Svartvintern

Cederwall, Marianne

| 2010

Byborna i lilla Kuivalihavaara förbereder sig på en vinter i lugn och ro, som vanligt. Älgjakten är över, lingon och andra bär är plockade och nu kan man gå i ide. Men så dyker operasångaren Ralph och hans pojkvän upp med storslagna planer för det gamla hotellet i byn. Plötsligt ser vintern ut att bli allt annat än lugn, och Ralph blir snart varse att det inte är alldeles enkelt att inte vara som alla andra i Kuivalihavaara. Dessutom tycks hotellet ruva på otäcka hemligheter och starka krafter verkar ha blivit satta i rörelse Som tur är får Ralph två pålitliga bundsförvanter i väninnorna Mirjam och Hervor som kommer till undsättning på sitt eget vis. Mirjam, som fortfarande är omskakad efter de dramatiska händelserna på Gotland, vill dock inte ha något med Hervors hemliga dekokter och tankekraft att göra. Men när till och med Hervor blir utsatt för hot inser hon att det inte finns...

2023-11-23

Omläsning
Efter en svår olycka med den till Mirjam förälskade grisbonden Sylve Lagergren, flyr läkaren Mirjam Nordergrav från Kajpe Kviar på Gotland. Hennes bästa väninna Hervor är kvar i USA, trots detta flyr Mirjam till Hervors lappländska hemby, Kuivalihavaara, den enda plats där Mirjam kan känna någon form av trygghet på. Mirjam har med tankens kraft tidigare tänkt ihjäl tre direktörer som åsamkat henne mycket ont. Vid ett svagt ögonblick avslöjade hon sina affirmationers verkan för Sylve. Rädd för vad han skulle ta sig till nu när han visste sanningen så tänkte hon en negativ tanke om honom och vips så ligger Sylve nu på sjukhuset. Mirjam skräms av sina onda tankar. Men nu ska hon enbart tänka och göra gott ifrån sig.
Den drygt femtioåriga operasångaren Ralph Sörarve går på ett plan till Lappland. Han är på väg för att se över ett märkligt arv, ett förfallet gammalt hotell i byn Kuivalihavaara. En gammal vänlig man, Sigfrid Rautio som Ralf känt igen från sina många konserter, har efterlämnat sig hotellet till Ralf efter sin död. Ralph förstår ingenting. Varför har denna för honom främling efterlämnat sig ett hotell till honom mitt uppe i obygden? Som stolsgranne på planet får han den frispråkiga "Lapplandshäxan" Hervor Isaksson som skyndat ända från USA för att komma till Mirjams undsättning.
Ralphs sambo Erik har stora planer på att förvandla det slitna hotellet i vildmarken till ett stort gay-paradis. Men går det verkligen med Kuiva-borna som tycks leva kvar i ett annat sekel?
När Hervor och Mirjam återförenas så varnar Hervor henne för den kommande svartvintern. Stora, kanske skrämmande händelser kommer inträffa i Kuivalihavaara denna vinter...
Det är inledning på denna fristående fortsättning på "Svinhugg", fylld med mängder av egendomliga karaktärer. Här finns b.la: Tant Uhv- åldrande bitsk moster till Hervor, Gerda- som sätter trosorna på huvudet när hon bakar, Olavi Törmä- gammal väckelsepredikant som predikar bibeln, Tony- som utsätter sin familj för våld, Alva- Konsumföreståndare som letar efter en man och så har vi den homofoba, åldrande gamla raggarbruden med 60-tals frisyr som enbart går under benämningen "Sirkka Nilssons hemhjälp" och många, många fler.
Den är mycket välskriven, fylld med värme, humor och även viss spänning. Även om boken i sig är mycket underhållande så blir den till en äkta pärla i ljudboksformat. Susanne Alfvengrens med sin gotländska och Gun Olofssons tornedalsfinska är perfekta som uppläsare till den här boken!
Toppbetyg!

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Jag kan rekommendera dig att läsa Marianne Cerderwalls böcker om Mirjam och Hervor. Ett gott skratta det kan jag lova dig att du får, Hervor!

2017-03-28

Ganska banal historia med stereotypa personporträtt. Förutsägbart men ok strölyssning.

Solveig Andersson

2015-09-10

Talbok. Väldigt fina inläsningar på dialekt. Något mer innehållsrik än förra boken dessutom.

Lilian Lidforss

2015-06-23

Jag tror nästan tvåan slår ettan. Underhållande från första till sista sidan. Och vilka underbara röster kvinnorna har som läser böckerna!/Lilian

Tycker allt att den var mysig att lyssna på. Suveränt med de olika dialekterna. helt klart värd en 4.

Pernilla Engström

2014-07-13

Mirjam är tillbaka till Norrland. Plötsligt kommer det upp en man fr Stockholm som fått ärva ett hotell i obygden. Riktigt bra bok.

Marita Ryen

2013-03-05

Bok nr 2 om damerna Mirjam och Hervor. En mysig och rolig bok med lite hokuspokus.

Lika bra som den första. Kul miljö. I den tredje boken "Spinnsidan" ledsnar jag dock.

Helena Rasmusson

2012-09-22

Återigen en mysig bok om Hervor och Miriam! Väcker mycket tankar! Jag blev inte besviken!

2012-07-20

Tack Marianne Cederwall för att du fick igång läslusten hos mig igen! Svartvintern är den fristående fortsättningen på Marianne Cedervalls debutroman Svinhugg (som jag läste ut igår). Nu är det dags för Spinnsidan! :)

Nettan Holmér

2011-07-31

Jag längtade efter denna bok då jag tyckte mycket om Svinhugg. Jag tycker inte att Svartvintern är lika bra men eftersom jag är förtjust i de båda damerna får boken ändå en fyra, en svag sådan.

Christina Larsson

2011-05-07

Mycket bättre än "Svinhugg". Boken skildrar en norrländsk ort och dess innevånare så att man tycker att man är där. Svartkonsterna har tonats ner till förmån för det mänskiliga.

Jag lyssnade på ljudboken, men av någon anledning orkade jag inte igenom hela. Jag längtade lite efter Svartvintern efter jag läst Svinhugg, men nu känns det bara som att jag har så mycket annat att läsa och lyssna på. Har just fått hem Ajvides senaste på ljudbok. Nej, jag får spara fortsättningen till en regnig dag.

Petra Hansson

2011-01-14

Bra underhållning för stunden. Lite för förutsägbar. Gillade många av karaktärerna. Tyckte mycket om miljöbeskrivningarna. Bögparet kändes lite väl stereotypt.

harriet karlsson

2011-01-10

Den har jag valt till min bokklubb och det skäms jag för.
Den var inte bra, ändå enkel att läsa men har vi inte kommit längre med homofrågorna, blev bara löjligt. Men det kanske är så? Vad vet jag.

Anita Lundgren

2010-12-06

Nja... Den började väldigt lovande med roliga karaktärer, men jag tyckte det blev bara sterotyper till sist. Tappade intresset under andra halvan.

Jag bara älska denna bok och dialekterna,,gud vilken underhållning

Elisabeth Karlberg

2010-08-25

En trevlig underhållning med ganska hög feel-good faktor.

Bok_maja _

2010-06-05

Mycket läsvärd och underhållande bok

Eva Bommelin

2010-05-19

En härlig fortsättning på SVäntar redan på nästa bok.vinrygg.

Pia Stendahl

2010-05-11

Jag måste ha sett bra dum ut när jag var ute på promenad här om dagen med Svartvinter i öronen. Jag gick och småfnissade och log för mig själv. Flertalet av karaktärerna är väldigt charmiga och annorlunda.

Mysfaktorn är hög i Svartvintern. Den är angenäm att läsa och jag mår riktigt gott när jag läser om Hervor och Mijam. Dom har en fantastisk vänskap som är få förunnat. Ett plus är att boken utspelar sig på denna lite exotiska plats. Det passar så bra ihop med de excentriska kvinnorna.

Jag tycker att intrigen är bättre i Svartvintern än vad den var i Svinhugg. Ändå inser jag ganska tidigt hur boken ska sluta men det gör inte så mycket eftersom karaktärerna är så roande. Jag tror att boken fungerar separat men jag tror att man som läsare har betydligt större behållning av den om man innan har läst Svinhugg.

Läs gärna mer av mina ljudbokrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

Marianne Bergkvist

2010-04-15

Jag tycker boken var superläcker, påminner om filmen Såsom i himmelen i mångt och mycket. Det är härligt att läsa om starka kvinnor, jag hoppas på att få träffa Hervor och Miriam igen.

Gudrun Wendel

2010-04-01

En riktigt trevlig bok. Lättviktig, men med bra personskildring och miljöskildring, humor och en viss spänning.

2010-02-17

Jag läste nyligen Marianne Cederwalls debutroman "Svinhugg" och tyckte den var mycket bra.

Nu läste jag den fristående fortsättningen på "Svinhugg" som heter "Svartvintern". Och även den var mycket bra.

Marianne Cedewalls böcker är helt klart lite annorlunda. Inga vanliga kriminalromaner inte. Utan mer som "vanliga" romaner med död och magi i.

Härliga personporträtt är det verkligen i hennes böcker. Spännande, gripande, och roliga på en gång.

Jag kan verkligen rekommendera båda böckerna, och jag hoppas mycket på att det kommer fler böcker av Marianne om Mirjam och Hervor.