Chippen från tippen och stora Bosse

Hansson, Anna

Chippen räddades från ett hårt liv på en soptipp, i ett land inte långt härifrån. Han fick en familj som han tyckte väldigt mycket om, men det var inte helt lätt för honom att vänja sig vid att bo i hus, inte heller att vänja sig vid stora hundar, som Bosse.

För rätt länge sedan recenserade vi den charmiga bilderboken ”Chippen från Tippen” som handlar om gatuhunden Chippen. Under den boken får vi följa Chippens resa soptippen i Rumänien tills hans nya hem i Sverige. Genom boken uppmärksammade författare/illustratör föreningen DogRescues kamp för utsatta gatuhundar. Den har länge varit en av barnens favoritbok.

I uppföljande bok ”Chippen från tippen och stora Bosse” får vi istället följa Chippen under hans nya vardag i Sverige och de små hinder som kan uppstå om man som hund är uppvuxen som gatuhund. Exempelvis att kissa på sin egen filt för att få ha den för sig själv fungerar inte lika bra längre och det där med koppel på promenad känns inte alls bra.
Familjen bestämmer sig därför för att introducera Chippen till den stora hunden Bosse som har lite bättre koll på vardagens rutiner.

Mina barn har verkligen gillat den första boken om Chippen så därför var det ett måste att läsa uppföljaren.
Tyvärr upplevde vi inte att storyn var lika stark som i den första. Snarare känns den mer nischad till familjer som faktiskt tagit emot en gatuhund som ska vänja sig vid det nya livet.
Boken är trots sval story (enligt oss) ändå välskriven och tydlig. Bilderna är precis som i första boken fina och tydliga.
Dock så finns en hel del sidor med mörk bakgrund där texten också är mörk.
Det märks att skaparna försökt arbeta med det då bakgrunden vid texten på flertal ställen är något ljusare. Dock upplever jag att det inte räcker om man exempelvis läser för barn i dämpad belysning. Jag hade velat ha än kontrast på texten för att i högre grad inkludera högläsande vuxna med en lindrig synnedsättning.

2,5-åringarna tycker: ”Huuund!” Det är lagom mycket text för dem att orka lyssna på och de tycker om att ”hitta hundarna” på varje uppslag.

5-åringen tycker: Chippen på tippen har gått varm här hemma och femåringen blev jätteglad när uppföljaren kom så han fick träffa Chippen och hans familj igen. Tycker att det är fantastiskt att Chippen får en kompis, och det allra roligaste är att den stora Bosse kan bli skrämd av den pyttelilla Chippen.

Mamman tycker: Fint att se hur det går för gatuhunden Chippen när han har varit hos sin familj ett tag. Också bra förklarat att det kan finnas saker i hundens bakgrund som gör att den reagerar på vissa sätt på saker. Men att det också kan gå att arbeta igenom.

Emmalill Franks bilder är oerhört söta och passar bra till berättelsen.

Bokdjungeln

2020-01-17

En fin bok med väldigt fina bilder. Det är också lagom med text för den som precis lärt sig att läsa och handlingen är lätt att hänga med i. Lisen, 7 år tyckte boken var bra och ställde många frågor om hur djur i andra länder har det.
Man blir ju extra varm i hjärtat att Hansson och Frank även väljer att skänka 20% av vinsten till Dogrescue. Så fint!

Fin, charmig & vackert illustrerad!

@barnbokstips

2019-12-30

Vi har läst Chippen från tippen och stora Bosse. Det är andra boken om Chippen som i första boken inte hade någon familj utan bodde på en soptipp i ett land inte så långt härifrån. I den här boken får vi se hur Chippen har det i sitt nya hem med sin nya familj. Chippen har det jättebra, särskilt mycket tycker han om barnen i familjen. Fast alla gamla vanor Chippen har passar inte i det nya hemmet, som att kissa på allt som han vill ha för sig själv och att gömma saker i sin kartong. Familjen tänker att Chippen behöver en kompis, så han ser hur andra hundar gör. Fast Chippens reaktion när hunden Bosse kommer blir inte riktigt som familjen tänkt. En mysig bok av den galet produktiva författaren Anna Hansson! Emmalill Frank som har illustrerat är en illustratör vi uppskattar! Gillar hennes stil och Chippen och Bosse är riktigt söta och charmiga! Anna och Emmalill skänker 20 % av vinsten till DogRescues verksamhet, som du också kan läsa mer om längst bak i boken.