Cajsa ska sova

Juneke, Johanna

Cajsa ska sova, men det finns så många saker som hon vill göra först. Åka rymdraket till månen, måla solen lila och bygga en egen glassfabrik.  Cajsa ska sova är en mysig och lite busig bok om allt tokigt som Cajsa vill göra innan hon ska sova.  Boken passar barn i åldrarna 2-4 år och de tjocka och glansiga sidorna tål extra mycket läsning och spill.

Härlig bok för de minsta!
Jag har fått äran att recensera en barnbok, vilket inte är lika lätt som en vuxenbok. Så jag tog hjälp av min dotter som jobbar med 2-3-åringar på en förskola.

Boken "Cajsa ska sova" handlar om den pigga lilla flickan Cajsa som absolut inte vill gå och lägga sig. Först måste hon göra en massa saker som tex flyga till månen. Barnen gillar den skarpt och lär sig snabbt att säga "Nej, inte än" när man vänder blad.

Boken är lagom lång och med tjocka blad som är lätta för små fingrar att vända. Det är fina och tydliga bilder och lättläst text. Det vi möjligen saknar är att namnet Cajsa bara finns med i titeln och inte inne i själva texten.

Jag har läst Cajsa ska sova av Johanna Juneke, boken är tryckt på BoD, Books on Demand 2018. Cajsa ska sova men först ska hon bara bygga sin egen glassfabrik, segla på havet med sitt piratskepp och räkna alla blommor i världen och annat spännande. Boken har två korta meningar per uppslag och har ljusa, fina illustrationer. En söt bok med hög igenkänningsfaktor, passar barn i åldern 1-5 år.

Boken Cajsa ska sova är en söt bok med tåliga sidor. Bra för lilla klumpiga handen. Jag läste den för att träna läsning med lillebror och det gick också bra. Det är rena sidor med lite text och en ren bild. Cajsa som boken handlar om vill inte sova och hittar anledningar till att inte sova. Hon är lite busig.

Ettåringarna tycker: De både smakade på, drog lite i och pekade i boken. Båda lyssnade väldigt uppmärksamt också, så de gillade den nog.

Treåringen tycker: Kul med upprepningar! Sa ”Neeeeej” på varje sida där det skulle. Gillade glassröken och piratskeppet.

Mamman tycker: Jätterolig idé med upprepningarna. Blir lite nostalgisk med, för bilderna påminner mig lite om Totte- och Emmaböckerna. Jag tycker om enkelheten i bilderna, som gör att fokus istället ligger på det som berättas. Och jag gillar att det är lätt för barnen att hänga med och lära sig berättelsen, vi hade inte kommit halvvägs innan treåringen visste att man skulle säga nej varje gång. Jag hoppas bara att de inte blir inspirerade. 😉