Brutna ben och brustna hjärtan : en alldeles omöjlig jul

Ernestam, Maria

EN GLÖGGDOFTANDE BERÄTTELSE SOM LOCKAR TILL MÅNGA SKRATT. AMELIA Ingenting går riktigt Lisbeths väg i livet. Hon tycker visserligen om sitt lilla hus vid havet och trivs som lärare i Frillesås. Dessutom är hon singel, vilket trots allt är bättre än att vara olyckligt kär.Men veckorna före jul blir allt bara värre. Skolans rektor vill peta henne från idrottstimmarna och anställa en manlig alpin mästare. Gamle pojkvännen dyker upp och är trött på sin glamorösa flickvän. Lisbeths syster vill till sin makes fasa föda fjärde barnet hemma och bästa vännens dotter får problem med polisen. När sedan köket måste rivas upp är olyckan fullständig, och till råga på allt ska släktens stora julbord serveras redan klockan elva.Brutna ben och brustna hjärtan en alldeles omöjlig jul är en rolig och varm berättelse om de förväntningar vi har på oss själva och andra. Om ensamhet och vänskap,...

Kristina Carlsson

2022-12-18

Mysig roman att läsa i juletid. Svårt att betygsätta den när boken jag läste innan var en fempoängare skriven av en nobelpristagare. Jag ger den en trea, men för att vara en feel good roman med jultema är den bättre än många andra i samma genre.

Ulrika Larsson

2022-01-18

Bra feelgood roman där det hela tiden händer saker, blir aldrig långtråkig. Gillar att den utspelar sig i ett litet samhälle med fint beskriva miljöer. Blir dock lite irriterade på huvudpersonen som inte kan säga ifrån eller stå upp för sig själv lite mer men hon tycks bli lite mer tuff mot slutet.

Bettan_bokprataren

2020-12-29

Det här är en av de bästa jul feelgood böcker jag läst. Det är en mysig, härlig och väldigt charmig bok som har allt! Kärlek, problem, familjetrassel och massor med andra förvecklingar som manar till eftertanke. En bok som gav mig många skratt och massor med må bra boost.
Den är skriven på ett mycket trevligt språk där beskrivningar av både personer och miljöer görs på ett mycket skickligt sätt och handlingen förs framåt under hela boken och det bästa den tappar aldrig farten.
För mig måste en feelgoodbok innehålla:
intressanta karaktärer
en historia som har ett innehåll
det ska finnas skratt
det får gärna finnas problem, men inte för mycket
inte för gullig men gärna lite lagom söt
den ska ge mig lugn och välbehag

Sammanfattningsvis:
Feelgood som innehåller precis allt du önskar dig! Börjar du läsa så slutar du inte förens boken är slut, och då med en stor suck och ett neeeej jag vill ha mer.

Monica Carlsson

2019-12-04

En lättlyssnad och trevlig bok.

Sarah

2019-02-06

Typisk feelgoodare

2019-01-10

Betyg: 4,5 av 5

En riktigt trevlig och engagerande feelgood roman i juletid med julmat och härligt julbak, i ett mindre samhälle på västkusten. Boken är absolut underhållande, men Maria Ernestam lyckas blanda in lite mer allvar än vad som är vanligt i den här typen av berättelser, något jag som läsare uppskattar. Sen så gillar jag också Lisbeth och alla de andra karaktärerna jag får lära känna i berättelsen och hoppas därför att det kommer ytterligare en bok i serien. Jag kan varmt rekommendera den här julpärlan!
Dessutom i en väldigt professionell uppläsning av författaren själv som verkligen läser bra!

2019-01-09

Jag tycker om Lisbeth och känner med och för henne, växer med henne och imponeras lite i smyg. Det är en rosig historia, feel-good såklart, men med lite bett och styrka.

Karolin L

2019-01-03

Väldigt lättläst och söt julhistoria. Feelgood på svenska.

villa-freja.se

2018-11-24

Jag älskar den inledande, smått miserabla och väldigt igenkännande scenen med skolbasaren och de hembakade bullarna alla elever förväntas bidra med. Vem har inte befunnit sig just där? Jag känner igen mig själv som elev, som förälder och som lärare. Lite rysningar får jag, samtidigt som det doftar saffran och jul och jag tänker att en roman som inleds med saffransbullar måste andas jul rakt igenom. Det blir dock inte riktigt så, men så är jag fasligt kräsen också vad gäller jul-lit. Berättelsen blir istället en feelgood med lögner och svärta. En med tuggmotstånd, och det gillar jag.

Rolig, charmig och underbar!

Pia Gummesson

2018-10-17

Mysig feelgood bok.Glädje och mycket spännande händelser sker i boken,får även en stark längtan till jul.Vilken julroman,blir nog utsedd till en av dom bättre i år.

Katarina Nord

2018-10-13

Gullig feelgood men inte så vass som Busters öron och Caprinina med döden