Bubble: A Thriller

de la Motte, Anders

| 2014

No one gets out alive . . . HP could never have imagined he'd become entwined in a chaotic and dangerous game of life and death when he picked up a lost cell phone on a commuter train. He thought he'd escaped. Now, his paranoia quickly grows to mania, as he is convinced that the Game Master and past characters are following him and that the police are watching him. HP decides he must finish one last assignment and expose the Game Master's secrets once and for all--no matter what it costs him. What he uncovers is a potential link between his own father's past and the Game-- blurring the boundary between it and real life more than ever.

Håkan Carlsson

2022-10-31

[Geim], [Buzz] och [Bubble] är en trilogi skriven Anders De La Motte utgiven på Alfabeta. De bör läsas i ordning, då får man ut mest av böckerna.

Språket är snabbt och medryckande. Det händer något hela tiden i handlingen och det känns väldigt filmiskt. Det är spännande hela tiden. Rakt igenom alla tre böcker så följer man två händelser/personer som De La Motte hoppar mellan i korta stycken (ibland bara en sida innan han byter till den andre personen). Så det är som två parallella berättelser som hänger ihop. De som inte gillar att man växlar mellan två berättelser kommer kanske inte att uppskatta böckerna. Det var inga problem att hänga med i dessa två berättelser, de hänger tätt ihop och binds samman då och då.

Jag gillade språket och handlingen. Det jag hade lite svårt för i första boken var den manlige huvudkaraktärens eget språk. I första boken så slängde han lite väl mycket med engelska ord i sina meningar. Det var en halv mening på svenska och andra halvan på engelska. Visst finns det personer som pratar så, men har personligt svårt att kunna lyssna på det, det känns så konstgjort bara för att verka häftig. Dock så ändrar det sig i de andra två böckerna och karaktären slänger inte alls lika mycket med engelskan, utan något ord då och då, det gillade jag bättre.

Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker och själv kommer jag absolut att läsa mera av Anders De La Motte.

August Larsson

2020-07-24

Älskar verkligen Anders la mottes berättarperspektiv, det gör böckerna i denna triologi mer spännande och det blir svårare att sluta läsa... så det blir även mer lättläst!

2017-01-09

Gillar denna serie trots alla konstigheter och för mig svårbegripliga it-termer. Ska det verkligen sluta här? Spänning och HP:s charm inbjuder till bladvändning, men jag förstår att det kan vara svårt att fortsätta denna intrig på något vettigt sätt. Synd!

Ellinor Karlberg

2015-10-24

Helt okej avslutning på trilogin. En speciell stil på dessa böcker som är uppfriskande

2015-10-21

Jag har ju alltid gillat konspirationsteorier och teknik (specifikt IT) är ett av mina största intressen. Två saker som verkligen tillgodoses med hela den här serien, i vilken <i>[bubble]</i> är den tredje och sista. Min största undran när jag började läsa var om jag skulle få svar på alla frågor jag samlat på mig under vägen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/10/bubble-av-anders-de-la-motte.html

2015-10-19

Språkligt är sista delen mycket bättre än de två första. Jag har dock svårt att verkligen fatta tycke för huvudkaraktärerna. Det enda jag verkligen gillar med dem är deras omtanke om varandra. Stundvis spännande och då mycket bra, men ibland känns storyn lite väl naiv vilket drar ner helhetsintrycket.

Stefan J

2014-07-19

snabbläst underhållning. Spännande.

Karin Löfstrand

2013-12-02

131101: Upplösningen av HP:s äventyr håller hög klass ända in i slutet.

Jonna Grönholm

2013-10-22

Mycket bättre än vad jag förväntade!

jn dvd

2013-09-18

Jag gillar den här serien och önskar att detta inte skulle ha varit sista boken i serien

2013-07-15

Det här är den tredje och avslutande boken i serien. Och alla tre böckerna har varit mycket, mycket bra. Men man ska nog läsa hela serien för att ha bäst behållning av böckerna.

Härligt skrivna böcker, med sköna karaktärer och modern handling.

Rekommenderar starkt hela serien.

Maria B Hansson

2013-06-16

Egentligen vet jag inte varför jag gillar de la Mottes serie om HP och Rebecca. Den är lite halvtrist skriven, historien är osannolik och lite väl skruvad. Ändå fastnade jag, från första till sista boken. Jag ville se hur det gick, och det är väl något bra? Ser att en del klagar på språket, men jag tänker att det är mer talspråk än fint litteraturspråk och det är ok med mig. Handlingen drivs framåt utan onödiga språkliga broderier. Bra sommarlovstrilogi för dig som vill slöa i hängmattan.

Jan Banan

2013-05-13

En svag 3:a! Den minst bra av de tre böckerna i serien. Känns väldigt tilltrasslad och man får som läsare en känsla av att författaren motsäger sig själv flera gånger, men på grund av de många vändningarna berättelsen tar orkar man inte riktigt kolla upp saken. Sköna karaktärer och Anders de la Motte är en frisk fläkt på den svenska författarhimlen.

Kim M. Kimselius

2013-04-23

Lite trögt i början, mest för att jag inte förstod att det här var tredje boken i en serie och hade lite svårt att komma in i handlingen. Sedan satte det fart! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/23/bubble-av-anders-de-la-motte/

Kim M. Kimselius

2013-04-23

En spännande bok! Önskar jag hade läst de två tidigare. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/23/bubble-av-anders-de-la-motte/

Marita Ryen

2013-04-05

Bra slut på triologin. Spännande och fartfylld. Behöver läsas i rätt följd.

Elisabeth E

2013-03-02

Bra avslut på en spännande deckarserie! Eloge till de la Motte!

Erik Zetterqvist

2013-02-04

Det tog sig på slutet!

Pia Stendahl

2013-01-04

Jag har inte läst de två första böckerna i serien om HP och Rebecca och det är nog en stor nackdel. Jag tror att man som läsare har betydligt större behållning av [bubble] om man läst starten på historien men det funkar även om jag inte hänger med i allt som händer.

Boken har ett väldigt högt tempo från första sidan till den sista. Boken tar många vändningar och det är helt omöjligt att veta vem som är vem och vem som går att lita på vilket bidrar till spänningen i boken. Vem är god och vem är ond? Eller är alla en blandning av både det onda och det goda?

www.bokbrus.se finns fler recensioner av ljudböcker.

Elin Rickmarker

2012-12-29

Extremt spännande och fartfylld bok!!

Louise A

2012-10-03

Äntligen kom upplösningen på en riktigt bra konspirationstrilogi. Det brukar vara svårt att knyta ihop säcken i den typen av historier, men han gör det galant.

Kim Lundblad

2012-08-25

Riktigt bra avslut på den här triologin...