Bu och Bä och stackars Bo

Landström, Lena

| 2021

Sveriges roligaste får är tillbaka - nu på cykel! Bilderböckerna om Bu och Bä har lästs och älskats av hundratusentals barn genom åren. När Bu och Bä hittar på något blir det oftast trassligt, men till slut ordnar det ändå upp sig utan att de riktigt vet hur det går till ... Det är vår i luften. Bu och Bä ska ut och cykla. Kanske Bo vill följa med, han har fått en ny cykel med handbroms och tre växlar. Men Bo är sjuk och måste stanna hemma. Stackars Bo! Hur ska Bu och Bä göra honom glad? Med mycket humor, glasklar blick för detaljer och fantastiska bilder skildrar Olof och Lena Landström små äventyr, nära vänskap och vardagstrassel, ofta med oväntad utgång. För vem kunde ana att vårens första cykeltur skulle sluta med nya snygga solglasögon?

Mysig och rolig

Mysig och rolig

Charmig, rolig och fint illustrerad!

Philip:
Bu och Bä tycker jag om och boken Bu och Bä och stackars Bo är rolig. Jag skrattade när jag läste boken. Bu och Bä ska cykla och deras kompis Bo har fått en ny cykel med växlar men han kan inte cykla för att han är sjuk. Bu och Bä är nog lite avundsjuka på Bos cykel. Jag förstår inte varför de inte frågar om de får testa cykeln. Kanske tror de att de inte får. Mammas favoritblomma är på framsidan. Bilderna är fina.

AC:
Det var ett tag sedan en ny Bu och Bä bok kom och de tidigare böcker som finns om Bu och Bä är för yngre barn än denna. Den är så välkommen och efterlängtad. Philip blev nostalgisk av att se denna då vi många gånger lånat Bu och Bä på biblioteket.

Det är mysigt och roligt att läsa om Bu och Bä och samtalen kretsar på olika sätt kring stackars Bo och hans nya fina cykel. Precis som Philip anar jag en uns av avundsjuka samtidigt som Bu och Bä tycker synd om sin sjuka vän. De cyklar, handlar solglasögon och pratar stackars Bo. En mysig bok som skapar leende på dina läppar. Både text och illustrationerna är fina och säger så mycket mer än vad som står i meningarna och i illustrationerna.