Bubblor

Castillon, Claire

| 2011

"Som barn trodde jag att jag var onormal. Han rör mig inte ens, så jag förstår inte varför han skulle var otrogen! Jag får alla män att slakna. När min man och min syster fick min systerson, lämnade de tillbaka mina sista saker. Han vill att jag ska prata medan vi älskar. Min karl har baby blues." Alla lever i sin lilla bubbla genom vilken bilderna av världen ter sig förvrängda, vrickade, förtvivlade. Om nu inte bubblan tjänar som lupp och gör det möjligt att närmare utforska vissa detaljer som är oroande sanna. Claire Castillons senaste novellsamling består av trettioåtta korta noveller som alla utom en bär ett förnamn som titel. Claire Castillon är fransyska född 1975. Sedan debuten 2000 har hon skrivit åtta romaner, en teaterpjäs och tre novellsamlingar, varav Bubblor är den tredje. På svenska finns sedan tidigare novellsamlingarna Insekt (2007) och Man kan inte hindra ett...

Lotta Berling

2012-07-07

Jag gillar verkligen Claire Castillon, hennes råa ton och känslomässigt udda avtrubbade karaktärer. Och även Bubblor, som innehåller 38 korta noveller (oftast 2-4 sidor), är bra - men tyvärr inte lika bra som Insekt och Därunder ett helvete.

Catta Cat On Hat

2012-03-16

Språket är direkt, som att prata med en lätt störd kompis. Inga omskrivningar eller försök att släta över.
Géniale

caro wikbro carlén

2012-02-29

Massor med små korta noveller som med vackert språk träffar mitt i prick. Perfekt att läsa några på väg till jobbet eller när en bara vill koppla av med något vackert.