Cigarett Pool Volt

Hagman, Per

| 2002

Få yngre författare har på så kort tid mutat in en så egen värld som Per Hagman, en värld han är djupt förtrogen med samtidigt som han visar upp en den i ett starkt kritiskt ljus. I debuten Cigarettfrån 1991 berättar den då 22-årige författaren om Johan som är servitör på en nattklubb och som rör sig bland unga vackra människor i stockholmsnatten. I uppföljaren Pool (1992)är miljön den franska Rivieran, där den unge huvudpersonen framlever sina dagar som älskare åt en bedagad filmstjärna samtidigt som han minns sin stora tonårskärlek. I Volt (1994) möter vi Vendela, den vackra men olyckliga tonårsflickan som lämnar småstaden för Stockholm, där hon träffar den ångestridne popstjärnan Vincent.Cigarett fick en enorm uppmärksamhet när den först kom ut, och liksom Pool och Volt hyllades den som generationsroman av vissa men avskyddes av andra.”Per Hagman framstår som den mest utpräglade...

D

david olsson

2013-07-09

Tre historier som alla är lika lakoniska som dess huvudpersoner. Kanske är lakonisk Pers favoritord. Dialog lite svagare än tanke. Överlag perfekta generationsromaner skrivna av ett modigt geni.

Kamali 

2011-10-12

Har bara läst Pool. Den var äcklig och konstig.

Timotej

2010-08-14

Så himla intetsägande bok. Men det kan vara skönt med sådana ibland, i och för sig.

Erik Kjellstenius

2010-07-22

Cigarett: Hittar ibland rätt, men alltför ofta närmast infantilt skriven.

Volt: Många träffsäkra antaganden och ett språk som mognat betydligt i jämförelse med debuten.

1x1x1 .

2010-02-28

Klart påverkad av Bret Easton Ellis dystra samhällsprosa (Less than zero och Rules of Attraction) skildrar Hagman ett gäng stockholmare på väg in i vuxenvärlden på samma sätt som Ellis framställer sina depraverad Los Angeles-diton, även om de svenska versionerna är lite mer medelklass än deras amerikanska motparter som verkar leva i en något mer glamourös värld. Motiven är helt identiska hos de båda författarna: det handlar om ytliga relationer, droger, porr, namedropping, popkultur men framförallt om unga men redan uttröttade och likgiltiga själar som inte vet var de hör hemma någonstans. Medan jag läser slås jag ofta av hur det kunde varit en översättning av en Ellisbok. Det är en bra generationsskildring, men den känns inte speciellt egen. Hade jag varit runt 19 och inte redan läst American Psycho mfl hade jag dock säkerligen verkligen varit eld och lågor över Cigarett.