Byggfirman

Adrian och Lena har haft svart arbetskraft från Baltikum inhyst i en husvagn på tomten under det senaste året. Nu är deras hus färdigrenoverat och de vill inget hellre än att bli av med männen som bor i deras trädgård. Beata reser från Polen till Sverige med löfte om jobb, väl framme visar det sig att något jobb aldrig funnits. Istället placeras hon, tillsammans med några andra, i en barack i en Stockholmsförort utan den blekaste aning om vad de som tog henne hit har för planer. Byggfirman är en fängslande nyckelroman där vi får följa sex familjer under en dramatisk vecka med ett ödesdigert slut. Det handlar om girighet, utpressning, oändliga mängder svarta pengar och hur människor förvandlas till varor. Allt för att hålla kostnaderna nere i den svenska byggbranschen. Byggfirman bygger på verkliga livsöden. Alla brott, transaktioner, dödsfall, platser och händelser har sin motsvarighet...

Mariann Winge

2016-04-15

Bra och intressant bok om svartarbete i byggbranschen. Lite osannolikt att alla i vänkretsen är drabbade på det ena eller andra sättet, men det är kanske så vanligt i Stockholmsregionen.

Theodor Aronsson

2015-08-03

En bok jag njöt av under semestern. Hemsk men väldigt spännande!

Maria Rytterwall

2015-07-28

Jag hoppas verkligen att den här boken inte är så verklighetsbaserad som det verkar. Ruskigt kuslig och hemsk. Men absolut läsvärd.

Freja Malm

2015-07-28

Spänning från första sidan. Fast man hoppas ju att det är långt från verkligheten även om jag tyvärr inte tror det.

Johan Bengtsson

2015-03-28

Samtidsroman från 2014 som kretsar kring byggbranschen. I romanen följer man sex familjer, samtliga (om jag minns rätt) bosatta i Stockholms mer exklusiva förorter i norr. Det är statusjakt,
pengar som inte riktigt räcker till, arbetskraft från öststater och dålig affärsmoral.
Man får intrycket att författaren har god insyn i branschen. Språk och berättarteknik tycker jag fungerar bra, även om korrekturläsningen inte varit tillräcklig på några ställen. Boken är både spännande och givande. Slutet blev som jag trodde, dock tyckte jag författaren kunde gjort det lite maffigare.
Många i boken har satt sig rejält i klistret, och är därtill riktigt osympatiska. Som läsare hade jag velat frossa i deras olycka lite mer:-)

ingemar jönsson

2014-10-29

Har själv arbetat inom bygg-sektorn i många år, dock inte i Stockholm. Kan inte direkt säga att den är verklighetstrogen men oerhört spännande och bra läsning.
En spännande svensk roman helt enkelt.
Sätter en 5 stjärna då jag gillar Nordstrand's sätt att skriva på.
/Ingemar

Gunilla Pehrsson

2014-09-30

En bok att starkt rekommendera!
Läste den över en helg "cover-to-cover."
Byggfirman ger en verkligen en bild av den råa verklighet som Sverige faktiskt ser ut i dag.

Stefan Lundh

2014-09-16

Den bok jag senast råkat fastna i.
Jag fångades av känslan av verklighetsförankring. Lika intressant som till exempel Svensk Maffia men med spänningen från en roman.

Oskar Krusenstierna

2014-09-15

En av de bättre böckrena jag har läst på mycket länge.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

Väldigt spännande bok där man får följa sex familjer. Den mörka sidan av byggbranschen målas upp med korruption och människohandel.

Läsvärd!

Johanna Eriksson

2014-09-08

Läsvärd bok!

Adam Larsson

2014-09-01

Väldigt spännande bok och alltid extra kul när det utspelar sig i områden man känner igen. Hade ingen aning att trafficking förekom i denna utsträckningen även i Sverige. Läs den!

Malin Andersson

2014-08-26

Jag har alltid tyckt om Staffans böcker, väldigt gripande historier och livsöden som skildras som gör att ens känslor får spratt. Man blir äcklad, arg, ledsen, glad och ser hopp på en och samma gång under läsningen.

Mycket läsvärd bok som jag kan rekommendera!

Linda Nilsson

2014-08-18

Mycket bra bok som fick mig en rejäl tankeställare!