Brudskeppet

Moyes, Jojo

| 2006

År 1946 korsar tusentals kvinnor ? krigsbrudar ? världshaven för att återförenas med de män som de gift sig med under kriget. De reser mot en osäker framtid.   I Sydney, Australien, går fyra kvinnor tillsammans med 650 andra brudar ombord på Victoria. Detta fartyg som ska ta dem till England fraktar inte bara vapen och flygplan. Här finns också tusentals marinofficerare och besättningsmän.   Den snobbiga Avice, som anser sig för fin för de tre andra kvinnorna hon delar den trånga hytten med, söker snabbt annat sällskap. Den gravida Margaret är en naturnära bondflicka som vill göra alla till lags. Den unga levnadsglada Jean vill helst festa och ger sig ganska snart ut på farligt vatten. Den kyliga, gåtfulla sjuksköterskan Frances håller sig mest för sig själv. Hon bär på en hemlighet och mitt ute på havet, tusentals mil hemifrån, hinner hennes...

Katarina Nord

2015-03-12

Svag trea blir det för Krigsbrudar som jag läste på svenska. Inte alls så bra som hennes senaste böcker. Men historien om Frances lyfter boken och jag vill veta vem hon är och var hon kommer ifrån.

2015-01-20

Tycker faktiskt att hennes senare böcker är bättre. Men den är klart läsvärd. Läste den på svenska.

2014-11-25

Brudskeppet på svenska! Mycket bra bok. På ett sätt bättre än hennes senare titlar. Ska läsa även de andra tidigare böckerna innan "Livet efter dig". Fortsätter nu med nästa bok i högen!!

2014-07-30

Lättläst och snabbläst om naiva krigsfruar som forslad från Australien till England och ett nytt liv. Underhållning för stunden, men hade gärna fått mer insikt i kvinnornas farhågor i det nya landet istället för frisyrer.

Carina Svensson

2013-06-27

Gillade själva berättelsen jättemycket! :) Några saker störde jag mig dock på. Händelseförloppet haltade i vissa partier i början av boken. Orden "hon" och "henne", i samma mening, syftade på två olika personer. Det stod dessutom "han" på två ställen, där det skulle stå "hon". Trots dessa missar ger jag boken en fyra! :)

Katarina Strid

2012-10-01

Tyckte om den här boken och att följa de fyra kvinnornas resa.

Linnéa Krook

2012-04-27

En fantastisk bok om kvinnor. Älskade att läsa den

Helena Eriksson

2011-07-17

Gillade den här boken väldigt mycket. En fantastisk historia där vi får följa 4 krigsbrudar från andra världskriget på deras resa från sina familjer i Australien till deras män i England.

Engelska Väninnan

2010-02-01

Boken är värd att läsas för Frances skull. Hennes öde är mycket gripande. Författarinnan är tyvärr inte särskilt skicklig.