Carmen och döden

Fossum, Karin

| 2014

Konrad Sejer är tillbaka I ett obevakat ögonblick har det värsta tänkbara hänt. Ett litet barn har drunknat i en damm. Det ser först ut att vara en olyckshändelse och de unga föräldrarna är förtvivlade. Men under förundersökningen uppvisar modern, Carmen Cesilie Zita, underliga personlighetsdrag, sidor som förbryllar den erfarne kriminalkommissarien Konrad Sejer. Han har en väl utvecklad intuition som ofta leder honom rätt. Men den här gången famlar han i blindo. I sann Karin Fossum-anda tar en tragisk olycka en oväntad vändning. Författaren tecknar ett osvikligt och inkännande porträtt av de inblandade, och i vanlig ordning är det kriminallitteratur på hög nivå.

2017-10-24

Definitivt inte en av Karin Fossums bättre alster. Tjatigt vältrande i ett barns död genom hela boken följt av ett närmast idiotiskt avslut.

2016-02-13

Karin Fossums böcker om Konrad Sejer brukar vara riktigt bra och inte den vanliga deckaren. Hon brukar mer gå in i psykologin runt både gärningsman och polis, det är det som gör hennes böcker speciella. Att man kommer nära och karaktärerna blir nästan som av kött och blod. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/carmen-och-doden-av-karin-fossum.html

A H

2014-12-22

Ganska enkel historia.

Den här boken var bra tycker jag. Den var spännande

Gillar ju alla karin Fossums böcker. Denna var värd en 4:a.

Anita Höglund

2014-06-08

Psykologisk deckare där det mer handlar om vad som rör sig i huvudet på de misstänkta. Men också det som rör sig i huvudet på kommisarie Seijer.

Anna Ljunggren

2014-05-16

Fossum har en oerhört hög lägstastandard men det här är en av hennes sämre. Långsam och aldrig riktigt gripande. Antingen börjar hon tappa stinget eller så börjar jag tröttna på Fossum. :/

Birgitta Björnfors

2014-03-16

För andra gången på kort tid läser jag en bok som behandlar samma ämne: föräldrars övergrepp på sina barn. (Den andra är Stenhjärtat av Katarina Wennstam som tar upp shaken baby syndrom).
Ämnet liksom företeelsen är djupt tragisk men båda författarna ställer enbart frågor, om ens det, och försöker överhuvudtaget inte fundera över några möjliga svar till frågan " hur kunde det bli så här?"
För övrigt är boken skriven i sann Karin Fossum-anda, en spänningsroman som maskerar en betydelsefull fråga i samhället.
Tyvärr kan jag inte säga att hon har lyckats med personskildringarna här. Jag hade önskat mig en djupare skildring av Carmen och hennes bevekelsegrunder, liksom även av hennes man, barnets pappa. Ingen av dem får riktigt liv i den här berättelsen.
Trots detta är det en bok väl värd att läsa inte minst för det svåra ämne den tar upp men också för Karin Fossums språkliga begåvning som alltid gör det till ett nöje att läsa henne.

Jan Banan

2014-03-11

Absolut den sämsta av de Fossum som jag har läst. Den saknar totalt originalitet och den briljans som jag annars tycker kännetecknar just Fossums författarskap. Att sedan Torsten Wahlund med sin lågmält eftertänksamma seghet läser in den är inte på något sätt till bokens fördel. Klarar sig från bottenbetyg enbart på Fossums höga lägstanivå.

Rasmusmatte .

2014-02-08

Lite ovanlig deckare men riktigt bra. Gillar Karin Fossums sätt att skriva

2014-01-25

Boken pendlar mellan en trea och en fyra för mig, helst skulle jag vilja ge den: 3,5 i betyg. Karin Fossum är en väldigt skicklig thrillerförfattare som med små enkla medel skapar riktigt ruskiga historier, men även om jag tyckte om den här, tillhörde den ändå inte hennes bästa bok. Men helt klart godkänt. Jag brukar inte uppskatta Torsten Wahlund som uppläsare, men här gjorde han faktiskt ett ganska bra jobb, även om han som vanligt har en förmåga att viska lite i mesta laget!

2014-01-22

Har läst några böcker förut av Karin Fossum. Bland annat ?Jonas Eckel? och ?Mordet på Harriet Krohn?.

Tycker att Karin Fossum skriver bra böcker. Det enda kritiska som jag har mot hennes böcker, är att dom är lite för korta och tunna för min smak. ?Ju längre och tjockare desto bättre?! ;-)

?Carmen och döden? var en bra men hemsk bok, som handlar om ett drunknat barn, endast sexton månader gammal, och med Downs syndrom.

Välskriven och bra. Så jag rekommenderar boken.

Henrik Johansson

2014-01-21

Som vanligt. En gripande historia som tar tag i mig och där upplösningen överraskar!