Candide

Voltaire

| 1996

Jenny Strid

2020-11-04

18 år gammal läste jag om Candides äventyr och jag älskade boken. Nu, 11 år senare och med flera klassiker i ryggen, blir jag så glad över mitt 18-åriga jag som la grunden till mitt litterära intresse. Älskar den fortfarande. Tragisk optimism.

Mattias Sjögren

2019-09-28

Rama Pujara

2019-09-25

Originell historia

Mikaelita Bovalius

2018-02-25

Jag har aldrig i mitt liv läst en bok som denna. Det är som att gå på ett nöjesfält och åka alla karuseller - fast baklänges och alla samtidigt. Jag är helt tagen av denna otroligt originella historia. 1759 skrev en av våra största filosofer Voltaire denna galenskap. För det är det den är. Satirisk galenskap. Domstolen beslutade också att alla upplagor skulle dras in. Den bråkige och brokige Voltaire fick återigen kämpa för sina tankar. Tempot i denna bok är så högt så att en karaktärs liv kan totaländras tre gånger på en sida. Och man blir förvånad, igen och igen och igen. Tills man till slut slutar tänka och bara läser istället. Den tar upp bedrövliga livsöden som handlar om slaveri, våldtäkter, prostitution, naturkatastrofer, våld, krig och mord. Och ändå lyckas Voltaire vara satirisk och ha humorn gömd bakom örat. Och alla dessa länder vi får besöka tillsammans med Candide och hans följeslagare - Argentina, Paraguay, Surinam, Peru, Eldorado, Marocko, Turkiet, Portugal, Spanien, Italien, England, Tyskland. Vad är då kärnan i boken? Att få läsaren att filosofiskt tänka. Men tänka hur? Kanske att ÖDET ändå kommer att ta oss till oanade situationer. Att en positiv eller negativ inställning ändå för oss mot SAMMA öde. Jag måste nog släppa den en stund och fundera. Vad tror du att Voltaire ville?

Axel Fern

2017-12-06

Sorgsen på ett lättsamt vis. Hemsk med en klackspark. Det här boken gav mig en insikt i hur människor var människor då liksom nu; hur vi kände samma känslor på 1700-talet som vi gör idag, och hur mycket som är likadant idag som för hundratals år sedan.

Inger Jonsson

2017-02-03

Roande läsning med en underton av allvar.

Magnus Johansson

2016-07-22

Underhållande och rolig! Upplägget, med många korta små avsnitt, känns annorlunda men är kanske det lämpligaste utifrån Voltaires person.

Linus R

2015-02-17

Fantastisk njutbar och läsvärd med tanke på hur länge sedan den skrevs. Det överbrutala våldet ger en bismak av nutida fascism och teokrati och det gör citatet nedan än bättre:

- Tror ni, frågade Candide vidare, att människor alltid precis som nu har gått på med att göra kål på varandra? Och att de alltid varit lögnare, skurkar, tjuvar och förrädare, otacksamma, svaga och opålitliga, fega och avundsjuka, matvrak, fylltrattar och girigbukar, fåfänga och baktalade, blodtörstiga och utsvävande, fanatiska hycklare och idioter?
- Tror ni, frågade Martin, att hökarna alltid har ätit duvor när de fått fatt i några?

Malin Jansson

2014-12-19

Slutklämmen - bättre odla sin trädgård - är hela behållningen. I relation till den debatt som pågår om vad som får skrivas och illustreras hamnar den på en svart lista. Men sett ur den tid då den skrevs är boken en klar parodi.

Mylar .

2014-11-22

Full av satir, oväntade vändningar, omöjligheter, framtidshopp och tragik. Allt presenterat i ett rasande tempo. Stort underhållningsvärde och gott om underfundighet.

Lena C

2014-01-21

Helt galen på ett positivt sätt!

Sebastian Ersson

2013-11-22

Nöjet består mest i det rasande tempot och det bisarra händelseförloppet. Logiken får stå tillbaka under Candides strapatsrika färd och det är mycket svårt att bli uttråkad med detta verk som sällskap.

Edwin Bywater

2013-08-19

Svart humor från 1700-talet! Ett nöje

Claes Nilsson

2013-08-11

Riktigt bra! Humoristisk o tänkvärd

Lars Willfors

2013-07-31

Rolig för att vara så gammal!

Taliah Pollack

2012-03-16

Betydligt sämre än jag minns från de utdrag jag läste under filosofistudierna. Man fattar poängen efter ett kapitel, sen fortsätter samma sak att tjatas om och om igen i 29 kapitel till. Leibniz borde inte ha tagit åt sig eftersom kritiken känns missriktad och talar snarare om determinism än den optimistiska tanken på "den bästa av världar" (som verkligen inte menar att allt därmed skulle vara "bäst" per se). On a more subjective note tycker jag inte heller att humorn är varken träffsäker eller särskilt rolig.

D

Daniel Bergvall

2011-09-22

"..Kunigunda, som räknade sjutton vårar, var skär och glänsande i huden, fet och inbjudande."

Elisabeth E

2011-01-27

Positivt överraskad av den här. Ska inte läsas fort.

Candide var rolig och på sina ställen fin, även om den speglar en samtid och en syn på sin omgivning som är cynisk och pessimistisk. Jag hade aldrig läst klart den om det inte var för min litteraturkurs - men så är det nog med många av klassikerna. Kul att ha läst den, och kom igen: låt oss odla vår trädgård!

Klinga

2010-11-29

Om någon ber om råd med vilken klassiker man ska börja med så tipsar jag om Candide. Den är fyndig, rolig men också allvarlig och den leker med läsaren -- den ä r ganska komplett.

Nej, det här är inte riktigt min grej. Inser någonstans att jag förmodligen missar något väsentligt men eftersom jag inte uppfattar det bakomliggande, eller själva meningen, så blir det bara...jobbigt.

Kajsa Berglund

2010-05-06

Jag måste medge att denna bok är sjukligt rolig även om den är lite konstig. Men gud vad jag skrattade till den ibland.

Lisa Eliasson

2010-02-02

Inte riktigt min grej.

Robest Robests

2009-07-03

Absurd och rolig.

Lina Waara

2009-06-22

min favoritbok, nagonsin :)

Lukas Ljungdahl

2009-06-14