Butcher's Crossing

Williams, John

| 2015

Det är 1870-tal, och Will Andrews, som studerar vid det prestigefyllda Harvard, hoppar av universitetet för att go west. Han längtar efter vidderna och den öppna himlen, att lära sig något som inte står i böcker. Han hamnar i det lilla samhället Butchers Crossing knappt mer än en gata med en saloon och några hus, mitt ute i ingenstans i Kansas. Där får han höra om de jättelika buffelhjordar som bara väntar på att skjutas av och föra med sig svindlande rikedomar när pälsarna sålts. En expedition bildas, Will satsar allt han har och männen ger sig av för att kämpa mot ökenhetta och vinterköld, med hopp om att återvända i triumf. Ett hopp som sätts på svårare prov än de kunnat ana.   John Williams...

Men mycket blodiga slaktscener.

Underbara miljöbeskrivningar.

Julia Hultkvist

2017-08-22

Underbara miljöbeskrivningar. Vackert språk. Lite långsam stundtals men det är liksom grejen med denna roman, som jag varmt rekommenderar!

Engelska Väninnan

2017-04-17

Hörde den som Radioföljetong och följde med på halva färden. Williams är en fantastisk författare, men i längden blev berättelsen för påfrestande.

Lars Martinsson

2016-09-21

Bland det bästa jag läst.

elinore järlehag

2016-09-08

Vilda västern rakt igenom!
Otroligt bra skriven. Man känner sig som en femte osynlig kompanjon på deras jakt efter buffel. Spännande och riktigt verklighetstrogen! Läs den!

Ingrid Bergenudd

2016-07-23

Definitivt sträckläsningsbok. Synd bara att det står i förordet hur det ska gå. Tips - läs förordet efteråt!

Marianne Skoglund

2016-07-05

Kanske inte Den stora amerikanska romanen men definitivt ganska nära. Historien om fyra mäns jakt på buffel är intensiv och lågmäld på samma gång, och formligen ber om att bli dissekerad.

Mikael Linder

2016-03-22

Bra närvarokänsla rakt igenom boken. Känns som att man är på plats bland bufflarna.

Ingrid Selnes

2016-02-21

Var lite skeptisk till att läsa en roman om fyra män på buffeljakt. Men blev fast och sträckläste. Författaren till min favoritbok Stoner har ett unikt sätt att berätta. Svårt att sätta fingret på vad, men det är något med att skildra människors oförmåga att kommunicera med varandra, och ändå berätta om deras inre.

Joakim Roos

2016-01-02

Otroligt bra bok. Vackert språk, fina personporträtt, bra flyt.

Björn Öijer

2015-12-22

Höst i Klippiga bergen med stekande sol från klarblå himmel. Ett litet ulligt moln vid horisonten. Slakten på bufflarna fortsätter. Så singlar en snöflinga mot marken, följs snabbt av fler och plötsligt, ja plötsligt, är de fyra jägarna offer för ett rytande snöoväder som ska bestämma deras tillvaro månader framåt.

Amerikanen John Williams blev min favoritförfattare, när jag läste hans länge bortglömda roman ”Stoner” om farmarsonen som blir universitetslärare i litteratur. Nu finns även hans västernroman ”Butcher´s Crossing” från 1960 i svensk översättning.

Williams gav bara ut fyra romaner. Berättelsen om några omaka bisonjägarna i Colorado på 1870-talet skrevs före ”Stoner”, men man känner igen den avskalade återhållsamma prosan. Här går bildningsresan åt andra hållet. Unge Will Andrews hoppar av sina studier vid Harvard i Boston för att västerut, i pionjärernas glest befolkade territorier, söka sanningen om sig själv.

Hårdföre Mr Miller i kåkstaden Butcher´s Crossing blir hans mentor på färden över prärien i jakten på en gigantisk buffelhjord som ska förse den lilla expeditionen med skinn och rikedom.

Männens grovt mejslade dystopiska karaktärer uthärdar strapatser av bibliska mått, till och med en syndaflod. Och här firar John Williams känsla för natur och klimat – så olik den instängda lärdomsmiljön i ”Stoner” – verkliga triumfer.

Med enastående realism skildrar han såväl solens mördande blåslampa över uttorkade gräsvidder som vinterns obarmhärtiga köld i bergsmassiven.

Nu vet jag var Cormac McCarthy och Philipp Meyer hittat inspiration till sina västernepos. Men John Williams är rakare, mindre brutal och minst lika filosofisk. Han strör flådda bisonkadaver över bokens sidor men är ytterst sparsam med människolik. Det är själen och drömmarna som går förlorade i hans fängslande moralitet om övermod och habegär.

Ödet är som ett rovdjur redo att ta språnget mot din strupe.

Så snyggt och subtilt. Inte ett enda överflödigt ord, känns det som. Minst lika bra som fantastiska "Stoner".
Stark fyra.

Emma Fägerlind

2015-10-21

Man måste väl ge en bok som får en att skrika Nej, nej, nej rakt ut ett högt betyg. Inte min typ av historia egentligen, men en bra bok helt klart. Omöjligt att värja sig.