Cell 2455, Death Row: A Condemned Man's Own Story

Chessman, Caryl

| 1995

A memoir by a death-row inmate, written in the twelve years between his conviction and 1960 execution, documents his daily life in a four-by-ten cell, his eight stays of execution, and his unwavering insistence that he was innocent of the crimes for which he was condemned. Reprint.

Lennart Carlsson

2011-07-15

Läst boken på svenska utgiven av Bonniers 1954.

Lars Andersson

2011-05-16

Ena halvan av boken var bra. Sammantaget så var den klart läsvärd.

Anneli Gustavsson

2011-03-09

Läste denna på svenska och det är en utav de absolut bästa jag läst!! LÄS!!!

Jörgen Nilsson

2010-02-14

Har läst den på svenska: "Dödscell 2455", men den utgåvan måste vara mycket gammal.

Fiona *

2009-06-22

Boken var som att finna ett minne sedan länge nästan borta. Fann den nämligen i pocketupplaga i större bokshop vid en av Milanos fem flygplatser för ca 10 år sedan och den var mycket gammal redan då.

Efter åtta uppskov verkställdes dödsdomen över honom den 2 maj 1960 kl 13.10 med gas enligt californisk lag, efter 13 år i dödscell. Straff han ådömts efter 18 fall av rån, kidnappning, stöld och grova sexualbrott.

I sin legalt utmätta tid i väntan på döden, utbildade han sig bl.a. inom juridiken och han bombarderade myndigheter med inlagor om sin oskuld. Hur det än var med den, avslutades hans liv helt i skuggan av en annan händelse då en amerikansk flygare sköts ner över sovjetiskt territorium mitt under det kalla kriget.

Men oavsett ev div synpunkter på hans förmåga att förmedla, är en subjektiv berättelse som fångar värd sin läsare.