bli människa igen.

Bokdjungeln

2022-07-30

Jag tyckte att boken Tatueraren i Auschwitz var riktigt bra. Men vill nog påstå att denna bok är ännu lite bättre. Jag blev otroligt berörd av berättelsen och jag ville inte sluta läsa. Boken tar upp en del av efterspelet från förintelsen som jag har haft väldigt dålig koll på och därför blev det ännu mer intressant att läsa den. En behöver inte ha läst Tatueraren i Auschwitz för att läsa denna bok, men visst blir det mer igenkännande när en del av personerna från första boken dyker upp i denna. Språket är lättsamt och sidorna flyger fram. En superbra bok anser jag.

Gripande och spännande bladvändare!
Cilka Klein var i Auschwitz samtidigt som tatueraren Lale och hans flickvän Gita, som även var nära vän till Cilka. I boken "Cilkas resa" får vi följa med till nästa brutala läger, nämligen Votkuta i Sibirien.

Cilka har funnits på riktigt, hon var både i Auschwitz och Vorkuta och fick utstå många hemskheter. Men boken är inte rakt igenom sann. Heather Morris har blandat fakta med fiktion, blandat Cilkas upplevelser med andra fångars. Jag gillar sättet hon berättar om de vardagliga händelserna, det spartanska boendet, maten och allt som de utsätts för. Det är kärlek, vänskap, hopp och förtvivlan. Det är mod och viljan att överleva. Och att leva. Morris är väldigt bra på att gestalta karaktärerna och det är en mycket stark och känslomässig bok.
- Visa kortare text

En otroligt välskriven bok. Den är gripande, skrämmande och får en samtidigt att känna tacksamhet över de mest enkla sakerna. Att ha läst/lyssnat på Tatueraren i Auschwitz innan denna bok är bra och gärna inte för långt bort i tiden.

Emelie

2021-12-30

Lättläst bok som trots dess historiska grund inte fängslar då det blir för mycket av fiktionen än verkligheten. Men den inspirerar till fortsatt läsning om Gulag

My.loved.books

2021-06-02

En berättelse som berör, skakar om och är Helt Omöjlig att lägga ifrån sig! En bok jag kommer rekommendera ALLA att läsa!

När jag började läsa boken om tatueraren i Auschwitz var det en bok som berörde mig på så många plan. Mycket för att jag aldrig hade tänkt tanken på att det var någon som var tvungen att tatuera alla dessa människor som kom till Auschwitz; tatueringarna som blivit så kända för eftervärlden. Men bland de människor som kom i tatueraren Lales väg förutom hans flickvän Gita var dennas nära vän Cilka Klein. Varför Cilkas öde fastnade på näthinnan berodde mycket på hennes låga ålder samt den grymhet hon fick utstå genom att bli utnyttjad.

När sedan Cilkas berättelse blev en bok har jag förberett mig för att kunna ta emot och läsa om de ohyggligheter som jag kunde gissa mig till att hon varit med om på grund av tidigare ledtrådar. "Tatueraren i Auschwitz" fick jag pausa med jämna mellanrum för det var så mycket att ta in; "Cilkas resa" var snarare tvärtom; jag kunde inte läsa fort nog; hennes minnen om vad hon fått utstå var tuffa att läsa om; men vilken inspiration hon är när hon gör allt för att hjälpa sina medmänniskor trots att hon själv är i en utsatt situation.

Författarens sätt att skriva får Cilkas röst att ljuda högt och klart. En bok jag varmt kan rekommendera om du liksom jag vill lära oss mer om den mörkare delen av vår historia och om de människor som klarade av komma helskinnade ut på andra sidan.

En bok som borde vara obligatorisk läsning!

Den här boken var så bra. Välskriven, intressant och fängslande. Älskar den här typen av genren, den får full pott av mig och jag kan starkt rekommendera er att läsa eller lyssna på den.

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag hade höga förväntningar efter att ha läst och älskat "Tatueraren i Auschwitz" och dessa uppfylldes. Jag trodde innan jag började läsa att den skulle handla om Cilkas tid i Auschwitz, men där hade jag fel. Den handlar om hennes tid i nästa brutala läger, men med några få tillbakablickar till första lägret. Jag gillar Heather Morris sätt att berätta Cilkas historia med både fakta och fiktion. Det är bra att få ta del av historier inifrån lägren, historier ur olika perspektiv och vad som ibland krävs för att överleva något så fruktansvärt.

I had high expectations on this one and those expectations were furfilled. Heather Morris mix fact and fiction when she tells Cilka's story and I think she is doing it great. Before I read the book I my thoughts were that it would be about Cilka's journey from inside the first camp, but it is all about her journey to survive the second camp with only a few retrospects to the first camp. It is a welltelled story about what it taket to survive such a brutal incident.

A H

2020-10-14

Bra.

2020-09-07

Cilkas resa är en gripande och stark historia som är baserad på en sann berättelse. Cilka är 16 år när hon 1942 skickades till Auschwitz-Birkenau. Efter befrielsen stämplas Cilka som tyskvänlig av ryssarna och skickas till ett fångläger i Sibirien.

En stark berättelse med starka karaktärer. Människor som kämpar för sina liv. Cilkas resa är en berättelse om kärlek, vänskap, hopp och förtvivlan. Men det är även en berättelse om mod och viljan att leva och överleva.

Det är en välskriven, stark och hemsk bok jag har fått läsa. Men en bok jag inte skulle vilja vara utan. Har du inte läst, gör det!

Har inte läst den fristående första delen (Tatueraren...), men Cilkas resa var ju fantastisk! Den tar upp många aspekter som lämnats ute i andra böcker med samma tema (övergrepp). Även intressant att läsa om arbetslägren i Sibirien. Visst glorifieras Cilka i denna bok, men varför inte - det är en berättelse om en verklig person blandat med fiktion. Jag tror det hade blivit för tungt att läsa annars. Jag hade svårt att lägga ifrån mig den här boken.

Författaren skrev tidigare den hyllade boken Tatueraren i Auschwitz och i den nämns Cilka och Heather blev efter den boken överöst av Mail om frågan; Vad hände med Cilka? Och då skrev hon denna bok - Cilkas resa som bygger på en sann berättelse.

Året 1942 är Cilka 16 år och hon skickas till koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau där lägerchefen gör henne till sin älskarinna. Efter befrielsen stämplas hon som kollaboratör av ryssarna så hon skickas till ett fångläger i Sibirien. Denna bok utspelar stora delar om Cilkas liv när hon befinner sig i fånglägret med några enstaka tillbakablick till när hon befann sig i koncentrationslägret.

Jag tycker boken har en bra start och jag grips med direkt men stundtals så tycker jag boken blir lite "enkelspårig" - det känns som att jag läser lite samma sak, men jag gillar ändå boken mycket och älskar att läsa om Cilka och alla starka kvinnors karaktärer. Att läsa om de spartanska boendet, maten och vad kvinnorna utsätts för i barackerna av männen är gripande, starkt, skrämmande och otäckt och var tyvärr en sanning. Men det finns också hopp, mod, glädje och starka vänskapsband mellan kvinnorna. Viktig att dessa böcker skrivs så att vi aldrig glömmer vad mänskligheten utsattes för.

Jag tyckte väldigt bra om Tatueraren i Auschwitz och hade höga förhoppningar på Cilkas resa. I slutändan tyckte jag ännu bättre om Cilkas resa. Till viss del tror jag att det beror på att Morris har utvecklats i sitt skrivande och blivit bättre på att gestalta, men jag tror också att det beror på att det här i mångt och mycket är en fiktiv berättelse, med sin grund i verkligheten. Det var visserligen Tatueraren i Auschwitz också, men för den här fristående uppföljaren har inte Morris kunnat intervjua huvudpersonen utan fått förlita sig på research och sådana som träffat henne. Då hon mer har baserat bokens huvudperson Cirka på den verkliga Cirka har Morris haft mycket mer frihet att skapa en egen berättelse för att gripa tag i läsaren.

Det är svårt att inte gripas totalt av Cilkas levnadsöde. Att som 16-åring hamna i koncentrationsläger och tvingas göra ohyggliga saker för att överleva, för att sedan anklagas för att ha dragit fördel av nazisterna och då föras till ett straffläger i Ryssland istället. Hennes straff blir tidsbestämt till 15 år. Cilkas resa blir lite lättare genom att hon träffar bra vänner, har en okej bostad och lyckas få andra arbeten än det hon från början tillskrivs. Genom att vara sig själv hamnar hon både i trubbel och får ännu fler fördelar.

Persongalleriet är lagom stort och jag tycker att Morris har gjort ett bra jobb när det kommer till att ge personer olika karaktärer och bakgrunder. Det jag kan sakna är en större förklaring till Elenas beteende och varför hon börjar förändra sig. Jag gillar Cilka och henne ärliga och vänliga sätt. Henne fastnar jag för. Det är också skönt att läsa om att det finns vänliga personer bland personalen och att alla inte ser på fångarna som hemska, hopplösa fall som man helst inte ska göra något för att rädda.

Det här är en viktig bok, med ett viktigt tema. Speciellt i dagens samhälle där många väljer att bortse från den här stora delen av mänsklighetens historia. Den här boken tar också upp något som jag tror blir ännu mer bortglömdt – Gulag-fångarna och deras liv som straffarbetare för att de på något sätt förrått Ryssland som stat, oavsett om de gjort det på riktigt eller inte.

Språket är bra, och flytande. Kanske saknas lite gestaltning, men det är inget som stör min läsning. För på något sätt känns det mycket mer på riktigt för mig när det inte är gestaltat på det sättet utan mer direkt beskrivet. Ylva Mörks översättning är väldigt bra och får mig att hänga med istället för att störa mig på ordval och liknande.

Jennifer Johansson

2020-05-20

Tack till Bokförlaget Nona för recex!

Cilkas resa handlar om Cilka som blir frisläppt från Auschwitz för att sedan åka till ett läger i Sibiren. Hon får kämpa igen mot alla odds och överleva, medan hon lär sig nya saker om både sig själv och att faktiskt kunna känna kärlek igen.

Jag var rätt nervös inför min läsning av den här boken, just för att det här är ett så pass ämne som ska berör men något i Morris skrivsätt gör mig inte berörd. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag såg en stor förbättring mellan Tatueraren i Auschwitz och Cilkas resa. Det kan mycket väl ha berott på att det var vissa tillbakablickar, vilket gav ett mer djup i berättelsen. Men precis som den förra boken av Morris är denna också väldig mycket i "jag gick sedan dit, sedan hände detta och jag blev ledsen"-stuket istället för att kunna väva in känslorna på ett annat sätt.

Dock tycker jag att även den här historien är viktig, och varje berättelse och varje roman om denna tid får oss att påminnas om den tid i historien som är så oerhört viktigt att inte glömma bort. Speciellt med de krafter som svävar runt om i världen nu och den främlingsfientlighet som råder i många länder, är dessa historier och böcker viktigare än någonsin.

Jag ser fram emot att läsa mer från Heather Morris och se hennes utveckling som författare!