Carrie

King, Stephen

| 1985

EN KING-KLASSIKER I NYUTGÅVA Carrie är klumpig på gymnastiken, har konstiga kläder och förstår aldrig ett skämt. Hon är udda och har mobbats hela sin skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till: genom att koncentrera sig kan hon få speglar att spricka och dörrar att låsa sig. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen. På skolans avslutningsbal utsätts Carrie för ett hänsynslöst skämt och i sin förtvivlan kan hon inte längre tygla sina krafter. De släpps nu fria med full styrka och resultatet blir förödande. "Carrie" är Stephen Kings debutroman och den blev en omedelbar framgång som gjorde författaren känd över en natt. Redan här ser man flera teman som återkommer i Kings författarskap: människors utanförskap och barns utsatthet när...

Isabella Lindegård

2022-07-07

En klassiker

Miguel Andersson

2022-07-06

Kings minst sagt imponerande debutroman (att det är hans debut märks: språket och strukturen skiljer sig från det mesta andra han skrivit - men inte på ett dåligt sätt). Väldigt bra och gripande, och jag skulle säga en bok man aldrig glömmer. 4/5. Miguel

Therese

2020-01-10

Spännande rakt igenom. Läste om denna bok på engelska och den var till och med ännu bättre än första gången. Varierande berättarupplägg som gör att stämningen hålls uppe och ger ett djup till berättelsen och karaktärerna. Riktigt bra bok.

Helena Flemström

2018-04-17

Magisk bok

Sanna Carlborg

2016-12-01

Svag fyra. Man håller intresset på grund av växlingarna mellan kärnberättelse, fiktiva rapporter, utdrag av böcker och brev. Blev positivt överraskad då filmen var sämre. Känner för ämnet, för det förödande och monstruösa med utanförskap.

Thommy Stenström

2015-08-10

Nu har jag äntligen läst Stephen Kings berömda bok Carrie. Det var inte planerat. Men som King älskare så tackade jag naturligtvis min sambo som precis börjat läsa King.
Det var nämligen hon som köpte boken och eftersom jag inte hade något att läsa för tillfället så var det kul att äntligen göra detta.

En skrämmande bok som faktiskt är aktuell även nu. För det är många barn som blir mobbade i skolan tyvärr. Alldeles för många dessutom.

Om man nu hade förmågan som Carrie att kunna hämnas. Då skulle man nog ta den. Dock urartade hämnden. Men man glömde dock aldrig Carrie White.
Det lär inte du göra heller efter att du läst boken!

Johannah Persson

2015-04-13

Lite svår att läsa

Sara Bentfors

2015-01-14

En intressant, stundvis ganska gripande, liten historia. King är en mästare på att väva ihop sociala problem med övernaturliga skräckscenarier.

2014-09-13

Helt okej men inte mycket mer. En skräck-klassiker där filmen faktiskt är bättre än boken. Åtminstone enligt mig!

Matilda Krig

2014-09-13

Helt klart en bra bok, men inte en av mina King-favoriter. Gillade dock att den var lite kortare, det räckte. :)

Mats Blom

2014-07-22

En klassiker som jag inte läst tidigare. Nu förstår jag vilket oerhört genombrott det måste ha varit när den kom ut.

2014-04-11

Första boken jag läste från King, och måste säga att jag fastnade för denna bok efter de första sidorna. Är dock inte ett större fan av filmerna, men det är nog en smaksak.

Caroline Andersson

2014-01-04

En av hans absolut bästa!

Emma Svensson

2013-11-02

Jag läste Carrie när jag var 15 och tyckte att den var tråkig, nu 20år senare så tycker jag om den. Kanske för att jag har blivit äldre.

Anna H

2013-10-04

Nja...Den är inte så intressant så det är tur att den är kort.

Anna Jensen

2013-08-09

Den här boken läste jag som tonåring. Jag tyckte att den var jättespännande och härlig på ett läskigt sätt, bra intriger och så. Det var den första Kingboken jag läst, den första skräckboken också, och även om jag inte föll för genren då så älskade jag den. Värd att läsa kanske t o m två gånger.

Alekzandra K.

2013-07-02

Jag gillar verkligen storyn i sig, temat med mens och mobbning etc. Men tycker den blev seg med alla inklipp från tidningar och vetenskapliga artiklar. Första skönlitterära boken jag läser av King. Här näst blir Jurtjyrkogården!

Nicklas Björk

2013-05-29

En mycket bra bok om mobbning och utanförskap från en flickas perspektiv. Engagerande, gripande och en mycket otäck skräckhistoria om mobbningens konsekvenser. En bok som alla måste läsa.

Paul Karlsson

2013-04-14

Nu har jag precis plöjt igenom Stephen Kings debutroman "Carrie" som jag strax ska berätta vad jag tyckte om, men först lite om handlingen.

Boken handlar om den sjuttonåriga flickan Carrie White som städigt mobbas av sina skolkamreter för att hon är lite annorlunda. Detta har pågått under hela hennes skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till. Som tex att få speglar att spricka, få dörrar att låsas eller flytta förmål genom att bara använda sig av tankekraften. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen.

I starten är boken lite seg. Men när man väl kommit in i handlingen så tar det hela fart. Till skillnad från många andra av Stephen Kings romaner så är denna fårvånansvärt lättläst och inte full lika tjock som andra böcker han har skrivit. King sätter sig på ett imponerande sätt in en utsatt tonårsflickas psyke och berättar om de känslor annat som utspelar sig i hennes huvud. Det är lätt att fatta sympati för Carrie och hennes utsatthet då hon i princip är ensam mot världen. Man vill hela tiden veta hur det ska gå för henne och när hennes övernaturliga förmågor börja bli mer påtagliga kan man inte lägga ifrån sig boken.

Jag kan starkt rekommendera boken. Även för läsare som inte är så vana vid Stephen King. Boken "Carrie" utlovar spännande läsning som man tar sig igenom på en vecka eller kanske ett par dagar om man är en mer rutinerad läsare.

Erik M

2013-03-08

Carrie handlar om en amerikansk tjej som heter Carrie. Hon går i den amerikanska motsvarigheten till gymnasiet. I skolan är hon klassens ”driftkucku”. Hon är väldigt hårt hållen av sin mor, som är religiös extrimist. Ibland tvingas Carrie sitta instängd i en garderob i timmar och be. Carrie har telekinetiska krafter, d.v.s hon kan med blotta viljan flytta på eller transformera objekt.
Boken sägs vara i genren skräck, men särskilt rädd blev jag inte, men det är ändå en bra och läsvärd berättelse.
Carrie är den tredje Kingbok jag läser och jag tycker att jurtjyrkogården var lite bättre. Carrie är lättläst och jag skulle kalla den gripande, eftersom jag sträckläste den.

Alva Ordnörden

2013-02-02

Intressant skriven.

Sutra Stevens

2012-09-26

Denna bok gav mig rysningar. Det är ett betyg i sig själv.

2012-05-05

Ända sen jag såg min första Stephen King-film, (Carrie, 1976), och sen jag läste den första boken när den kom på svenska, (Carrie, 1980), så har jag älskat Stephen King. Jag har alla hans böcker, drygt femtio, som har översatts till svenska. Och jag har även sett ett antal av filmerna som är gjorda efter hans böcker, (bäst är The Shawshank Redemption / Nyckeln till frihet som kom 1994).

Nu fick jag Carrie i nyutgåva av Bra Böcker i pocketformat. Jag brukar ju sällan läsa om böcker. Inte för att jag har något emot att läsa om böcker, utan för att jag har svårt att hinna med att läsa alla nya böcker som kommer, och prioriterar dom framför att läsa gamla böcker. (Tycker och tänker precis samma när det gäller filmer. Ser sällan om filmer. Hur ska man hinna det? När man inte ens hinner med att se dom nya man vill se?)

Men det var faktiskt riktigt roligt att läsa om Carrie efter alla dessa år. Och jag tyckte att den var precis lika bra i dag, som för drygt trettio år sedan. Den kändes inte gammal på något sätt, utan minst lika aktuell i dag, eftersom den handlar om en udda flicka som blir mobbad, och sviks av vuxenvärlden.

Och om det är några här som läser, som aldrig har läst något av Stephen King, då vet ni inte vad ni har missat! Börja då gärna med pocketen Carrie från 1974, och fortsätt sedan med alla hans drygt femtio böcker. Och tro inte, som många gör, att han bara skriver skräckböcker, för så är det absolut inte. Även om en hel del av hans böcker innehåller skräck och övernaturliga fenomen.

Hoppas verkligen att Stephen King kommer att leva länge, länge! Och skriva många, många fler böcker!

Anna Renström

2011-03-26

Helt ok, inte en av Kings bästa fast jag är medveten om att andra anser det...går lika bra/bättre att se filmversionen.

2011-01-16

En klassiker helt enkelt! Storyn är bra och språket är bra.

Eyez Only

2010-12-07

Stephen Kings svagaste bok. Kunde gjorts mycket bättre med tanke på vad den handlar om.

Jag tycker att denna bok var bra och väldigt bra skriven och precis som en King bok ska vara.

Sara .

2010-09-23

King är bra på att beskriva utanförskap, man lider med Carrie. Ger också en bild av människors vidrighet.

Freddy K

2010-02-20

En kort och smal bok men gripande och sorglig.