Butcher's Crossing

Williams, John

| 2015

Det är 1870-tal, och Will Andrews, som studerar vid det prestigefyllda Harvard, hoppar av universitetet för att go west. Han längtar efter vidderna och den öppna himlen, att lära sig något som inte står i böcker. Han hamnar i det lilla samhället Butchers Crossing knappt mer än en gata med en saloon och några hus, mitt ute i ingenstans i Kansas. Där får han höra om de jättelika buffelhjordar som bara väntar på att skjutas av och föra med sig svindlande rikedomar när pälsarna sålts. En expedition bildas, Will satsar allt han har och männen ger sig av för att kämpa mot ökenhetta och vinterköld, med hopp om att återvända i triumf. Ett hopp som sätts på svårare prov än de kunnat ana.   John Williams...

Men mycket blodiga slaktscener.

Underbara miljbeskrivningar.

Underbara miljbeskrivningar. Vackert sprk. Lite lngsam stundtals men det r liksom grejen med denna roman, som jag varmt rekommenderar!

2017-04-17

Hrde den som Radiofljetong och fljde med p halva frden. Williams r en fantastisk frfattare, men i lngden blev berttelsen fr pfrestande.

Lars Martinsson

2016-09-21

Bland det bsta jag lst.

elinore jrlehag

2016-09-08

Vilda vstern rakt igenom!
Otroligt bra skriven. Man knner sig som en femte osynlig kompanjon p deras jakt efter buffel. Spnnande och riktigt verklighetstrogen! Ls den!

Ingrid Bergenudd

2016-07-23

Definitivt strcklsningsbok. Synd bara att det str i frordet hur det ska g. Tips - ls frordet eftert!

Marianne Skoglund

2016-07-05

Kanske inte Den stora amerikanska romanen men definitivt ganska nra. Historien om fyra mns jakt p buffel r intensiv och lgmld p samma gng, och formligen ber om att bli dissekerad.

Mikael Linder

2016-03-22

Bra nrvaroknsla rakt igenom boken. Knns som att man r p plats bland bufflarna.

Ingrid Selnes

2016-02-21

Var lite skeptisk till att lsa en roman om fyra mn p buffeljakt. Men blev fast och strcklste. Frfattaren till min favoritbok Stoner har ett unikt stt att bertta. Svrt att stta fingret p vad, men det r ngot med att skildra mnniskors ofrmga att kommunicera med varandra, och nd bertta om deras inre.

Joakim Roos

2016-01-02

Otroligt bra bok. Vackert sprk, fina personportrtt, bra flyt.

Bjrn ijer

2015-12-22

Hst i Klippiga bergen med stekande sol frn klarbl himmel. Ett litet ulligt moln vid horisonten. Slakten p bufflarna fortstter. S singlar en snflinga mot marken, fljs snabbt av fler och pltsligt, ja pltsligt, r de fyra jgarna offer fr ett rytande snovder som ska bestmma deras tillvaro mnader framt.

Amerikanen John Williams blev min favoritfrfattare, nr jag lste hans lnge bortglmda roman Stoner om farmarsonen som blir universitetslrare i litteratur. Nu finns ven hans vsternroman Butchers Crossing frn 1960 i svensk versttning.

Williams gav bara ut fyra romaner. Berttelsen om ngra omaka bisonjgarna i Colorado p 1870-talet skrevs fre Stoner, men man knner igen den avskalade terhllsamma prosan. Hr gr bildningsresan t andra hllet. Unge Will Andrews hoppar av sina studier vid Harvard i Boston fr att vsterut, i pionjrernas glest befolkade territorier, ska sanningen om sig sjlv.

Hrdfre Mr Miller i kkstaden Butchers Crossing blir hans mentor p frden ver prrien i jakten p en gigantisk buffelhjord som ska frse den lilla expeditionen med skinn och rikedom.

Mnnens grovt mejslade dystopiska karaktrer uthrdar strapatser av bibliska mtt, till och med en syndaflod. Och hr firar John Williams knsla fr natur och klimat s olik den instngda lrdomsmiljn i Stoner verkliga triumfer.

Med enastende realism skildrar han svl solens mrdande blslampa ver uttorkade grsvidder som vinterns obarmhrtiga kld i bergsmassiven.

Nu vet jag var Cormac McCarthy och Philipp Meyer hittat inspiration till sina vsternepos. Men John Williams r rakare, mindre brutal och minst lika filosofisk. Han strr fldda bisonkadaver ver bokens sidor men r ytterst sparsam med mnniskolik. Det r sjlen och drmmarna som gr frlorade i hans fngslande moralitet om vermod och habegr.

det r som ett rovdjur redo att ta sprnget mot din strupe.

S snyggt och subtilt. Inte ett enda verfldigt ord, knns det som. Minst lika bra som fantastiska "Stoner".
Stark fyra.

Emma Fgerlind

2015-10-21

Man mste vl ge en bok som fr en att skrika Nej, nej, nej rakt ut ett hgt betyg. Inte min typ av historia egentligen, men en bra bok helt klart. Omjligt att vrja sig.