Brudslöjan

Oresvärd, Kamilla

Den unga Lisa-Marie hittas under mystiska omständigheter död på sin bröllopsnatt. Mona Schiller, en före detta domare som flyttat hem till Vargön efter många år utomlands, dras in i polisutredningen. När hon börjar nysta i fallet växer en helt ny bild av Lisa-Marie fram, och Mona inser att det lilla samhället döljer hemligheter som är större än hon någonsin kunnat ana.   Brudslöjan är den första delen i Vargönserien där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla brukssamhället Vargön. I centrum står femtiosexåriga Mona Schiller, en orädd och stark kvinna som löser andras brott men döljer egna mörka hemligheter.Kamilla Oresvärd har tidigare skrivit tre lovordade kriminalromaner om Göteborgspolisen Stina Seger, Minnesbäraren (2015), Jägaren (2017) och Råttfångaren (2018):   "Redan vid debuten tål hon att jämföras...

Renata Cohen

2020-09-14

En lättläst bok med lättförståeligt språk och snabb fart.
Intressanta karaktärer som man gärna vill veta mer om och man gissar identiteten på mördaren ända tills det avslöjas, vilket är väldigt ovanligt för mig.
Bra beskrivningar av platserna, vilket gör att man lätt kan föreställa sig de.
Detta är första boken jag läser av Kamilla Oresvärd och jag är utan tvekan hooked för hennes andra böcker, jag har även boken Älvdansen som jag också kommer recensera här.
Boken är välskriven med ett fint namn som gör att man blir väldigt nyfiken och gärna vill läsa, även omslaget är mycket fint.
Dock kunde boken ibland vara lite långsam, men med korta kapitel så är den väldigt snabbt läst. Man vill inte gärna lägga ifrån sig den när man väl kommer in i den.

Maria Jacobsson

2020-07-07

Bra, lättläst och underhållande bok, men inget som stannar kvar hos mig eller berör speciellt. Kul att handlingen utspelar sig i trakter man besökt och kan identifiera.

Susanne Hydén

2020-01-24

Den före detta domaren Mona Schiller flyttar tillbaka till en naturskönt belägen liten ort i Vargön i Vänersborgstrakten. Hon vill komma bort från sitt tidigare liv och hoppas få tillbaka kontakten med sina nu vuxna två söner.
I Brudslöjan ramlar Mona in i en mordhistoria på en ung brud vars gåtfulla bakgrund vävs samman med den undre världen i Göteborg som visar sig ha en lokal filial. Mitt i den fridfulla miljön döljer sig plötsligt sex, droger och utnyttjande av unga kvinnor. Mona anar att komplexiteten i fallet är för svår för den av sina söner som är något av en godhjärtad småstadspolis. Därför ger hon sig själv in i privatspaning och får en ny oväntad vän på köpet. Samtidigt som fallet går mot en upplösning presenteras ett antal lokala, färgstarka karaktärer, i olika åldrar som tecknas med trovärdig hand av författaren. De två vuxna sönerna, som befinner sig lite på var sin sida av lagen och med helt olika kynnen återknyter kontakten med sin mamma på olika sätt.
Brudslöjan avslutas med en rejäl cliffhanger som fångar intresset för bok två.

2020-01-15

Svårt att släppa den här boken, skriven med ett oerhört driv. Nyfiken på miljön som existerar i verkligheten och som kan googlas. Huvudpersonen en medelålders f.d. domare väcker också stort intresse. Vem är hon? Hon är lite för perfekt för min smak: vacker, rik, urtrevlig och vinner allas förtroende. Till på köpet är människan en kunnig matlagare och vinkännare, ett effektivt sätt att ragga på. En fyra för spänningen, en trea för upplösningen. Som vanligt i genren ett mycket långsökt motiv.

Evasbokhylla

2019-10-19

4+ Tycker mycket om författarens sätt att skriva sina böcker så även denna. Längtar efter bok nummer två i serien om Mona Schiller.

💜💜💜💜💜 Skrämmande Spännande Nagelbitare 😁👍

villa-freja.se

2019-06-28

Ibland är det trevligt att varva min feelgood-läsning med spänning och deckare. Jag läser sällan genren, men Oresvärd gör det "värt besväret." Den här berättelsen är driven och spännande rakt igenom.

Anna Hallqvist

2019-06-23

Jag har läst serien om Stina Seger, så självklart vill jag läsa Oresvärds nya.
Jag blir inte besviken. Den inledande prologen försätter mig genast i mysrys-stämning, med en trolsk naturbeskrivning och med ett mysterium som lockar. Miljön för den här mordhistorien är naturlära glesbygd, till skillnad från Segers hemvist som var storstan - och det fungerar väl. Ta en extra titt på omslaget, riktigt snyggt och fantasieggande. Med ett sånt omslag, kan man bli annat än sugen att läsa boken?

I Brudslöjan finns allt en bra spänningsroman ska innehålla. En spännande intrig, suggestiv och med ett bra framåtdriv i berättelsen ända in i slutet. Med sina 318 sidor lämpar den sig mycket väl för en dag i hängmattan!

Jag gillar Mona som är en stark, mogen kvinna och lite av ett mysterium själv. Hon är en intressant och trovärdig karaktär, även om hon ibland tar sig lite väl utanför gengse ramar. Det ska bli spännande att se vad hon tar sig för i framtiden, och vad som döljer sig där bakom ytan.

Maja Dukic

2019-03-28

🔸Dags för recension🔸
Brudslöjan av Kamilla Oresvärd
..............................................
Jag har inte läst Kamillas böcker innan. Brudslöjan är min första bok av henne.
Jag hade jättehöga förväntningar på denna bok. Alla pratade bara om hur de längtade när den skulle komma ut, så spända och förväntansfulla.
Jag kan inte säga att jag blev besviken på denna bok, absolut inte, men jag var inte heller eld och lågor direkt.
Den är bra. Det måste jag medge. Men liiite mer förväntade jag mig.
Hennes huvudkaraktär, Mona, förre detta domare, som har flyttat till Vargön efter många år utomlands, är så mörk och hemlighetsfull.
Jag ville gräva mer där, jag ville veta mer. Att hon var ekonomiskt oberoende och gillade märkeskläder, seranoskinka och goda viner, det fick vi veta men inte vad som hände med hennes man, varför hon lämande sina två barn, varför kom hon tillbaka.
Hon bär på många hemligheter, kanske får vi veta mer i kommande böcker, eftersom detta är bara början på en serie om Vargön.
Jättefina miljöbeskrivningar som gör att jag önskar åka och besöka Brudslöjan.
Välskriven med korta kapitel som gör att man vänder blad fort.
Vill du läsa om mörka hemligheter och hur man löser andras brott- då ska du läsa denna bok. 💭🔶

Stark, spännande & skickligt skriven!