Cajsa ska sova

Juneke, Johanna

Cajsa ska sova, men det finns s mnga saker som hon vill gra frst. ka rymdraket till mnen, mla solen lila och bygga en egen glassfabrik. Cajsa ska sova r en mysig och lite busig bok om allt tokigt som Cajsa vill gra innan hon ska sova. Boken passar barn i ldrarna 2-4 r och de tjocka och glansiga sidorna tl extra mycket lsning och spill.

Hrlig bok fr de minsta!
Jag har ftt ran att recensera en barnbok, vilket inte r lika ltt som en vuxenbok. S jag tog hjlp av min dotter som jobbar med 2-3-ringar p en frskola.

Boken "Cajsa ska sova" handlar om den pigga lilla flickan Cajsa som absolut inte vill g och lgga sig. Frst mste hon gra en massa saker som tex flyga till mnen. Barnen gillar den skarpt och lr sig snabbt att sga "Nej, inte n" nr man vnder blad.

Boken r lagom lng och med tjocka blad som r ltta fr sm fingrar att vnda. Det r fina och tydliga bilder och lttlst text. Det vi mjligen saknar r att namnet Cajsa bara finns med i titeln och inte inne i sjlva texten.

Jag har lst Cajsa ska sova av Johanna Juneke, boken r tryckt p BoD, Books on Demand 2018. Cajsa ska sova men frst ska hon bara bygga sin egen glassfabrik, segla p havet med sitt piratskepp och rkna alla blommor i vrlden och annat spnnande. Boken har tv korta meningar per uppslag och har ljusa, fina illustrationer. En st bok med hg igenknningsfaktor, passar barn i ldern 1-5 r.

Boken Cajsa ska sova r en st bok med tliga sidor. Bra fr lilla klumpiga handen. Jag lste den fr att trna lsning med lillebror och det gick ocks bra. Det r rena sidor med lite text och en ren bild. Cajsa som boken handlar om vill inte sova och hittar anledningar till att inte sova. Hon r lite busig.

Ettringarna tycker: De bde smakade p, drog lite i och pekade i boken. Bda lyssnade vldigt uppmrksamt ocks, s de gillade den nog.

Treringen tycker: Kul med upprepningar! Sa Neeeeej p varje sida dr det skulle. Gillade glassrken och piratskeppet.

Mamman tycker: Jtterolig id med upprepningarna. Blir lite nostalgisk med, fr bilderna pminner mig lite om Totte- och Emmabckerna. Jag tycker om enkelheten i bilderna, som gr att fokus istllet ligger p det som berttas. Och jag gillar att det r ltt fr barnen att hnga med och lra sig berttelsen, vi hade inte kommit halvvgs innan treringen visste att man skulle sga nej varje gng. Jag hoppas bara att de inte blir inspirerade. 😉