Cementträdgården

McEwan, Ian

| 1979

De fyra barnen lever ensamma med sin mor efter faderns död. När även modern dör bestämmer de sig för att hålla det hemligt. Om myndigheterna får reda på att de är föräldralösa kommer de med all säkerhet att bli omhändertagna och kanske behöva skiljas från varandra. De bestämmer sig därför för att gömma undan moderns kropp och gjuter in henne i cement nere i källaren. Men det visar sig att de inte blandat cementen tillräckligt väl, vilket upptäcks av en vän till ett av barnen. Ian McEwan är författare till bl a Amsterdam, Lördag och Försoning. Cementrädgården är hans debutroman och utkom på svenska för första gången 1979.

Solveig Andersson

2016-08-31

Speciell roman som krävde stor koncentration från min sida att läsa ut. Boken är mycket läsvärd, men jag är betydligt svagare för McEwans senare verk.

Lenita Åberg

2013-07-19

Gillade denna bok. Fascinerande historia.

Anette Tunius

2013-06-29

Obehaglig men mkt välskriven historia om utanförskap som glider iväg till något annat.

Klinga

2012-04-25

Föredömligt kort roman. Det räcker för att berätta denna makabra saga om fyra syskon som alla glömde. Motivet med barn som hamnar i en glipa mellan tillsyn och omvårdnad är ganska vanligt. Den svenska filmen Flickan är ett mycket bra exempel, Flugornas herre med flera. Men här verkar syskonen ha varit övergivna redan innan de blev föräldralösa. De är utlämnade åt varandra i ett hus med rivningstomter som grannar och en cementerad trädgård. De tar aldrig hem några andra barn. Språkligt tycker nog jag att det är den bästa jag läst av McEwan (som jag annars tycker är till tillknäppt). Det är en märklig och samtidigt fascinerande roman.

Marcus Sohl

2012-04-11

Mycket bra. Och mycket stötande.

Ulla Englund

2012-04-04

Delvis skräck men mest en ungdomsskildring med olika avarter. Mycket läsvärt.

Karin Lundberg

2011-02-05

Helt ok och spännande då och då, men inte McEwans bästa.

Torbjörn Nilsson

2010-08-25

Läste den här för en herrans massa år sedan, i min ungdom, hittade den på biblioteket då och gillade det morbida konceptet med att begrava sin mamma i cement i sin källare, mindes den som en ganska udda och krånglig berättelse, men så var inte fallet nu när jag läste om den. Visst, det är ingen munter historia som målas upp, men mitt ibland allt det dystra diskbänksrelaistiska finns det en vacker berättelse om hur det är att växa upp. Jag tycker att skildringarna av barnen i familjen är bra. Visst har McEwan utvecklats en hel del sen den här debuten, men det är definitivt en bok som är värd att läsa.

2010-08-08

Läsvärd, pubertal, svart och obehaglig barndomsskildring. Tankarna for iväg till första boken i Virginia C. Andrews bok Vindsträdgården (den första i en serie på 1980-talet) och jag blev tvungen att omvärdera den boken helt (från en etta till en trea). En trea får även denna, Ian McEwans debutroman. Jag föredrar hans senare alster. BROMBERGS