Choke

Palahniuk, Chuck

| 2001

Victor Mancini has devised a complicated scam to pay for his mother's hospital care: pretend to be choking on a piece of food in a restaurant and the person who 'saves you' will feel responsible for you for the rest of their lives.

Lars Willfors

2013-08-02

Vill gilla denna författare mer än jag gör. Läs hellre inledningskapitlet till The Haunted - samma skriande omedelbara underhållningsvärde som inledningskapitlet till Ellis Lunar Park.

Magnus Bergström

2009-12-19

Victor är intelligent över normalbegåvningen, men hoppade en gång i tiden av läkarutbildningen för att ta hand om sin döende, anarkistiska mor. Nu har han ett förnedrande arbete i en renässansby, i ett ständigt pågående rollspel med tidsenlig bestraffning för all form av anakronistiska överträdelser. Ändå räcker inte pengarna till för att betala mammans dyra behandling. På kvällarna lurar han därför in restaurangbesökare i en beroenderelation genom att låta dem rädda honom från att kvävas av maten. Tyngd av ångesten som människorna runt omkring alstrar så har han svårt att ens palla med motgångarna i sitt eget liv. För att inte tala om sitt stegrande sexberoende.
Chuck Palahniuk ska ha en stor eloge för sitt effektiva sätt att skriva. Förutom att föra storyn vidare i två parallella tidsaspekter (Victor i nutid samt Victors barndom) så lyckas han även smyga in återkommande ordpussel och poängterande meningsuppbyggnader som gör läsandet till sann underhållning.
Tråkigt nog kan inte berättelsen i Choke nå upp till textens nivå. Det är en sak att inte kunna identifiera sig med karaktärerna, men det blir mer tungläst när man slutar bry sig om vad som händer dem.
Eftersom jag inte läst Palahniuk tidigare finns det ändå en god chans att jag även kollar in resten av bibliografin. Och filmatiseringen av denna bok.

Magnus Bergström

2009-10-22

Gillar verkligen Palahniuks sätt att skriva, men storyn i denna bok engagerade mig inte fullt ut. Han kan konsten att smälta in små ordpussel och återkommande limrickar i... sin text, vilka verkligen gör boken intressant att läsa rent språkmässigt. Vad jag saknar är en bättre förståelse för karaktärerna, mitt intresse för deras öden vattnas ut mot slutet.

Joachim Lindberg

2009-09-07

Ännu en höjdare av Palahniuk, hans korthuggna, hårda stil är fantastisk.