Cats. De knepiga katternas bok

Eliot, T S

| 2009

Den världsberömde och nobelprisbelönade författaren T.S. Eliot skrev inte bara storslagna diktverk som Det öde landet. Han tyckte också mycket om att skriva för barn. De dikter han skrev till sina gudbarn blev till slut boken De knepiga katternas bok (publicerades första gången 1939). Boken blev en internationell bästsäljare för både barn och vuxna och la sedermera grunden för musikalen Cats. Nu kommer en ny praktfull utgåva av De knepiga katternas bok med nygjorda illustrationer av Axel Scheffler. Pressröster om Cats - de knepiga katternas bok:"Äntligen här! Eliots underbara nonsensdikter i hallqvists lysande tolkning i en läcker volym och med härliga kattbilder! se där en klassiker att avnjuta i grandoft och fladder från levande ljus för kattälskare och andra mellan nio och nittio!" Ulla Lundqvist, Dagens Nyheter

Mattias Renström

2012-04-08

Makalöst bra och roliga dikter. Det känns smått genialiskt med de rimmande berättelserna som flyter på så utmärkt, med parenteser där parenteser passar sig och en logik i allt nonsens. Lysande översättning till råga på allt!

Merja A

2011-05-25

Blev nyfiken på att läsa dikterna när jag hörde att musikalen Cats bygger på dem.
Älskade föreställningen och dessa roliga, charmiga och underfundiga rader tilltalar även oss "ickekattägare".

Conny J

2010-08-06

Underbar!

Lena L

2010-02-03

Underbara dkiter om katter.

Tor von Geijer

2009-09-16