Busters öron

Ernestam, Maria

| 2006

CD-bok Uppläsare: Eva Röse Eva har i alla år vårdat sina rosor, medveten om att relationer till blommor kan vara enklare än relationer till familjen ... När hon på sin 56-årsdag får en dagbok börjar hon på nätterna skriva om en värld hon gjort allt för att glömma. Anekdoterna om livet på västkusten överskuggas snart av berättelserna om Evas barn- och ungdomstid. År med en vacker men självcentrerad och komplicerad mamma, vars beteende gör Evas uppväxt till ett helvete. Redan vid sju års ålder fattar Eva ett beslut. Hon ska bli den som överlever. I kärleken till en brittisk officer kan hon ett tag tro på att försoning är möjlig. Men den slutgiltiga uppgörelsen med mamman är till sist oundviklig. Nu, fyrtio år senare, riskerar allt att avslöjas på grund av en olycklig slump. Och de gamla såren, liksom rosenbuskarna, rivs upp på nytt. Busters öron handlar om kärlek, förtroende...

Kerstin Kolm

2022-02-02

En berättelse med fokus på vad som kan hända med ett barn som söker bekräftelse, vill bli sedd och i alla fall lite kärlek men möts av motsatsen.
Trots sitt dystra innehåll präglas boken av optimism och kraft och blir inte deprimerande utan hoppfull.

Y

Ylva Öjes

2015-09-14

Jag skulle kunna ge boken en fyra...men det är något som gör att jag inte riktigt tycker om den...trots att den har ett fantastiskt språk, det är delvis riktigt spännande och..men nej, det blir en trea.

Marléne S

2015-05-28

Oöm

O

2014-04-01

Jag vet inte riktigt varför, men det vill inte riktigt klicka mellan mig och Maria Ernestam. Trots att de rätta elementen egentligen finns där, och fastän hon har blivit jämförd med Marianne Fredriksson vars böcker jag förövrigt älskar- så finner jag Ernestams böcker så tråkiga och handlingsfattiga. Busters Öron är inget undantag! Nej. Trots alla fina vitsord och kommentarer är det här verkligen ingenting jag kan rekommendera!

Camilla Kallai

2012-10-27

Fantastisk berättarteknik!!

eva arkelid

2012-03-29

Ernestam är en så duktig författare hon lyckas driva upp spånningen i en bok utan att det är en spänningsbok. Jag vill bara fortsätta att läsa.

Ethel Åslund

2011-12-31

Den här boken är jag kluven till. Jag är väldigt förtjust i Maria Ernestams sätt att skriva. Jag tycker ämnet är intressant, och stundom har jag svårt att lägga ifrån mig boken, för jag är så nyfiken på vad som händer. Men stundom tar det också emot och känns fel. Trovärdig? Njaee...Kärlekshistorian kändes helt fel. Och jag har inte bestämt mig för vad jag tyckte om slutet. Men totalt sett tyckte jag om den, och jag kommer nog att fundera över den.

Nettan Holmér

2011-11-27

Jag tycker att boken är helt ok men det känns som att jag läst det här förut?!

2011-11-08

En lite annorlunda story men ändå till stora delar förutsägbar. Samtidigt ville jag veta vad som hänt. Enahanda skriven och endimensionell. Tyvärr finns det ju alltför många föräldrar som beter sig som föräldrarna i denna bok så den delen kändes trovärdig men andra delar gör det inte. En bok att koppla av till men som inte gav mig något extra. Jag ger den en ok 3:a

elizabeth sundwall

2011-10-03

Överträffade alla förväntningar. Lättläst men rörande.

Linda Vängbo

2011-07-22

Väldigt fängslande, jag hade svårt att släppa boken! Fantastiskt med en bok som berör även om det ibland är med ganska jobbiga känslor. Jag undrade verkligen vart det skulle ta vägen.

Karin Almén

2011-07-20

Jag hade inga förväntningar alls, men fastnade direkt och hade svårt att släppa boken. Den är intressant, fin, absurd och alldeles oförutsägbar. Man förvånas mer än en gång över huvudpersonen!

Å

Åsa Landin

2011-07-19

Hade blivit en femma om det inte mot slutet var lite väl lik en bok av Virgina Andrews... Men ett mycket intressant barn-porträtt som gör den mer än läsvärd!

Birgitta Spele

2011-03-09

Intressant mörk och hemsk, men också vacker på ett sätt.

inga olsson

2011-02-03

Jag hade svårt att helhjärtat förstå och sympatisera med huvudpersonen, vilket var ganska spännande.

Anna-Karin L

2011-01-18

Blev besviken på denna. Gillade inte personerna och blev mest irriterad på allt negativt och det hatiska. Kändes inte trovärdigt.

Pernilla Engström

2010-12-01

Vilken bok igen. Maria blir nog min favorit författare.
En mycket läsvärd bok. Vad får hon allt ifrån.

2010-07-31

Hörde inte klart. Nej, den här tyckte jag inte om.

2010-02-16

Kommer inte på någon titel just nu, men det måste finnas många bra uppväxtskildringar som gestaltar föräldraförtryck. Berättaren i den här boken är ett sådant offer. Berättaren och samtliga personer i boken är oerhört negativa, hatiska och kverulantiska, långt över det trovärdiga. Gestaltningen är torftig och jag kan inte rekommendera boken till någon. Så ensidigt djävligt är inte livet och äldre personer inte så helvetiskt missnöjda.

Anette B

2010-02-04

Jag älskade den här boken! Maria Ernestams målande beskrivningar gjorde att jag luktade, hörde och kände det hon skrev om. Fantastisk

Pia W

2010-01-29

Välskriven med en både otäck och kärleksfull berättelse. Den griper tag. Snäppet bättre än "Caipirinha med döden".

Anna Dybeck

2010-01-20

En svag trea. Den tog sig visserligen men jag tyckte den var något endimensionell och helt enkelt inte psykologiskt trovärdig, särskilt inte hur hon som barn resonerade. Nja...men man ville ju veta hur det skulle gå!

Johanna Galenpanna

2010-01-15

En lite otäck och lurig bok.

Jonna Österlund

2009-12-05

Jag tyckte att "Busters öron" var en så underlig ttel så det tog lång tid innan jag överhuvudtaget kände ett intresse för att läsa boken. Men den var ju väldigt bra! Föll mig i smaken alldeles ypperligt!

Anneli Jansson

2009-10-14

Som vanligt en mycket bra bok av Maria Ernestam. Samtidigt som denna kanske är den som mest inte håller måttet, eller det är inte rätt sagt heller för denna är mycket bra på sitt sätt - annorlunda. Faktiskt lite otäckare än de andra. Måste smältas lite mera mella varven..

Annica Qviberg

2009-09-08

Det är den första boken jag läst med Maria Ernestam, en riktigt tragisk historia. Man vågar nästan inte säga att man tycker den är bra för emellanåt är den nästan på gränsen till galen...

Karin R-g

2009-08-12

Den första bok jag läste av Maria Ernestam, och jag blev verkligen förtjust. Gillar det lite skruvade.

Maria Klamas

2009-06-10

Detta var ju inte så kul... hade megaförväntningar efter att ha läst Caiprinha med döden, o det är ju inte lätt att komma efter en sådan toppbok... bläddrade i boken o minns knappt vad den handlade om, men för rättvisans skull ger jag den medel, för så kass är den kanske inte om man inte jämför med de andra hon skrivit...

Karin D

2009-04-26

Jag hade tidigare läst Maria Ernestams Caiprinha med döden och blivit riktigt fascinerad. Nu fick jag en annan bok av samma författare, Busters öron, och trodde att jag skulle känna igen mig, men inte. Boken var minst lika spännande men helt annorlunda. Det är svårt att berätta om böckerna utan att avslöja för mycket - det de har gemensamt är att båda är ganska absurda, spännande, tragiska och bjuder på överraskningar.