Caipirinha med döden

Ernestam, Maria

| 2005

Kan man leva med ett hål i ryggen? Tanken på att vara som skogsrået, en vacker fasad men urholkad där bak, plågar Erica trots att hon inte förstår varför. Hon lever ju med sin partner Tom, de har båda intressanta arbeten och goda inkomster och de trivs i den vackra lägenheten på Söder i Stockholm. Barnfrågan har de visserligen inte börjat diskutera än, men det kanske inte är så viktigt när man älskar varandra. Så varför dessa svarta tankar?    En kväll när de sitter på en restaurang talar Tom oväntat om att han behöver en paus i förhållandet. För Erica blir det en chock. Hon går hem och dricker sig redlöst berusad och vaknar inte förrän det ringer på dörren. Utanför står Döden. Han har förirrat sig och skulle egentligen ha hämtat grannen en våning upp, men den ansträngande natt han har bakom sig har resulterat i att han har slarvat med adressen. Han döljer inte sin...

2021-12-21

Med en svart humoristisk ton tar sig Maria Ernestam an existentiella och moraliska frågor kring döden. Lite ojämn och ibland förutsägbar men ändå läsvärd.

Rätt sanslös, men BRA! (Om man har lite sjuk humor...)

Charlotta CG

2013-04-10

Min första bok av Ernestam och det gav mersmak! Ett bra språk vilket behövs i en bok som tar upp existensiella frågor men med en udda twist. Här och där något förutsägbar men det kan man tillåta den att vara när den annars är så skruvad.

Josefine Ejebjörk

2011-07-04

Språket var så dåligt att jag fick kämpa igenom denna boken. Storyn är kanske bra i sig, men språket gjorde den nästintill oläsbar.

Sofie Petersson

2011-05-15

Caipiriniha med döden är en svart komisk roman som lockar till leende samtidigt som viktiga moraliska frågor och dilemman som vandrar hand i hand med döden diskuteras på ett lättsamt sätt utan att slå till med moralpinnen. Maria Ernestam skriver rappt och skickligt och använder ett språk som för handlingen framåt på ett utmärkt sätt. Den handlar helt enkelt om Erica som får besök av Döden, en väldigt stilig man som är en sann gentleman och älskar att laga mat. Hela hennes liv förändras.

2010-07-31

Maria Ernestam är en författare som jag har "missat", trots att hon har gett ut fem romaner som jag bara har hört gott om. Men nu har jag då i alla fall äntligen läst hennes debutroman som är fem år gammal.

Och jag tyckte mycket om den. Den var väldigt annorlunda. Humor, död, relationer, allvar, kärlek, ja det var verkligen en blandning av allt.

Många tankar väckte boken också, om etik och moral, och rätt eller fel.

Så jag kan helt klart rekommendera boken, och jag ska verkligen läsa fler böcker av Maria Ernestam.

Petra Norstedt

2010-07-13

En underbar bok där man inte vet vad som är "sant" och vad som är fiktion.

Johanna Stål

2010-02-26

Stundtals kul och stundtals finurlig. Men konstig och absurd. Inte riktigt min smak.

Lena Larsson

2010-02-04

Lite annorlunda skrivstil än andra svenska författare jag läst. Jag gillar upplägget.

Danielle Schill

2009-12-14

Väldigt fantasifull och annorlunda bok

Pia W

2009-12-12

En välskriven men ovanlig bok, där spänning, relationer och existentiella frågor vävs ihop till en fascinerande oh ovanlig berättelse. Henne vill jag läsa mer av. Nära en fyra!

Helena Eriksson

2009-11-14

Tyvärr tog jag mig inte igenom denna. Sömnbehovet segrade - kroken in i berättelsen var inte tillräckligt stark. Läst i bokklubben.

maria hansson

2009-09-01

mer en 3,5

Karin R-g

2009-07-25

Den andra boken jag läste av M Ernestam, och även den var bra, gillar det här lite konstiga!

Anna Ljungdahl

2009-07-11

En stark fyra tack vare att den var så annorlunda och använde sig av - för mig - ett helt nytt grepp.

Maria Klamas

2009-06-10

Sicken spännande bok, helt annorlunda dramaturgiskt än många andra böcker jag läst, ett nyare grepp liksom... o så är han så snygg också, det kunde man ju ge sig på.... borde kanske testa drinken också för det har jag aldrig gjort...