Charlotte Isabel Hansen

Renberg, Tore

| 2008

Flag from no

Hva skal verden med enda et barn? Trengs det enda en lyshret og hjerteglad bekymring, som skal undre seg over hvor langt borte mnen er, som skal bry det skjre hodet sitt med hvorvidt blomster kan grte, og hvem det er som plukker bladene ned fra trrne nr det er blitt hst? Jarle Klepp er blitt 25 r og litteraturstudent. Han bor i Bergen, og nyter sin akademiske tilvrelse. Studentlivet tilbyr Jarle alt han har drmt om. Han blir sett p som en lysende begavelse av den eksentriske litteraturprofessoren Robert Gteborg, han har et intenst og utelukkende fysisk forhold til den smellvakre Herdis Snartemo. Han har for alvor oppdaget sine analyserende evner, sin effektive sjarm, sin fremtid. S fr han et brev fra politiet. Fire uker senere inntreffer den stilleste dagen i 1997. N m gutten fra Kompani Orheim og Mannen som elsket Yngve bli voksen. Men klarer han det? Vil han det?

Hedvig Marklinder

2016-08-16

Vldigt mysig lttlst bok. Den var vlskriven och stundtals oerhrt genomtnkt, filosofisk och vlformulerad. Nu ska jag bara f tag p filmversionen ngonstans..

2013-04-02

Mitt frsta intryck av boken r att den r ojmn och att vissa partier var naiva, banala och nst intill trkiga transportstrckor - men lngre in i berttelsen vxer denna ojmnhet till en dramaturgi som passar mig galant - ojmnheten frn naivt och banalt till innerliga djupa existenstiella resonemang r ett uttryck fr livet sdant som det r kanske fr oss var och en... d tog jag den till mitt hjrta!
Men vad handlar den d om? Jarle... han fr helt pltsligt ett barn, hon reser ensam till honom, medan modern rest till sdern... Dottern r resultatet av ett one night stand flera r tidigare... boken handlar om hur han ska hantera detta nya faktum, denna nya roll - men r samtidigt en berttelse om den han blivit och utvecklats till, den roll han har inom akademin, den roll han har som lskare till en kvinna, den roll han har som vn... det handlar om den intellektuella akademiska frvntan som finns hos honom och hos omgivningen, men ox hur svrt det r att gra en sdan klassresa, att frhlla sig till sin bakgrund... Lysande! Det enda jag stller mig frgande till r varfr bok nummer 3 versatts innan nummer 2???