Brutna ben och brustna hjärtan : en alldeles omöjlig jul

Ernestam, Maria

EN GLÖGGDOFTANDE BERÄTTELSE SOM LOCKAR TILL MÅNGA SKRATT. AMELIA Ingenting går riktigt Lisbeths väg i livet. Hon tycker visserligen om sitt lilla hus vid havet och trivs som lärare i Frillesås. Dessutom är hon singel, vilket trots allt är bättre än att vara olyckligt kär.Men veckorna före jul blir allt bara värre. Skolans rektor vill peta henne från idrottstimmarna och anställa en manlig alpin mästare. Gamle pojkvännen dyker upp och är trött på sin glamorösa flickvän. Lisbeths syster vill till sin makes fasa föda fjärde barnet hemma och bästa vännens dotter får problem med polisen. När sedan köket måste rivas upp är olyckan fullständig, och till råga på allt ska släktens stora julbord serveras redan klockan elva.Brutna ben och brustna hjärtan en alldeles omöjlig jul är en rolig och varm berättelse om de förväntningar vi har på oss själva och andra. Om ensamhet och vänskap,...

Betyg: 4,5 av 5

En riktigt trevlig och engagerande feelgood roman i juletid med julmat och härligt julbak, i ett mindre samhälle på västkusten. Boken är absolut underhållande, men Maria Ernestam lyckas blanda in lite mer allvar än vad som är vanligt i den här typen av berättelser, något jag som läsare uppskattar. Sen så gillar jag också Lisbeth och alla de andra karaktärerna jag får lära känna i berättelsen och hoppas därför att det kommer ytterligare en bok i serien. Jag kan varmt rekommendera den här julpärlan!
Dessutom i en väldigt professionell uppläsning av författaren själv som verkligen läser bra!

Jag tycker om Lisbeth och känner med och för henne, växer med henne och imponeras lite i smyg. Det är en rosig historia, feel-good såklart, men med lite bett och styrka.

Väldigt lättläst och söt julhistoria. Feelgood på svenska.

Jag älskar den inledande, smått miserabla och väldigt igenkännande scenen med skolbasaren och de hembakade bullarna alla elever förväntas bidra med. Vem har inte befunnit sig just där? Jag känner igen mig själv som elev, som förälder och som lärare. Lite rysningar får jag, samtidigt som det doftar saffran och jul och jag tänker att en roman som inleds med saffransbullar måste andas jul rakt igenom. Det blir dock inte riktigt så, men så är jag fasligt kräsen också vad gäller jul-lit. Berättelsen blir istället en feelgood med lögner och svärta. En med tuggmotstånd, och det gillar jag.

Rolig, charmig och underbar!

Pia Gummesson

2018-10-17

Mysig feelgood bok.Glädje och mycket spännande händelser sker i boken,får även en stark längtan till jul.Vilken julroman,blir nog utsedd till en av dom bättre i år.

Katarina Nord

2018-10-13

Gullig feelgood men inte så vass som Busters öron och Caprinina med döden