Carrie

King, Stephen

| 1975

Carrie White is no ordinary girl. Carrie White has the gift of telekinesis. To be invited to the Prom by Tommy Ross is a dream come true, and a step towards social acceptance by her high school peers. But events take a macabre turn on that horrifying and endless night.

Sanna Carlborg

2016-12-01

Svag fyra. Man hller intresset p grund av vxlingarna mellan krnberttelse, fiktiva rapporter, utdrag av bcker och brev. Blev positivt verraskad d filmen var smre. Knner fr mnet, fr det frdande och monstrusa med utanfrskap.

Thommy Stenstrm

2015-08-10

Nu har jag ntligen lst Stephen Kings bermda bok Carrie. Det var inte planerat. Men som King lskare s tackade jag naturligtvis min sambo som precis brjat lsa King.
Det var nmligen hon som kpte boken och eftersom jag inte hade ngot att lsa fr tillfllet s var det kul att ntligen gra detta.

En skrmmande bok som faktiskt r aktuell ven nu. Fr det r mnga barn som blir mobbade i skolan tyvrr. Alldeles fr mnga dessutom.

Om man nu hade frmgan som Carrie att kunna hmnas. D skulle man nog ta den. Dock urartade hmnden. Men man glmde dock aldrig Carrie White.
Det lr inte du gra heller efter att du lst boken!

Johannah Persson

2015-04-13

Lite svr att lsa

Sara Bentfors

2015-01-14

En intressant, stundvis ganska gripande, liten historia. King r en mstare p att vva ihop sociala problem med vernaturliga skrckscenarier.

2014-09-13

Helt okej men inte mycket mer. En skrck-klassiker dr filmen faktiskt r bttre n boken. tminstone enligt mig!

Matilda Krig

2014-09-13

Helt klart en bra bok, men inte en av mina King-favoriter. Gillade dock att den var lite kortare, det rckte. :)

Mats Blom

2014-07-22

En klassiker som jag inte lst tidigare. Nu frstr jag vilket oerhrt genombrott det mste ha varit nr den kom ut.

2014-04-11

Frsta boken jag lste frn King, och mste sga att jag fastnade fr denna bok efter de frsta sidorna. r dock inte ett strre fan av filmerna, men det r nog en smaksak.

Caroline Andersson

2014-01-04

En av hans absolut bsta!

Emma Svensson

2013-11-02

Jag lste Carrie nr jag var 15 och tyckte att den var trkig, nu 20r senare s tycker jag om den. Kanske fr att jag har blivit ldre.

Anna H

2013-10-04

Nja...Den r inte s intressant s det r tur att den r kort.

Anna Jensen

2013-08-09

Den hr boken lste jag som tonring. Jag tyckte att den var jttespnnande och hrlig p ett lskigt stt, bra intriger och s. Det var den frsta Kingboken jag lst, den frsta skrckboken ocks, och ven om jag inte fll fr genren d s lskade jag den. Vrd att lsa kanske t o m tv gnger.

Alekzandra K.

2013-07-02

Jag gillar verkligen storyn i sig, temat med mens och mobbning etc. Men tycker den blev seg med alla inklipp frn tidningar och vetenskapliga artiklar. Frsta sknlitterra boken jag lser av King. Hr nst blir Jurtjyrkogrden!

Nicklas Bjrk

2013-05-29

En mycket bra bok om mobbning och utanfrskap frn en flickas perspektiv. Engagerande, gripande och en mycket otck skrckhistoria om mobbningens konsekvenser. En bok som alla mste lsa.

Paul Karlsson

2013-04-14

Nu har jag precis pljt igenom Stephen Kings debutroman "Carrie" som jag strax ska bertta vad jag tyckte om, men frst lite om handlingen.

Boken handlar om den sjuttonriga flickan Carrie White som stdigt mobbas av sina skolkamreter fr att hon r lite annorlunda. Detta har pgtt under hela hennes skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen knner till. Som tex att f speglar att spricka, f drrar att lsas eller flytta frml genom att bara anvnda sig av tankekraften. Denna mrkliga gva mste dock som s mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religisa mor sger nmligen att frmgan r en synd och att kraften kommer frn Djvulen.

P skolans avslutningsbal utstts Carrie fr ett hnsynslst skmt och i sin frtvivlan kan hon inte lngre tygla sina krafter. De slpps nu fria med full styrka och resultatet blir frdande.

I starten r boken lite seg. Men nr man vl kommit in i handlingen s tar det hela fart. Till skillnad frn mnga andra av Stephen Kings romaner s r denna frvnansvrt lttlst och inte full lika tjock som andra bcker han har skrivit. King stter sig p ett imponerande stt in en utsatt tonrsflickas psyke och berttar om de knslor annat som utspelar sig i hennes huvud. Det r ltt att fatta sympati fr Carrie och hennes utsatthet d hon i princip r ensam mot vrlden. Man vill hela tiden veta hur det ska g fr henne och nr hennes vernaturliga frmgor brja bli mer ptagliga kan man inte lgga ifrn sig boken.

Jag kan starkt rekommendera boken. ven fr lsare som inte r s vana vid Stephen King. Boken "Carrie" utlovar spnnande lsning som man tar sig igenom p en vecka eller kanske ett par dagar om man r en mer rutinerad lsare.

Erik M

2013-03-08

Carrie handlar om en amerikansk tjej som heter Carrie. Hon gr i den amerikanska motsvarigheten till gymnasiet. I skolan r hon klassens driftkucku. Hon r vldigt hrt hllen av sin mor, som r religis extrimist. Ibland tvingas Carrie sitta instngd i en garderob i timmar och be. Carrie har telekinetiska krafter, d.v.s hon kan med blotta viljan flytta p eller transformera objekt.
Boken sgs vara i genren skrck, men srskilt rdd blev jag inte, men det r nd en bra och lsvrd berttelse.
Carrie r den tredje Kingbok jag lser och jag tycker att jurtjyrkogrden var lite bttre. Carrie r lttlst och jag skulle kalla den gripande, eftersom jag strcklste den.

Alva Ordnrden

2013-02-02

Intressant skriven.

Sutra Stevens

2012-09-26

Denna bok gav mig rysningar. Det r ett betyg i sig sjlv.

2012-05-05

nda sen jag sg min frsta Stephen King-film, (Carrie, 1976), och sen jag lste den frsta boken nr den kom p svenska, (Carrie, 1980), s har jag lskat Stephen King. Jag har alla hans bcker, drygt femtio, som har versatts till svenska. Och jag har ven sett ett antal av filmerna som r gjorda efter hans bcker, (bst r The Shawshank Redemption / Nyckeln till frihet som kom 1994).

Nu fick jag Carrie i nyutgva av Bra Bcker i pocketformat. Jag brukar ju sllan lsa om bcker. Inte fr att jag har ngot emot att lsa om bcker, utan fr att jag har svrt att hinna med att lsa alla nya bcker som kommer, och prioriterar dom framfr att lsa gamla bcker. (Tycker och tnker precis samma nr det gller filmer. Ser sllan om filmer. Hur ska man hinna det? Nr man inte ens hinner med att se dom nya man vill se?)

Men det var faktiskt riktigt roligt att lsa om Carrie efter alla dessa r. Och jag tyckte att den var precis lika bra i dag, som fr drygt trettio r sedan. Den kndes inte gammal p ngot stt, utan minst lika aktuell i dag, eftersom den handlar om en udda flicka som blir mobbad, och sviks av vuxenvrlden.

Och om det r ngra hr som lser, som aldrig har lst ngot av Stephen King, d vet ni inte vad ni har missat! Brja d grna med pocketen Carrie frn 1974, och fortstt sedan med alla hans drygt femtio bcker. Och tro inte, som mnga gr, att han bara skriver skrckbcker, fr s r det absolut inte. ven om en hel del av hans bcker innehller skrck och vernaturliga fenomen.

Hoppas verkligen att Stephen King kommer att leva lnge, lnge! Och skriva mnga, mnga fler bcker!

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Anna Renstrm

2011-03-26

Helt ok, inte en av Kings bsta fast jag r medveten om att andra anser det...gr lika bra/bttre att se filmversionen.

2011-01-16

En klassiker helt enkelt! Storyn r bra och sprket r bra.

Eyez Only

2010-12-07

Stephen Kings svagaste bok. Kunde gjorts mycket bttre med tanke p vad den handlar om.

2010-11-13

Jag tycker att denna bok var bra och vldigt bra skriven och precis som en King bok ska vara.

Sara .

2010-09-23

King r bra p att beskriva utanfrskap, man lider med Carrie. Ger ocks en bild av mnniskors vidrighet.

Freddy K

2010-02-20

En kort och smal bok men gripande och sorglig.