Buddenbrooks: The Decline of a Family

Mann, Thomas

| 1994

The story of four generations of a wealthy bourgeois family in northern Germany captures the triumphs and tragedies, successes and failures, relationships, loves, and ordinary events of everyday middle-class life

Emma Fägerlind

2021-01-09

Den är bra, men... Ibland upprepas saker om personerna i det oändliga, och jag vill inte läsa exakt samma sak om en person femton gånger! Sen var det väl inte superengagerande, trots att skildringen väl var intressant... Det gick lite i vågor. Hade förväntat mig mer.

Charlotta CG

2020-05-05

Den handlar ju om gammal borgerlighet vilket jag ibland tycker är rätt segt så det går lite upp och ner i läslusten men hela tiden dyker det upp nya personer att beskriva och beskrivningarna och den humor som kommer med detta är tillsammans med bakgrunden Lübeck vad som gör boken. Han kan verkligen skildra personligheter.

Zack Simone

2017-02-27

Bildningsroman som känns psykologiskt korrekt och historien trogen. Men ändå, lite tomt. Jag saknar den konstnärliga idén i framställandet. Sån är jag.

Benjamin Elfors

2016-12-05

Klassisk bildningsroman. Fantastiska personskildringar med djup psykologisk insikt. Handlar i grunden om konstnärsjälens oförenlighet med det borgliga livet.

Mariann Winge

2016-02-13

Fantastisk bok! Jag är så glad att jag läste om den. Visserligen inte nyöversättningen utan den gamla jag hade i bokhyllan

Susanne Rydvald

2014-10-17

Ju längre fram man kom desto mer sidor hoppar man över ...

maria görts

2014-09-17

Läste ej ut.

Jens Burö

2014-02-11

Jag har alltid föreställt mig Buddenbrooks som en väldig släktkrönika och var därför en aning besviken när jag lånade den på biblioteket och upptäckte att den bara var på ca 600 sidor. Dock blev jag långt från besviken när jag började läsa. Världsklass! Personbeskrivningar utan like.

2013-07-11

Fantastisk läsning! Vilket underbart språkbehandling han har. Dessutom är han mästerlig på att beskriva miljöer och människor. En bok som krävde att man verkligen "läste" utan att skynda på men det var verkligen värt det. En klassiker som håller måttet.

Det här känns som den längsta bok jag någonsin läst, den tog aldrig slut. Fast samtidigt gillade jag den och den segade aldrig ihop heller, så jag vet inte varför jag tyckte att den var så svårtläst. Jag har också en känsla av att den är bättre på tyska, att herr Mann lagt in många klassmarkörer som jag typ missade.

Susanna Almgren

2011-04-25

Blev först lite avskräckt av inledningen med alla detaljbeskrivningar om miljö och personer. Är dock vansinnigt glad att jag fortsatte läsa. En fantastisk bok med personskildringar som jag kommer att bära med mig resten av livet. LAS !

Nils Thor

2010-05-26

Mycket bra, intressant, välskriven och även rolig bitvis. Överraskande bra för en gammal tysk klassiker.

sonja ek

2009-09-11

Fantastisk människoskildring. Något trög att komma in i men det lönar sig att kämpa. Bara beskrivningen av Herr Grunlich korta gästspel i familjen Buddenbrook är värt besväret. Skrattade högt åt hans krumbukter för att hålla sig kvar men han åker ut i en underbar scen.

Lena L

2009-07-21

En myllarnde släkhistoria med fantastiska karaktärer som beskrivs på en mästerlikt sätt. Måste läsas, har man väl börjat är det svårt att sluta. Läste den första gången för ca 20 år sedan och för andra gången på semestern förra året. Den håller alltjämt!