Choklad

Harris, Joanne

| 1999

Succéromanen som blev storfilm! En ljuvlig roman som knappast behöver närmare presentation! Filmen Chokolat som bygger på boken, hade premiär i mars i regi av Lasse Hallström med storstjärnor som Juliette Binoche, Judi Dench, Lena Olin och Johnny Depp. Den har nominerats till fem Oscars! När Vianne Rocher och hennes dotter Anouk kommer till den lilla sömniga, sydfranska byn, blir livet sig aldrig likt igen för invånarna. Vianne förvandlar det nedgångna bageriet till den läckraste chokladbutik man kan tänka sig, fylld av utsökta godsaker som få kan motstå. Viannes underbara choklad ger byborna livsglädjen tillbaka, något som inte ses med blida ögon av prästen Reynaud. Han härskar över sin församling med järnhand och har kämpat mot frestelser och sinnliga begär i hela sitt liv. Vianne blir symbolen för allt han räds och föraktar och han bestämmer sig för att göra allt för att få bort...

Ellen Hjort

2021-09-17

Nästan exakt som filmen och gick fort att läsa

Christian Bergman

2021-05-26

Solveig Andersson

2019-10-16

talbok, storytel
Inget mästerverk, men ger värme, kärlek och hopp. 4 stjärnor.

Mikaela86

2019-09-17

Jag tycker den här boken var mysig. Jag var i en fransk liten by med alla människor som bodde där!

Maria Linder

2013-07-06

Första halvan av boken är en 3:a, men den blir lite sämre mot slutet. Storyn inklusive karaktärerna är inte särskilt bra, språket är alldagligt och tråkigt. Det som är trevligast är att läsa om chokladen!

Marica Schneider

2012-09-02

Vacker bok som man vill läsa igen. Förvänta dig bara inte att den är som filmen; denna bok är mycket mer magisk och slutet är annorlunda än i filmen. Bättre andra gången man läser den, i alla fall om man sett filmen.

O

Olga Stellmach

2011-08-08

Sökte inte efter något märkvärdigt. Bara njöt.

Iris Eriksson

2011-07-20

Den är väl okey. Den är trevlig att läsa på sommaren, man blir väldigt sugen på att äta choklad.. ;)

Anne M

2010-10-16

Jag förstår inte varför jag envisas med att läsa feelgood böcker när jag ändå aldrig tycker om dem...nä, det här var slöseri med tid. Första halvan bättre än sista..

Li Bok

2009-06-05

Denna bok är helt underbar. Du glömmer helt tid och rum...Plötsligt befinner du dig i en fransk liten by mitt bland grytor och härliga personligheter, Jag gillade filmen..men boken är hundra gånger bättra.