Bumerang

de Rosnay, Tatiana

| 2010

Antoine Rey är utled på sitt jobb och han avskyr att vara skild och ensamstående med två truliga tonåringar. När hans syster Mélanie fyller fyrtio, överraskar han henne med en helg vid Atlantkusten, där de brukade tillbringa barndomens somrar. Besöket väcker en mängd glömda minnen och Mélanie får en upprörande flashback. På vägen hem, precis när hon ska berätta vad som upprör henne, krockar de med bilen och Mélanie blir allvarligt skadad. Inget är lätt för Antoine som son, make, bror och far. Men så möter han den avspända och sexiga Angèle, en obduktionstekniker som ger ny mening åt orden liv, kärlek och död. Tatiana de Rosnay, född 1961. Författare. Journalist. Tedrickare. Parisiska. Halvfransk, halvengelsk. Skrev den omtalade bästsäljaren Sarahs nyckel (Bazar, 2007). Bumerang är hennes tionde roman. Om boken: "Det är den thrillerliknande intrigen som drar en igenom romanen,...

Anders H

2014-07-06

En vemodig historia där huvudpersonens upplevelser som frånskild tonårsförälder nog känns igen av många.

Veronika Mellqvist

2013-11-16

Boken var lättläst och med korta kapitel vilket jag gillar. Huvudpersonen Antoine känns väldigt deprimerad och han är sur och bitter över det mesta runtomkring honom vilket gjorde det svårt för mig att gilla honom. Hemligheten som slutligen avslöjas var inte så spännande heller. Trots detta så var det något som höll mig fast och fick mig att avsluta boken. Kanske är det den fina franska miljön som beskrivs och den coola självständiga Angéle.

Jenny Li

2013-08-04

Handlingen i den här boken gick mig helt förbi - allt av värde hade hänt 35 år innan boken utspelar sig, och berättelsens avtäckande av glömda hemligheter känns löst sammanfogade och förmår inte engagera. Språket känns ojämnt. Dock lättläst - utläst på en semesterdag.

Emma Hortlund

2013-03-16

Huvudpersonen i Bumerang är 43-årige Antoine Rey, som har en alldeles för "kvinnlig" röst för att kännas trovärdig för mig. Han tar med sin syster till deras barndoms semesterställe och väl där kommer systern ihåg något om deras mor som sätter igång en rad av händelser och avslöjanden från det förflutna. Samtidigt som Antoine försöker få reda på mer om sin mor brottas han med sin vardag som är fylld med besvär på jobbet, relationen till ex-frun och tonårsbarnen som han inte vet hur han ska hantera.

Boken känns stillsam, vemodig, tragisk och spännande.

Susanne Wendel

2013-01-02

Linda McCall

2012-10-15

Fantastiskt språk!

Gunilla Jönsson

2012-04-16

Väldigt bra bok, sorgsen och optimistisk på samma gång.

Anna-Karin L

2012-02-20

Inte lika bra som de Rosnays "Sarahs nyckel", men jag tyckte ändå om den lite sorgliga och samtidigt spännande historien om syskonen Antoine och Melanie Rey. Jag gillade språket och de korta meningarna och kapitlen förde boken fort framåt.

Anitha Ronnersjö

2011-09-18

Antoine Rey är en frånskild och ensamstående man med två truliga tonåringar. När hans syster Mélanie fyller fyrtio, överraskar han henne med en helg vid Atlantkusten, där de brukade tillbringa barndomens somrar. Besöket väcker en mängd glömda minnen hos de båda. På vägen hem ska Mélanie precis berätta vad som hade förändrat hennes humör när de krockar med bilen och Mélanie blir allvarligt skadad. Detta blir en jobbig tid för Antoine som son, make, bror och far. Men samtidigt möter han den avspända och sexiga Angèle, en obduktionstekniker som ger ny mening åt orden liv, kärlek och död.
Boken är skriven med ett härligt språk, men att kalla den en triller är helt missvisande.

Marie Lundh

2011-08-09

En bra berättelse och en skön stämning i boken.

Marit Edèn

2011-06-26

Boken fångar mig direkt. Den är lättläst, har fint språk och en bra historia.

Eva Bohman

2011-03-29

Läsvärt och mystiskt om en moders död och annat sorgligt, utan att det blir tyck-synd-om-mig. Spännande på ett lågmält sätt.

FranZone c”,)

2011-03-21

Morbid fransk "noir"...

lena söderberg

2011-03-08

Tog lite tid innan den blev bra men ngt höll mig kvar o sista halvan tycker jag var fantastiskt bra. Om ,hur barndomen formar oss/hur vi väljer att låta den forma oss, rädslan för ensamhet, sökandet efter kärlek o bekräftelse,livet i dödens närhet. Tänkvärd o berörande

2011-01-12

Berättaren, Antoine Rey är en ynklig figur och dessutom mest intresserad av yta. Personskildringarna i boken är därför väldigt grunda. Men författarinnan skriver medryckande och jag läser och läser. Eftersmaken är ändå tomhet.

Ulla Englund

2011-01-10

Boken uppfyllde inte riktigt mina förväntningar, men visst är det en bra roman om barn-föräldrarelationen, om att tiga ihjäl sanningar och om döden i olika åldrar.

Samuel Karlsson

2010-12-15

En psykologisk thriller där känsla flirtar med spänning står det på baksidan och jag kan bara hålla med. Här skildras ett familjedrama som spänner över två generationer. Hemligheter och förtryckta känslor väcks till liv. Samtidigt pågår det vanliga familjelivet med tonårsbarn, skilsmässoproblem och sökandet efter någon att älska. Den enda karaktären som jag står lite frågande inför är sexgudinnan i bårhuset som kör Harley och slukar män på löpande band. Känns som något hämtat ur en deckare skriven av en man som vill vara hårdkokt. Men det är en bra bok som får mig att tänka och det gillar jag.

Elisabeth Karlberg

2010-11-21

En småtrevlig bok som jag bara läste och läste och läste.........

Karin Karlsson

2010-08-07

Den här boken uppfyllde verkligen inte mina förväntningar. Läste hennes bok Sarahs nyckel förra sommaren och det var så fruktansvärt bra, och denna kan inte ens jämföra sig med den.

O

Oscar Rooth