Brumfällan

Var kommer allt brum ifrån? Har pappas fina stereo blivit sjuk eller är det någon som knaprar på stereons sladdar? Lollo bestämmer sig för att lösa pappas brumproblem. Hon tar hjälp av sin kompis Albin och tillsammans bygger de en brumfälla. Kan de fånga in det som orsakar brummet? I Brumfällan får du följa ett verkligt HiFi-problem. Boken är fylld med igenkänning för HiFi-entusiaster och deras familjer. ?Tänk om Brum, Sus och Brus egentligen är små monster och troll som bor i stereon.? Funderingen poppade upp en mycket varm sommardag när Emma och Ida packade dagens ordrar vid packbänken på Svalander Audio. Bilden av de små trollen fastnade och redan vid lunchtid hade idén spritt sig till Andreas. Vi kunde inte låta bli att göra en bok om detta. Andreas och Emma Svalander är gifta och har en dotter. De driver tillsammans företaget Svalander Audio AB, som är specialiserat på att sälja...

Detta är en fin och intressant bok om ljud. Vi tyckte om den och känner att den passade oss även om vi inte är HIFI fantaster. Vi gillade både texten och illustrationerna.

Jag har läst Brumfällan för två barn i femårsåldern på förskolan. Brumfällan är skriven av Andreas Svalander och illustrerad av Emma Svalander, boken är utgiven av Emmas företag Emmagjort AB 2019. Lollos pappa har en stor och fin stereo i vardagsrummet. Pappa är bekymrad för ur stereon kommer det ljud som låter som brum, brus och sus och han kan inte förstå vad det beror på. Lollo som tycker synd om pappa bestämmer sig för att hjälpa till. Nästa dag berättar Lollo om pappas problem för kompisen Albin på förskolan. Albin tror att det är små brumtroll som har flyttat in i stereon som knaprar på sladdarna. De bestämmer sig för att göra en fälla som kan fånga brumtrollen… Barnen jag läste för är vana att lyssna på böcker och de tycker att Brumfällan är bra men lite lång. De tycker också att illustrationerna är bra, speciellt bilden där Lollo skär gurka och den där Lollo och mamma dansar. Jag tycker att boken är bra och är imponerad över att ett HiFi-problem kan bli en intressant och spännande bilderbok. Är också imponerad över de charmiga och tydliga illustrationerna i färgglada färger. Tycker också att det är bra att boken tar upp att det kan vara livsfarligt att leka med vatten i närheten av elektriska apparater. Boken riktar sig främst till barn i åldern 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Jag vill även tipsa om boken till bokglada barn som är något yngre och har ett intresse för ljud och teknik.

Rolig, spännande & härligt illustrerad!

Nästan-4-åringen tycker: Klarade av hela sagan trots ganska mycket text och tyckte att det väldigt spännande med brumtrollen. Härmade de olika ljuden och tyckte att det var dumt att Lollo gjorde saker hon inte får.

Mamman tycker: Jag tror att en av anledningarna till att han orkade hela den här boken, trots att han inte riktigt faller inom målgruppen, är Emma Svalanders väldigt lekfulla och färggranna bilder. Det finns mycket att titta på som gör en glad och brumtrollen är oerhört söta.

Jag har själv väldigt dålig koll på det tekniska men jag tycker att Brumfällan tar upp den tekniska aspekten på ett väldigt pedagogiskt och lekfullt sätt. Att inte ha vatten nära elektriska apparater till exempel eller att man inte får röra allt (eller kanske inte ens hoppa medan musiken spelar).

Jag skulle säga att den här boken fungerar utmärkt från ca 4-årsåldern om man har ett läsvant barn men att den fungerar även högt upp i åldrarna, speciellt för någon med specialintresset.