Bübins unge

Kandre, Mare

| 1987

I huset i den igenvuxna trädgården bor Onkel, Bübin och jag, "denna stora, hemska flicka av kött -- i vägen för allt". Flickan vet inte vad som håller på att hända med henne, hon vill ut, bort från denna slutna plats. När hon får sin första menstruation finns så plötsligt Ungen där, henne har ingenting hänt. Onkel och Bübin lämnar dessa två, åt hunger och utsatthet, och i flickan växer en hårdhet, ensamhet och upprymdhet fram--Med mättade och starka fysiska bilder väver Mare Kandre i sin första roman samman flickans känslor och växtlighetens förlopp till en mycket konkret och mångtydig berättelse om övergången från barndom till vuxenhet. Bübins unge är en av de tio milstolparna i det litterära landskapet vid sidan av de viktigaste verken av bl. a. C.-M. Bellman, Selma Lagerlöf, August Strindberg och Astrid Lindgren.(Litteraturkritikern Marie Peterson i "Svensk Bokhandel")Läs...

Benjamin Elfors

2018-04-19

Kanske var det här spännande och nyskapande i slutet av 80-, början på 90-talet, att försöka sig på ett annorlunda litterärt grepp. Tycker att språket är prentiöst, överlastat och inte alls poetiskt, bitvis påminner det om något som en depprockande tonåring skulle kunna skriva. Är på tok för uttråkad för att försöka lista ut vad berättelsen ska symbolisera.

Matilda Jurell

2014-09-11

Bübins unge hör definitivt till den klass av böcker som räknas som "svår" och uppskattas nog av en ganska smal grupp människor. Inte desto mindre är det en av våra svenska nyare klassikers som man kanske bör ge en chans. Jag gav boken en chans och är varken besviken eller nöjd. Boken handlar om Bübin som blir övergiven av dom som uppfostrat henne. I samband med detta får hon mens och börjar förföljas av Ungen. När boken tolkas beskrivs ofta ungen som Bübins barndom och kampen om att överleva som Bübins kamp om att släpa barndomen. Jag stämmer in i tolkningen och anser att boken bli bättre mot denna bakgrund. Men man ska nog inte framförallt läsa boken för handlingens skull, utan för Kandres sätt att arbeta med språket.

Magnus Johansson

2014-02-04

Älskar språket och det finns ett djup i boken som är svårt att få grepp om, men det gör den alltmer förförisk, som om det ligger en stor sanning precis under ytan. En bok man lätt läser om och om och om.

Maria Nilsson

2013-08-05

Jag såg ett fint TV-program om Mare Kandre, som jag aldrig hade läst. Det var gripande och hon verkade vara en så skör person. Horace Engdahl sa att Bübins unge var ett mästerverk i klass med Kafka så jag hade högt ställda förväntningar, antagligen för högt för jag tyckte inte den var särskilt bra eller poetisk alls... Kanske var det så att det var personen Mare Kandre som hade status som underbarn och geni, mer än litteraturen? Jag blev gripen av programmet om henne men kan tyvärr inte säga detsamma om Bübins unge.

Mikael Nilsson

2011-10-05

Jag var tämligen ointresserad av Kandre på grund av alla hysteriska superlativer, men nu får jag erkänna att hon är en av få författare jag läst som nästintill förtjänat dem.

Mylar .

2009-08-16

Alltför poetiskt och utdraget för min smak. Jag har inte vett att uppskatta det som gör denna bok läsvärd.