Carol

Therese was 19 - loved by a young man she cared about, but could not desire. Carol was a sophisticated married woman, buying gifts for her daughter, when the two met in a department store. Now Therese seemed to have no other purpose than their meeting.

Jenny Strid

2022-01-16

Viktig bok.

Eva Samuelsson

2017-03-30

👌

Hedvig K

2016-06-15

En alldeles förtjusande bok!

2016-04-24

Therese, en ung kvinna på nitton, drabbas av en häftig förälskelse. En övertygande berättelse om den förälskelsens olika faser. Ja, den är ju densamma oavsett kontrahenternas kön. Här var det en del sociala hinder.

Marianne Skoglund

2015-07-19

På sin tid naturligtvis banbrytande men idag mest intressant som tidsdokument. Karaktärerna känns ganska outvecklade, frånsett huvudpersonen.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Förstår denna romans klassikerstatus, särkilt när man betänker hur mycket Highsmith vågade skriva, tänka, drömma i en tid när man som gay/lesbisk levde som en vandrande spöke, eller på sin höjd ett dubbelliv som skulle rasera en om det kom fram. Det finns mycket jag kan störa mig på, som tvetydigheter, tystnader och fult spel karaktärerna emellan (särskilt från Carols håll många gånger) men samtidigt kommer detta från mitt moderna och relativt privilegerade perspektiv där öppenhet kring sexualitet är mer självklart. Jag fattar ju att denna fråga var ett rejält tassande kring en väldigt het potatis, som behövde döljas bakom vissa konventioner och metaforer (både i verkligheten och fiktionen) och samtidigt är just denna roman unik i vad den hoppades på för dess karaktärer. Allt detta beror väl på att jag som läsare, och modern människa, kan sägas vara välsignad med en större intolerans för subtext, det vill säga jag nöjer mig inte enbart med det utan vill ha mer öppenhet och mer berättelser - mer, bara mer. Men denna bok känns som den bästa tänkbara starten för en revolution inom den här genren.

Mats Ahlgren

2010-08-08

Den bästa bok om passionerad kärlek jag läst hittills.

Maria Eriksson

2010-06-26

Boken är en bra skildring av hur en kärlekshistoria kan drabba en person, i detta fall en kvinna som blir passionerat förälskade i en annan kvinna. Utgiven 1952 i USA. I det närmaste en femma. Är kategoriserad som en deckare eller thriller - vilket inte stämmer med min uppfattning om den genren.

Andrea Lundberg

2010-03-08

svag femma. tappade i intensitet ett tag men på det stora hela en mycket bra bok.