Central Park

Musso, Guillaume

| 2021

"Oförutsägbar och spännande, denna psykologiska thriller tar andan ur en ..." ? Metro En tidig morgon i Central Park vaknar Alice och Gabriel på en bänk, fastlåsta i varandra med handbojor. De kan inte minnas att de någonsin har träffats. Och kvällen innan var Alice hemma i Paris med sina väninnor och Gabriel spelade piano på en jazzbar i Dublin. Hur hamnade de i den här situationen? Vems ärblodet på Alices blus? Varför saknas det en patron ihennes tjänstevapen? Alice och Gabriel har inget annat val än att söka efter svaren tillsammans så att de kan återvända till sin vardag, men de är inte beredda på att sanningen kommer att vända upp och ner påderas liv. Guillaume Musso är en av världens bäst säljande författare och är översatt till 40 språk. Han föddes i Antibes 1974 och redan som tioåring bestämde han sig för att bli författare. Efter skolan flyttade han till New York...

Jan Banan

2023-07-01

Svag 3:a! Började stenhårt med ett intressant problem, men tappade vartefter och slutade nästan som en nödlösning.

Karoline Norheim

2022-12-27

Lars Persson

2022-06-09

Väldigt snabb/lättläst och spännande, häftiga och nästan lite osannolika vändningar i denna berättelse, nästan men inte riktigt topp poäng av mig

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-04-27

Så annorlunda och spännande

Kaffeläsaren

2022-02-12

Musso är en mästare på oväntade vändningar och Central Park är inget undantag. Första halvan av boken är riktigt bra, spännande och oväntad men sen spårar den ur tycker jag. Det blir lite väl mycket vändningar och osannolika historier och slutet gillar jag inte alls.

2022-02-07

Det börjar ju väldigt, väldigt bra. Spänningen ökar hela tiden. Men luften går ur efter 300 sidor. Sanningen läser man lite uppgivet därefter. Men det började ju fenomenalt bra...!!!

Jesper Nåvik

2022-02-06

Jesper Nåvik

2022-02-06

Tarja Ahlgrén

2022-01-06

Det händer nästan för mycket, man blir närmast andfådd av att läsa tycker jag. Det är inte så att det inte är en bra story, det är det, men jag skulle nog föredra det som en fartfylld actionfilm istället. Som bok är det för stressande, inte riktigt i min smak.

Helene kullberg

2021-10-02

Spännande bok med oväntade vändningar

Vändning, på vändning, på vändning. Sen poff och den är slut.

Lena Stenback

2021-08-14

Spännande!

2021-07-02

Asså det här går ju inte, så hypad men inte alls värd det. Banal och krystad historia.

Marc Moore

2021-06-17

Man får acceptera att ögonen sitter på samma sida av näsan i ett Picasso-porträtt, får lite samma känsla av Musso, han verkar inte ens bry sig om att något skall vara trovärdigt.
I Ett samtal från en ängel funkade det någorlunda men inte i denna boken, blir rätt fjantigt bara.
Den är dock aldrig långtråkig, därav åtminstone en svag 2a.
Tror inte de blir någon mer Musso för mig.

2021-05-11

Sträckläste jag boken? Jajjamensan! ”Central Park” är en väldigt bra psykologisk thriller som håller dig fängslad från första sidan.

Boken är väldigt bra berättad, med oväntade vändningar, högt tempo och den är väldigt nervkittlande. Guillaume skriver fantastiska gestaltningar och bygger upp spänningen och intrigen i boken så att man bara måste fortsätta läsa. Jag måste få veta hur det går! Varje detalj och varje karaktär är genomtänkt och binder ihop allt så bra! Är imponerad över hur författaren får ihop allt! Jag kan bara säga: Läs!!

En tidig morgon på en bänk i Central Park vaknar Alice och Gabriel fastlåsta i varandra med handbojor, de har inget minne av att de träffat varandra tidigare. Igår kväll var Alice hemma i Paris med sina vänner och Gabriel spelade piano på en jazzbar i Dublin. Hur hamnade de här? Vems blod har Alice på sin blus? Och varför fattas det en patron i hennes tjänstevapen?

Wow vilken bok! Den börjar verkligen på ett nervkittlande sätt och jag är fast direkt och sträckläser sedan boken. Jag tycker att boken är välskriven med ett bra driv framåt, det är många oväntade twister och den bjuder på överraskningar. Genom hela boken är det en katt och råtta lek, där jag som läsare kastas fram och tillbaks och undrar vart och hur det ska sluta. Jag har tidigare läst författarens bok "Samtal från en ängel" och tyckte den var precis lika bra så mina förväntningar var höga inför denna bok och mina förväntningar uppfylldes med råge. En psykologisk thriller som bjuder på en nervkittlande läsning - LÄS!

2021-04-19

Betyg: 4 av 5 - 📚 - För ett par månader sedan så läste jag boken Samtal från en ängel av författaren Guillaume Musso. Jag tyckte att den var mycket, mycket bra, och den fick högsta betyget av mig. Nu har jag läst en andra bok av författaren, Central Park. Den var också bra, men inte alls lika bra som den förra boken. Fast den var helt okej, och absolut läsvärd, så jag kan ändå rekommendera den. Och jag ser fram emot fler böcker av honom.

4,5/5

Den här boken är precis i min smak. Den är full av spänning, action och oväntade vändningar. Katt-och-råtta-lek på hög nivå, och slutet är så pass oväntat att jag både blir förvånad och sitter och skrattar.

Den franska polisen Alice vaknar upp en morgon och känner inte igen sig i sin omgivning. Hon inser att hon är fastbunden med en okänd man, och tillsammans försöker de lösa mysteriet med varför de har hamnat i New York, när Alice är säker på att hon senast hon minns något var i Paris, och främlingen Gabriel påstår sig ha varit i Dublin. Har allt koppling till ett gammalt mord som Alice försökte lösa, och som kostade henne hela hennes familj, och nästan henne livet?

Det här är andra boken jag läser av Musso, och jag gillar verkligen hans sätt att skriva. Det är spännande och med ett driv från första till sista sidan. Visst är det smått otroligt och overkligt, alla händelser, men det gör mig ingenting, för jag behöver inte alls att allt jag läser är verklighetstroget. I det här läget undrar jag hela tiden vad som kommer att hända, ska ”bara läsa ett kapitel till” och plötsligt är boken slut. Slutet är, som skrivet, väldigt oväntat och jag tycker också att det är snyggt. Det är inget som jag hade kunnat räkna ut, och alla lösa trådar och frågetecken jag har haft längs vägen föll på plats.

Persongalleriet är lagom stort. Det är absolut mest fokus på Alice och Gabriel, och några viktiga figurer runt deras liv. Längs vägen börjar Alice polispersona att ta över, och hon börjar nysta i så mycket det bara går, men samtidigt gör det att hennes misstänksamhet mot alla runt om henne också ökar. Vi får också följa med i Alice bakgrundshistoria och den är gripande, så pass att jag många gånger har svårt att läsa för alla tårar som är i vägen.

Språket är bra, framåtdrivande och gripande. Christina Norrmans översättning är bra och flyter på utan problem.

Cicci Rollberger

2021-04-16

"Alice, en fransk polis och Gabriel, en am jazzpianist vaknar fastkedjade vid varandra på en bänk i Central Park.
De kan inte minnas att dom någonsin träffats förut....
Kvällen innan festade Alice m sina vänner på Champs-'Elysees i Paris medan Gabriel spelade piano på en jazzbar o Dublin
Hur hamnade de i den här situationen? Var kommer blodet från Alices skjorta i från?
Ingen av dom är beredda på att sanningen kommer att vända upp o ner på hela deras tillvaro......."

Wow... vilken bok.
En riktig bladvändare men twistar till höger o vänster.
Spännande från start till slut och man tror att man vet... men nix...
Oförutsägbar är rätta ordet

📘📘📘📘📘/av 5

Gunilla Jönsson

2021-04-14

Här händer det mycket och slutet en stor överraskning

Idas Recensioner

2021-04-09

Oj, oj oj! Central Park bjöd på en spännande, händelserik och unik läsning som jag inte alls kunde förutspå slutet på. Jag satt bokstavligt fastklistrad framför boken under hela läsningens gång, och pausade bara för att hämta fler snacks.

Handlingen går snabbt fram och redan från första sidan börjar man fundera på vad som egentligen har hänt med Alicia och Gabriel. Under läsningen får man tusentals tankar i ens huvud; man går från person till person och funderar djupt på vem som har gjort detta mot huvudpersonerna. Den spännande deckarkänslan är sammanflätad med personliga tragedier och familjeproblem. Det var ett nöje att läsa denna nervkittlande bok!

Karaktärerna är alla djupa och genomtänkta. Alicia är en rask karaktär med flera unika egenheter som man snabbt fastnade för, och Gabriel är en mystisk och spänningssökande karaktär som man aldrig riktigt får greppet om. Alla karaktärer binder ihop handlingen bra och det finns en genomtänkt mening med varenda detalj.

Generellt är Central Park en av de bästa psykologiska thrillers som jag läst. Den väcker funderingar, känslor och reaktioner i läsaren som gjorde att man hela tiden satt på spänn. Om ni tycker om spänning och action är detta en perfekt bok för er och jag kan starkt rekommendera den till er alla!

idasrecensioner.se

Jennifer Johansson

2021-04-01

Tack till Bokförlaget Nona för recensionsexemplar!

I Central Park vaknar Alice, en fransk polis, upp och är fastbunden med ena handen med en man, Gabriel, som säger att han är amerikansk jazzpianst. Men varför sitter dem ihop, två personer som inte känner varandra? Och varför har Alice blod på sin skjorta? Och saknar en kula i sitt tjänstevapen? Och varför är dem i New York, när Gabriel säger att han var i Dublin och Alice vet med säkerhet att hon var i Paris.

Alltså. Finns det någon som skriver katt-och-råtta thrillers som Musso gör? Jag tror inte det. Det är så fängslande skrivet, tempot är så otroligt fort, men ändå så att Musso lyckas smyga in karaktärshistoria och drag som gör att man också bryr sig om karaktärerna man får följa. Just den här thrillern hade en tvist som jag verkligen tycker om, även om jag är lite less på att se just kvinnor i rampljuset för den. Hade nog varit en hel fullpoängare om det varit tvärtom i rollerna.

Jag har läst hans andra bok också, Samtal från en ängel, och gillade även den. Men i båda så är språket ibland lite tafatt. Jag vet inte om språket försvinner lite i översättningen, eller om Musso skriver på det sättet. Men ofta känns det lite "för enkelt". Det är givetvis bra när man läser en thriller, och jag tycker också att språket har förbättras från den första. Men känslan av att jaga men samtidigt vara jagad är ofattbart skickligt gjort. Och hur Musso lyckas få ihop hela historien att på något sätt också kännas rimlig är för mig helt jäkla briljant.

Men en riktig spännande bok som är helt omöjlig att lägga ifrån sig - ja, jag läste ut den på en dag! Jag ser oerhört mycket fram emot hans tredje bok, Återträffen, som kommer ut senare under året. Men Central Park, vad jag tyckte om dig!