Buden p nummer 49

Pynchon, Thomas

| 2000

I den hemlighetsfulle frfattaren Thomas Pynchons romanlabyrinter spelar postbefordran en viktig roll; internet och e-mail redan p 1960-talet med tanke p den hpnadsvckande intrigen i den numera klassiska 60-talsromanen Buden p nummer 49. En korrupt pocketutgva av ett gammalt jakobinskt vedergllningsdrama Sndebudets tragedi och besynnerliga tecken ett sordinerat posthorn till exempel vecklar in romanhjltinnan Oidipa Maas i sammanhang som fr overskdliga konsekvenser bde fr henne och fr hennes lsare.Thomas Pynchon (f. 1937) skyr media och framtrder aldrig p bild;nd fortstter hans rykte att vxa, och han framstr idag som en av de viktigaste amerikanska efterkrigsfrfattarna. Buden p nummer 49 kom ut i USA 1966. I svensk versttning finns ven romanerna Gravitationens regnbge och Vineland samt novellsamlingen Steg fr steg.

Daniel Gustafsson

2011-12-20

Fantastisk bok! Kndes som en liten lda med ondlig botten. Mystiken jag upplevde nr jag lste hnger kvar n, vilket gjort att jag planerar att lsa om den vldigt snart, medan jag invntar Trysteros terupprttande!