Cafémysteriet

Widmark, Martin

| 2003

Café Marsaan, Vallebys fina konditori, har blivit utsatt för flera rån, alltid då det funnits ovanligt mycket pengar i kassan. Kassörskan är chockad! Tre gånger i rad kan inte en rånare ha tur, är det någon inne på caféet som tipsar rånaren när det är dags att slå till? Ingen i personalen har sett något misstänkt bland kollegerna, berättar Vallebys polismästare initierat för Lasse och Maja mellan bakelsetuggorna. Han har själv förhört allihop. Men de verkar alla vara i stort behov av pengar. Konditoriets ägare syns aldrig till, så honom är det inte lätt att fråga ut. Lasse och Maja smälter den digra informationen på samma gång som de utsökta bakelserna, och beundrar caféets lockande skyltfönster på väg hem. Nu är det nya bakverk i skylten, lika konstfullt arrangerade som tidigare. Men fatet med rånen står kvar på sin plats. Bok fyra i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas...

Philip 8 år:
Vi hade läsläxa och då valde man en bok i skolbiblioteket. Jag valde Skolmysteriet. Det var en ganska bra bok. Den handlar om Lasse och Maja och det är någon som kopierar pengar. Någon i personalen. Lasse och Maja måste ta reda på vem det är.

AC:
LasseMaja har varit med ett tag och nu har böckerna även fått färg vilket är trevligt. Det är lite större text i dessa böcker och en hel del illustrationer som för övrigt är fina. Kan det vara så att vi läser om alla LasseMaja böckerna nu kanske...

2015-09-28

En bra bok som är lättläst

Spännande och lättläst

2015-09-28

En spännande bok men den kunde vart lite längre

2015-09-28

Den var spännande och bra.

Sam Berling

2015-08-14

De här böckerna är bra att läsa själv. Det är lagom mycket text och roliga bilder, och så är de spännande.

Inger Jonsson

2014-11-20

Är nog spännande för de barn som läser boken att försöka klura ut vem tjuven är.

2014-02-16

Den var bra och spännande

2014-02-15

Sådär bra

2014-02-15

Den var bra

2013-05-19

Denna va spännande och när man läste denna så blev man sugen på en kaka och kaffe

2013-05-19

Denna va spännande och det va synd om dom inlåsta hundarna

Erika Nilsson

2012-02-19

Har läst alla!!!!!!

Sofies bokblogg

2011-09-06

Riktigt rolig! Kan tänka mig att den är perfekt för mysteriesugna nioåringar

Sara Persson

2011-03-17

Jag har läst Tågmysteret och jag tycke att den var super bra för Lasse och maja är så bra derför vill jag att mera ska läsa den hära boken.

Lilian_1D-JB<3

2011-03-16

Den här boken var en superbra!!

2011-03-05

Den här boken var toppen och spänannde. När jag hade börjat att läsa den kunde jag aldrig sluta. Jag har läst den två gånger.

2011-03-05

Den här boken var bra och spänannde.Därför får den en fema.

Elvira Dahle

den var bra

bra

helt ockej

mke mke braa

nja de finns bättre

2011-02-01

Tågmysteriet var gannska så tråkigt att läsa . Jag komer inte ihog så mycket men jag kommer i allafall ihog hur det slutade , men det tänker jag inte berätta .

2011-02-01

Den har boken var en fyra den var ganska spännande att läsa, om hur de löste skolmysteriet, Jag kommer inte ihog någonting ,men jag kommer i allafall ihog att den var spännande .

Karin D

2010-11-18

Faktiskt en skojig liten vändning på slutet som väckte intressanta diskussioner om homokärlek :-) Jag gillar Widmarks böcker för 6-åringen - det är ju trots allt hon som är mottagaren. Hon hade säkert satt betyg 5 på allihop!

Stella G

2010-04-30

Jag tycker att alla LasseMaja böcker är bra, men det finns bättre böcker än cafe´mysteriet.

kapten haddock

2009-06-11