Canada

Ford, Richard

| 2012

First, I'll tell about the robbery our parents committed. Then the murders, which happened later. In 1956, Dell Parsons' family came to a stop in Great Falls, Montana, the way many military families did following the war. His father, Bev, was a talkative, plank-shouldered man, an airman from Alabama with an optimistic and easy-scheming nature. Dell and his twin sister, Berner, could easily see why their mother might have been attracted to him. But their mother Neeva - from an educated, immigrant, Jewish family - was shy, artistic and alienated from their father's small-town world of money scrapes and living on-the-fly. It was more bad instincts and bad luck that Dell's parents decided to rob the bank. They weren't reckless people. In the days following the arrest, Dell is saved by a family friend before the authorities think to arrive. Driving across the Montana border into Saskatchewan his...

2023-08-07

Jag vet inte varfr, men jag lste ut boken... S mnga ord och meningar, bra ord och meningar i och fr sig, fr att skriva om ett livsde. Det blev faktiskt lite trkigt, men ngot under ytan gr att man vill lsa klart fr att se vart det leder. Slutsats? Tja, gr ditt bsta, acceptera och g vidare, det blir vad det blir.

Andreas Bartley

2018-12-24

Bedvande trkig.

Philip Stenstrm

2018-07-29

Kanada (originaltitel: Canada) - Richard Ford

Vren 1960, Great Falls, Montana i USA. Tvillingarna Dell och Berners frldrar hannar i finansiella svrigheter och i deras desperation beslutar de sig fr att rna en bank. Bankrnet gr inte som planerat och de femtonriga tvillingarna liv slss i spillror. Tryggheten och skerheten som frldrarna bistr med frsvinner med en fllande fngelsedom fr bankrnet. Livet fr tvillingarna tar oanade vgar och fr den ena tvillingen, Dell, br det av norrut, till Kanada.

Det r en fascinerande och hisnande berttelse om tv oansvariga frldrar som med dliga beslut gr livet plgsamt och oskert fr deras barn, tvillingarna Dell och Berner. Frldrarna var, enligt tvillingarna, inte menade att ing i en sund relation, delvis p grund av det dliga inflytande de hade p varandra. Som senare leder till skumraskaffrer och skuld till personer man inte vill st i skuld till. Dell, som str i centrum fr berttelsen och narrationen, terberttar ocks om deras frldrars bakgrund och yrkesval, men ocks om sitt egna intresse fr biodling och sin krlek och mhet till tvillingsystern Berner. Det r en handling som vidrr skam, samvete och skuldknslor. Men ocks en berttelse som handlar mnniskor som verskrider grnser fr aldrig tervnda. I stort och smtt redogr Richard Ford fr mening i trstlshet, maktlshet och motgngar. P djupet lyckas Richard Ford berra knslan av att bli utlmnad och vergiven. Livet knns definitivt, efter ha lst den fantastiska romanen Kanada, mer levande n vanligt.

Mats Helgesson

2017-11-19

Inteessant och mycket lsvrd bok. Fint och vlskrivet, bra beskrivningar av bde personer och landsbygden i omrdena runt den amerikansk-kanadensiska grnsen.

Ethel slund

2017-01-29

Den hr boken begrep jag inte. Fint sprk, men huvudpersonen, som mest frskte frst sin omvrld (utan strre framgng) och handlingen, dr det trots bankrn och mord egentligen inte hnde ngot...nej, jag vet nog inte vad jag ska tycka.

Karin Granander

2016-07-03

Trist bok som gr vldigt lngsamt framt. Lngtade inte till att lsa.

Josefin Hallgren

2016-01-10

Seg i brjan och i vissa delar av boken men annars riktigt bra. Bra sprk ven om det blir lite vl ingende ibland. Spnnande och otroligt fngslande historia.

Anki Vincent

2015-08-14

Intressant till drygt halva boken sen tycker jag historien tog en ointressant vndning, lste dock klart och slutet knts ihop bra s en svag trea ger jag denna bok.

Gustav Magnusson

2015-07-22

Godknd. Inte mer. Lste den precis efter Harper Lees ddssynden, vilket kanske var ett misstag.

Lars Andersson

2015-04-21

dmjuk frfattare. Boken blev faktiskt bttre ju lngre det led. Lite dlig rytm.

Karl Mogren

2015-01-14

Trkig.

Jimmy Kleiner

2014-12-18

Tyvrr var det slutet som var starkast.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Dtrist.

Inger Jonsson

2014-10-28

Sista delen i boken gjorde starkast intryck.
Beundrar Dell, som efter allt han upplevt, verkar m relativt bra och acceptera att hans liv blivit som det blivit. Han frefaller ha gjort det bsta han kunnat.

Bjrn ijer

2014-10-15

Det hr r en inknnande roman om utsatthet och svek. Tv syskon i nedre tonren bervas familj och trygghet, nr frldrarna hamnar i fngelse efter att ha begtt ngot s ovntat som ett bankrn.
Systern rymmer sin vg, och 15-rige Dell Parsons transporteras frn bostadsorten Great Falls i Montana ver grnsen till Kanada fr att slippa hamna p barnhem. Han fljer snllt med en person han inte knner mot ett ovisst de i ett frmmande land endast fr att det r mammans nskan.
I en kanadensisk prriehla omgiven av ndlsa veteflt stts Dell i arbete som stdare och alltiallo p ett hotell, vars gster mest bestr av jrnvgare och jgare som betalar fr att f skjuta gss. Det visar sig att han har hamnat ur askan i elden. Hans nya vrdnadshavare, hotellets gare, r ven han landsflyktig amerikan drtill psykopat med ett brottsligt frflutet.
Unge Dell Parsons fr uppleva en ensamhet och ett vld som en skolpojke inte ska behva utsttas fr. Men han uthrdar, gr som folk sger att han ska gra, frstr vilka offer som krvs av honom. Han verlever och fr ett bra liv som vuxen, dock utan egna barn.
Under lsningen kom jag att tnka p tv filmer, dels Roy Anderssons Snger frn andra vningen dr mantrat en gr s gott en kan r ett tragikomiskt ledmotiv, dels brderna Cohens Fargo dr vanligt hederligt folk dras in i kriminella handlingar med frfrliga konsekvenser, allt utspelat i ett mrkt vintrigt landskap.
Hos Richard Ford har landskapet ocks en viktig roll. Viddernas frndring frn stekhet sommar, nr banken rnas, till stora yrande snflingor som filtrerar det pltsliga utbrottet av ddligt vld norr om Montanas grns.
Det r en fysiskt och knslomssigt stark roman som Ford har skrivit. Det r gripande att ta del av den empati som polismn och arrestvakter visar de drabbade barnen i samband med frldrarnas bortfrande. Det r stor sorg skildrad med psykologisk insikt och mhet. Boken r ocks en filosofisk betraktelse ver livet, mnniskors tillkortakommanden och drmmar. Grundtonen r klart optimistisk. Svrigheter gr att vervinna, bara man inte lever ut sina destruktiva impulser.

Samuel Karlsson

2014-10-10

Igr var det s dags. Richard Fords Kanada var p tapeten i min bokklubb som bestr av 5 hyfsat litterata mn. Omdmet var samstmmigt. Vad r det hr fr hoppls bok? Varfr blir Richard Ford tokhyllad av kritikerna? Vad r det vi missar? Jag var s arg nr jag ntligen lst ut den att jag slngde boken i vggen. Den r extremt omstndligt skriven. Under historiens gng passerar flera spnnande karaktrer men de frblir anonyma och griper inte tag. Vi fr vara med om bde bankrn och mord men det blir nd inget drag i historien. Jag har lst mnga bcker som varit betydligt mer modesta med lokalfrg och dramatiska hndelser men som varit betydligt mer medryckande. I rlighetens namn var det en av deltagarna i bokklubben som tyckte den var lsvrd. Men i vrigt var det rena motorsgsmassakern.

Agneta Skldstedt

2014-09-28

En otck bok om bde grymma och snlla mnniskor och ett tvillingpar som skils t nr de r unga och deras olika livsden.

Karin Lfstrand

2014-09-17

140901: Brjade vldigt bra men tappade fart i sista tredjedelen (eller kanske var det jag sjlv som tappade farten...) Vlskrivet och snyggt men jag hade nskat att det hngt ihop mer och att jag inte behvt gissa mig till vad frfattaren ville sga. r det A, B eller C som r det centrala i boken?

Ingrid Selnes

2014-09-10

En verkligt bra bok, ett fantastiskt romanbygge. Det tog tid att komma in i berttelsen, men det var det vrt. Miljn en liten amerikansk smstad, skildrar ensamhet och frmlingsknsla i en familjerelation, vergivenhet, udda syskonskap, en utlmnad tonring med skarp iakttagelsefrmga och stor sjlvbevarelsedrift, ruggiga miljer.

Klinga

2014-09-10

En mrklig bok. Jag har inte lst ngot av Ford frut men om det hr r hans bsta kanske jag avvaktar. Jag tycker inte att han lyckas beskriva vare sig USA eller Kanada generellt. Romanen r mrkligt klaustrofibisk i ver 600 sidor. Hr frekommer i princip inget annat n berttelsens personer Det kunde utspela sig var som helst i vrlden, dr vintern blir kall. Stilen r detaljrik och grundlig men oengagerad. Det gr som p rls. Helt OK men ingen hjdare.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Gillade Kanada, inte bara fr att jag bott dr eller fr att jag skulle knna igen mig, vilket jag inte gjorde. Otrolig historia, kpte boken p bokmssan och gillade Mr Ford. Den som gillar romanlsning med udda karaktrer och lite spnning fr sitt . Lsvrd.

Matthias Larsson

2014-08-12

Anna Tinnberg

2014-08-11

Vlskriven, bitvis underhllande och genomtnkt ? men lite vl pladdrig och lite vl professionell: som om Ford brjat skriva lite p rutin, men r oerhrt skicklig p att skruva t handlingen med lagom lnga mellanrum.

Lina Zackrisson

2014-07-20

Fastande inte riktigt fr karaktrerna, kanske bara sommartrtt

Gunnel Lindstrm

2014-06-05

En oerhrt tung bok. Kan inte frst att den blivit s uppskattad.

Maria Mobiny

2014-04-10

Inte en bok som fll mig i smaken, tyckte att den var utdragen och seg i hndelsefrloppet

Emma Fgerlind

2014-03-25

Onekligen intressant och fascinerande skriven. Liksom smygande och vldigt sakligt, och spnnande, trots att man visste vad som skulle hnda. Tyckte bst om den frsta delen, sen tappade den en aning.

Per-Anders Torns

2014-02-19

En otrolig historia. Njutbar lsnining

Henrik Johansson

2014-02-10

Bra berttelse som brjar intressant men den hller inte hela vgen...

Kenneth Olausson

2014-01-22

Ford skriver p ett sprk, och med en sdan trovrdighet, att det till synes mest otroliga och osannolika blir bde trovrdigt och sannolikt. Vi lser om den lilla familjen som drivs till upplsning d pappan - en vilsen man som inte frstr vad livet stller fr krav p en mnniska, som inte kan hantera sitt nu utan bara drmma om sitt sen och tar alldeles fel vg dit - driver sig sjlv och sin fru till att bli bankrnare. Denna hndelse, dess frhistoria och efterfrlopp berttas av sonen -15 r nr katastrofen intrffar - 60 r senare och tergett med barnets ppna, iakttagande och frvnande blick. Tonen i romanen r terhllsam men dov och mrk. Man anar som lsare hela tiden att det vrsta nnu inte har intrffat. Berttelsen flyter fram, stilla men oundvikligen framt, som i slow motion.

Tobias Wahlberg

2014-01-14

Rafflande.
Bcker som r s hr trkiga kan jag aldrig ge mer n tre, oavsett hur vlskrivna de r.

Merja A

2014-01-03

Vilken tur att jag ntligen har upptckt Richard Ford.
Nr jag vl kom in i handlingen, var boken svr att slppa. Rekommenderas varmt!.

Anna Blomberg

2013-12-09

En riktigt stor roman. Mitt exemplar r proppad av understrykningar och vikta ron. S mycket bra som jag vill ta med mig.

2013-11-07

Hrom dagen sg jag en bild p Richard Ford i tidningen, han sg s vldigt glad ut. Sen lste jag intervjun som bilden hrde till, d frndrades allt pltsligt. Ford har en skarp analysfrmga. r tydlig med vad han ser och vad han tycker.
Nu har jag lst Kanada och det har varit en njutning. Det r nog den tredje romanen som jag lst av honom. Tror att jag ibland sett sdr glad ut som Ford under lsningen. Beror nog p hans sprk och hur han bygger upp historien. Han ger oss pusselbitar efterhand, som gr att vi vill lsa vidare, mste lsa vidare. Sen gr oss innehllet, sjlva historien, hela tiden oss medvetna om hur de olika personerna fungerar, hur de gr och r mot varandra. Hr vxer hela tiden olika bilder fram och bildar en vv. Det r mrkt, himlarna r vid i Kanada, gssen strcker hr och det frflutna, inte minst hos huvudpersonerna, finns hela tiden med som en barlast, en tung sdan, som gr dem s tydliga dr de tar sig fram.
Gabriella Hkansson skriver, i DN, att hon strcklst Kanada under tre dygn, jag frstr henne. Sen fortstter hon med att sga att den hr boken r en av de bsta hon ngonsin lst.

Maria Eriksson

2013-10-27

Kanada är i ropet just nu, för Nobelpriset till Munro och för att Richard Fords nya bok heter Kanada. Året är 1960 och de 15-åriga tvillingarna Dell och Berner lever i en liten stad i Montana, USA. Berättelsens ram kommer redan på första sidan, först kommer ett rån och sedan mord, spänningen i historien ligger på en annan nivå. De båda tvillingarna blir plötsligt övergivna när deras helt normala föräldrar oväntat befinns vara brottslingar och sätts i fängelse. Modern har ordnat så att de ska föras över gränsen till Kanada, men Berner rymmer och Dell får klara sig på egen hand bland främmande skumma figurer i ett helt nytt land. Dell accepterar det som händer och finner sig i förlusterna som sitt sätt att hantera situationen. Spänningen ligger i hur Ford berättar, med cliffhangers som förebådar senare händelser. Det är i förstone ingen idyllisk bild av Kanada, laglösheten är stor, men kanske visar slutet i boken på att det ändå är lättare att överleva där än i USA. I de böcker som jag tidigare läst av Ford har jag stört mig över hans enorma detaljrikedom. Den här boken är mycket stramare, han beskriver Dells öde fantastiskt fint och lämnar läsaren med en stark inlevelse i pojkens öde. Romanen ställer frågor om vad som styr våra livsöden och slutar med ”Vi gör vårt bästa allesammans”.

Maria Eriksson

2013-10-27

Richard Fords bsta, otroligt bra. Se min recension.

2013-10-19

Jag hller med om att den r ett msterverk, men romanen r lngsam och frtvivlad. Ingen humor och inget hopp. Brjan r bst, sen hoppade jag i texten. Vl kommen till Kanada slutade jag lsa. Det dr kan aldrig sluta vl.