Ciderträdgården

Henry, Veronica

Doften av äpplen och daggvått gräs, ljudet av fågelsång och en avlägsen traktor Veronica Henry är mästare på ljuvliga miljöer, och Ciderträdgården gör ingen besviken. Dragonfly Farm har varit ett hem och en tillflyktsort för generationer i familjen Melchior ärkerivaler med familjen Culbone, den förmögna släkten som bor på andra sidan floden. Livet där styrs av årstiderna och av cidertillverkningen, och alla faller för gårdens förtrollande charm. För kusinerna Tabitha och Georgia har gården alltid varit ett andra hem. När en tragedi drabbar deras älskade gammelfarbror Matthew, verkar det som om platsen de alltid tillhört, nu kommer att tillhöra dem. Men testamentet avslöjar att en tredjedel av Dragonfly Farm har testamenterats till en fullkomlig främling. Gabriel Culbone har ingen aning om varför han får ärva, eller vad han har för koppling till gården eller till familjen Melchior. När...

2023-02-16

Veronica Henry har blivit en av mina favoritförfattare. Hennes böcker är lätta att fastna i och jag älskar hennes karaktärer och allt som händer runt dem!

I Ciderträdgården får vi möta två familjer som ligger i fejd med varandra. De har varit rivaler sedan länge men så händer något som ställer allt på ända. Okända släktingar och arv både komplicerar och underlättar.

Det är obesvarad kärlek, vänskap, längtan efter barn och förälskelse. Karaktärerna är speciella och Veronica är bra på att gestalta så att det blir levande och lätt att förställa sig både miljö och personer. Värme, släkthistoria och härlig läsning!

Veronica Henry, hon kan hon!

2021-09-29

Som en varm filt och en kopp rykande te framför en sprakande brasa.
Perfekt om du behöver drömma dig bort en stund.

Mysig feelgood (samt väldigt förutsägbar, men inget fel med det egentligen!).