Cereus Florece de Noche, El

| 1999

Flag from es

Nike Fritz

2018-05-18

Underbar men plågsam. Färgsprakande miljöskildringar, intressanta karaktärer, varmt och kärleksfullt om homosexualitet, transsexualitet, psykisk sjukdom m m. Och i centrum en smärtsam och traumatisk familjehistoria. Om en dotter som får ta det brutala och vedervärdiga straffet när modern lämnar fadern för en kvinna i en tid när sådant är onämnbart. Dottern bestraffas under hela uppväxttiden, både dag och natt, av en grym fader. Hon förnedras och utnyttjas tills hon förlorar förståndet.

Kenneth Olausson

2010-10-31

Om man tar bl a rasproblem, incest, manlig och kvinnlig homosexualitet, våld inom och utom familjen, en mammas flykt från sina barn, ett mystiskt könsbyte, en man som sover en månad i taget, ett sannolikt mord och likande saker och sen väver en berättelse kring och om detta - kan det då bli en bra bok? Utan tvivel, förutsatt att författaren har en stilistisk och konstnärlig förmåga. Har då Shani Mootoo detta? Nej.

Lotta Berling

2010-05-14

Den tragiska historien om Mala Ramchandin är bra skriven och skickligt berättad. Bihistorien om Tyler och Otoh tillför en extra dimension med sin skildring av kön som något långt mer mångfacetterat än bara man och kvinna.

Ullis N

2010-01-11

Vet inte varför jag kom ihåg denna pärla just idag då det var många år sen jag läste den.
Men ta en promenad till ditt bibbliotek och sök upp den. Det är den värd!

Lotta Norén

2009-09-09