Chippen från tippen

Hansson, Anna

I ett annat land, inte alls långt härifrån, bodde det en liten, liten hund på en jättestor soptipp. Han var ensam, hungrig och frös ofta. En dag kom en man till soptippen, en främling, precis en sådan hans mamma hade varnat honom för. Vad skulle hända nu? 20 % av sin vinst skänker författaren och illustratören till DogRescues verksamhet.

Fin, rolig & vackert illustrerad!

Boktips! Jag har läst Chippen från tippen som är skriven av Anna Hansson och illustrerad av Emmalill Frank, boken är utgiven på Idus förlag 2018. I ett annat land, inte alls långt härifrån, bodde en liten, liten hund på en jättestor soptipp. Så börjar sagan om Chippen som bor i en kartong på soptippen, han fryser och är hungrig. Chippens mamma har varnat honom för människor och när det en dag kom en man till soptippen försökte Chippen att gömma sig för honom… Chippen från tippen är en berättelse som rymmer misär, rädsla, spänning, hopp och glädje om en herrelös hund som så småningom får ett bra liv. Det är en fin historia och som läsare känner man med Chippen både när han har det bra och mindre bra. Illustrationerna är fulla av detaljer och mycket charmiga samtidigt som de speglar Chippens känslor. Lagom med text på varje sida för att passa så många som möjligt i ålderskategorin 3-6 år. Jag vill också rekommendera den till lite äldre barn som har börjat läsa på egen hand. Författaren och illustratören har valt att skänka 20 % av sin vinst till DogRescues verksamhet i Rumänien som hjälper hundar som Chippen.

Detta är en väldigt mysig bok som handlar om den herrelösa hunden Chippen som bor på en soptipp. En dag blir han dock räddad och en process för att komma till ett hem rullar igång i berättelsen. Via berättelsen får vi en inblick i hur organisationen DogRescue räddar herrelösa hundar via berättelsen om Chippen.

Direkt jag läst boken för I (5 år) ville hon läsa den igen och när kvällen kom var det återigen Chippen från Tippen som skulle läsas vid nattningen. Den har direkt blivit väldigt omtyckt av I som uppskattar boken väldigt mycket. För oss blir det också extra personligt då barnens kusiner med familj har en hund som ursprungligen är en gatuhund från Indien och våra egna katter har vi adopterat från @stockholmskatthem

Boken är genomgående skriven på ett tydligt sätt för sin målgrupp som verkligen förstår händelseförloppet.
När boken avslutats så får vi läsa en faktaruta om herrelösa valpar och DogRescues arbete. 20 procent av vinsten från boken skänker Hansson & Frank till Dogrescues arbete.

Illustrationerna av Emmalill Frank är fina och Chippens känslor såsom rädsla, glädje osv kommer fram starkt i bilderna.

En väldigt fin bok som rekommenderas varmt!

@barnbokstips

2018-12-08

Vi har läst Chippen från tippen av Anna Hansson och Emmalill Frank. En sorglig berättelse med lyckligt slut om Chippen som bor på en soptipp i ett land inte långt bort. Han fryser och är hungrig jämt. Människor har han lärt sig att man ska akta sig för, men så en dag är han inte tillräckligt snabb utan blir fångad av en man. Först är han livrädd, men det visar sig att vissa människor är snälla. Han får både omvårdnad, mat och hundkompisar och så småningom får han komma till en familj. I slutet kan man läsa om DogRescues arbete i Rumänien med gatuhundarna där och om hur de tas om hand och hur vissa har tur att precis som Chippen få komma till en familj. Författaren och illustratören skänker 20% av sin vinst till DogRescues arbete. Vi gillar verkligen boken om den charmiga hunden Chippen!