Brottsplats: Faithful Place

French, Tana

| 2011

Tana French bygger skickligt upp samma stmning som i ngeln p sjunde trappsteget och som Dennis Lehane gr i sina spnningsromaner! Mrker, olycka och hot myllrar och slingrar sig genom den hr romanen. Inte med stora gester utan mer p en kyligt trovrdig alldagligt stt. Som i kapitlet d Frank str i sina frldrars vardagsrum efter en begravning och inser att mrdaren r nrvarande i rummet. Eller nr han knner en stor fara d han ger sin dotter en godnattpuss. Jag borde ha sett den som flimrande kornblixtar kring mjukisdjuren som fyllde den varma barnkammaren likt giftgas: faran. Faithful Place r Frank Mackeys barndomskvarter i Dublin, platsen han flydde frn fr tjugo r sedan. Ytterst tveksamt har han nu tervnt. Hans syster har ringt och bett honom komma. Hon hittat ngot frn den unga kvinnan han en gng lskade. Hans ungdomskrlek som svek. Nu frsker Frank...

2016-11-04

Mer socialreportage och barnuppfostran n deckare. Det hr blev jobbigt, mngordigt, inget att rekommendera.

2016-08-03

Nr den lnge efterlngtade resan till Irland ntligen skulle bli av funderade jag lnge p vilken bok jag skulle ta med mig. Valet fll till slut p den hr, som utspelar sig i de fattiga kvarteren i Dublin. Detta r den tredje jag lser av Tana French och jag har vl lite blandade knslor fr de tv tidigare. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/08/brottsplats-faithful-place-av-tana.html

2016-07-18

Bra och spnnande om familjerelationer och mindre lyckliga uppvxter. Vad som driver oss och formar oss och vad vi r villiga att gra fr frihet

se Bandling

2012-01-17

Hon har ett mlande stt att skriva och bertta, fick snabbt upp bilder i huvudet. Gillar den!

2011-11-23

Tyckte frst att det var fr mycket pladder och ovsentligheter. Lite segt. Men jag sgs in i den och mnniskornas liv. Blev bttre och bttre. Vl vrd en 4:a.

Anne-Lie Mnsson

2010-09-13

Suvern!! Det hr kan lika grna betraktas som ett socialreportage med ett brott som lper som en rd trd genom berttelsen . Den r klassad som deckare men r s mycket mer n det.

Merete Madsen

2010-07-01

...men den hr r allra bst!