Brott och Straff, Bröderna Karamazov & Idioten (3 plastade volymer)

Dostojevskij, Fjodor

| 1997

Brott och straff har kallats världens mest berömda roman. Det är också en av världens mest lästa böcker. Den kom ut 1866 och alltsedan dess har många miljoner läsare följt den fattige studenten och mördaren Raskolnikov på hans febervandring genom Petersburg. Bröderna Karamzov anses vara höjdpunkten i Dostojevskijs författarskap. Den omfattande romanen kom ut 1880. Den berättar om skuld och försoning och om en skuldfri mänsklighet. Värderingarna i romanen bygger på den kristna mystikens grund. Dostojekvkijs inflytande på 1900-talets europeiska litteratur är mycket stort.Idioten är en av Fjodor Dostojevskijs allra främsta romaner. Dess hjälte, furst Myskin, är en av den ryska litteraturens mest betagande karaktärer - en överkänslig livsfrämling i en självisk och brutal omgivning. Myskin, just hemkommen från en sjukdomsvistelse i Scweiz, kastas in i Petersburgs socitetsliv....

Kim Söderberg

2023-07-20

Klart överskattad och seg klassiker även om det är intressant att få mördarens perspektiv.

Amanda Saléh

2022-04-08

Mycket spännande och intressant. Den framkallade diverse känslor hos mig (det var bra). 4,5/5

Michelle Wall

2022-03-07

Klassiker

Charlotta CG

2021-10-24

Jodå, visst ser jag varför det är en klassiker och bitvis sträckläser jag kapitlen. Andra gånger segar jag mig igenom några i väntan på att det ska bli bättre för det är många upprepningar som gör att det bara blir en trea i betyg. Raskolnikovs ständiga resonerande med sig själv efter sitt brott kommer liksom inte framåt. Samtidigt är det en intressant studie i psykologi även om jag själv mer ser honom som galen än något annat. Därför blir slutet med den troende kvinnan Sonja en trovärdig del av boken och just sista tredjedelen av boken imponerar mest. Rent allmänt blir man i ryska romaner också alltid fascinerad av hur ryssar tycks ha pratat och kanske ännu pratar med varandra. Stormar in på varandras boenden som om de känt varandra i evigheter och tar för sig både av mat och konversation. Sådant får du mycket av i boken.

Jenny Strid

2021-05-23

Efter att ha läst smånoveller och andra böcker av Dostojevskij såg jag fram emot att ta tag i Brott och straff. Älskar det plågade och filosoferande psyket som alltid finns med i hans böcker, och så även i denna bok. Dock var den seg emellanåt, och det finns absolut delar man kunde skippat (enligt mig). 3,5/5 ger jag den.

Björn Öijer

2021-05-20

Dostojevskijs psykologiska klassiker Brott och straff är tidernas kriminalroman. Den fattige studenten Raskolnikov söker lösa sina ekonomiska bekymmer genom att rånmörda en pantlånerska. Dådet motiveras utifrån moralfilosofiska argument. Men gärningsmannen snärjs undan för undan av dels sitt eget mentala och fysiska tillstånd, dels förhörsledarens lömska konversationer. Allt tilldrar sig under några nerviga veckor i socialt utsatta delar av 1860-talets S:t Petersburg. En mästerlig thriller med grym noirkänsla.

Robin Ferling

2020-12-29

Svindlande.

Jerker Söderlund

2020-09-29

En berättelse som på ytan kan verka nästan torftig och oändligt utdragen – en halvgalen student som slår ihjäl en pantlånerska och hans kval därefter är egentligen allt som händer. Och har man svårt för långa texter och/eller inte är så genuint intresserad av vad som sker i och mellan människor är detta kanske inte boken att rekommendera. Men under denna yta bubblar likt en isländsk gejser möjligen världshistoriens bästa skildring av ett psyke hos en utsatt människa som blir en brottsling. Och när man väl är där (och – alltså - har ett intresse för människans psykologi och läsning) bläddrar bara sidorna förbi och man önskar att den aldrig ska ta slut. Jag har läst den tre gånger och tycker fortfarande att den är en av världens bästa böcker, alla kategorier. Tack, Fjodor D.

Ayman Fares

2020-09-27

Fantastisk bok där Dostojevskij tar med läsaren i de psykologiska faser en ung juriststudent vid namn Raskolnikov genomlever före och efter att ha begått ett mord.

Raskolnikov upplever en orättvisa över att han, som ung och begåvad student, tärs av fattigdom medan det i samma stad finns en pantlånaren vid namn Ivanova som lever på förmögenheter och som ingen riktigt tycker om. Samtidigt som Raskolnikov inte längre klarar av att finansiera sina studier får han ett brev hem från sin mamma som gladeligen skriver om hur Raskolnikovs syster äntligen hittat en välbärgad man att gifta sig med. Detta menar mamman på är en möjlighet för familjen att ha råd att leva men Raskolnikov läser mellan raderna och inser att hans syster prostituerar sig för familjens skull. Detta plågar honom och slutligen utför han mordet på den Ivanova för att skaffa sig en förmögenhet.

Han inser snart att det mord han begått plågar honom än mer, och vi får följa honom i denna upplevelse samt hur polismännens jakt efter mördaren påbörjas.

Tobias Hagljung

2020-07-29

Enastående porträtt av en vilsen själ!!

F R

Leon Jansson

2018-05-06

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Möjligtvis en av de mest berömda moderna klassikerna. Temana föll mig inte riktigt i smaken och mycket av identietets- och meningssökandet för protagonisten var svårt att empatisera med för mig. Stundtals kändes boken rätt trög också. Jag har inget emot långsamt tempo i historieberättande men i Brott och Straff fanns det en del filosofiska upprepningar jag gärna sluppit. Idag är boken varken nydagande eller unik men någonstans måste ju urexemplet komma. Om Brott och Straff var just ett sådant exempel så räcker det för att göra boken historiskt viktig men huruvida den står sig mot modernare exempel och verkligen gör sig förtjänt av en plats i din bokhylla hemma låter jag vara osagt.

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Förlag

2017-01-10

En studie i skuld. Dostojevskij är en mästare på personporträtt (med sanslös detaljrikedom) och medsvepande dialoger.

Annika

2017-01-03

En klassiker

2016-03-11

Har nog läst denna pärla tre gånger, men det börjar vara länge sedan. Start under gymnasieåren. Blev helt fängslad! Snart dags att läsa om.

elinore järlehag

2016-02-14

Underbar bok! Kunde inte sluta läsa den! :D

I.P. Freely

2015-09-02

Martin K

2015-01-11

Fortfarande en av de bästa böckerna som någonsin skrivits!

2014-12-19

På topplistan över världens bästa böcker, tror jag! Länge sedan jag läste den, men minst tre gånger är det. Nog dags igen snart. Fantastisk!

Laban Johansson

2014-12-12

Gillar den skarpt!

Maritha .

2014-07-07

Nästan en fyra. Mycket stark historia och vackert språk som verkligen får fram Rodjas sinnesstämningar och hans kamp mot samvete och svårmod, men bitvis väldigt tungläst.

Jan Svensson

2014-04-14

Länge sedan jag läste den men minns huvudpersonens irrande efter sitt brott. En riktig klassiker och mästerverk. Ruskigt bra helt enkelt.

Ewa Tillander

2014-02-21

Ett mästerverk. Jag tänkte inte läsa boken men var tvungen att bläddra och ögna i den pga studier. Jag fastnade, kunde inte sluta. Den har berikat mig.

Maria Blomkvist

2013-09-19

En helt fantastisk bok! Den psykologiska nedbrytningen/utvecklingen hos Raskolnikov är fruktansvärt intressant, likaså de många diskussionerna kring moraliska dilemman och vad som är rätt och fel. Dessutom är det spännande att följa händelseförloppet då det inte går att räkna ut vilken väg handlingen kommer ta.

Anna Jensen

2013-08-14

En av de bästa böckerna jag någonsin läst. Jag läste den i gymnasiet, men glömmer den aldrig. Välskriven och spännande, D var verkligen duktig på det han gjorde.

Sami M

2013-02-10

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij

Romanen utspelar sig i St Petersburg på artonhundratalet. Den f.d. studenten Rodion "Rodja" Raskolnikov slinker ut ur sin lya. Han beger sig på en rekognosceringstur till en gammal pantlånerska. Han har sedan en tid umgåtts med idén att han ska mörda henne. Det har blivit en fix idé hos honom, samtidigt som tanken på dådet får honom att rysa. Han drivs av tanken att vissa människor är utvalda, som Napoleon, och att de därför har rätt att begå brott i ett högre syfte. Han tycks ha slagit tanke på att mörda ur hågen när han av en tillfällighet får höra gummans syster bestämma träff med en annan person nästa kväll klockan sju. Raskolnikov blir upprymd - han ser sin chans eftersom han då vet att gumman kommer vara ensam hemma. Nästa kväll utrustar sig Raskolnikov med en yxa som han döljer under rocken. Han beger sig till pantlånerskan som planerat. Han mördar henne. Trots att det sker på ett mycket klumpigt sätt kommer han undan, dock endast med en hårsmån. Tanken på brottet följer honom dock under resten av romanen. Handlingen kulminerar med Raskolnikovs bekännelse, trots inför polisen. Det är dock inte ånger som får honom att bekänna.

Raskolnikov är en mångfacetterad karaktär. Han kan vara fullständigt osjälvisk och givmild, som när han skänker bort alla sina pengar till en fattig familj i nöd. Samtidigt kan han vara oerhört grym och även kallhamrad och avvisande mot vänner och familj. Han är också stolt, men föraktar sig själv för att han inte lyckas leva upp till sina ideal. Mot slutet av boken kan man skönja en förändring. Raskolnikov går från ateism till att tro med hjälp av den godhjärtade och religiösa Sonja Marmeladova.

Romanen innehåller flera teman. Ett är kontrasten mellan Raskolnikovs gudlösa övermänniskoideologi och Sonja Marmeladovas gudfruktighet. Dostojevskij tycks vilja visa vad som händer när människor i högmod tar Guds plats; Raskolnikov gör ju just det när han ger sig själv rätten att bestämma vem som får leva och vem som får dö och när han bestämmer hur mycket ett människoliv är värt.

Ett annat inslag är uppoffrande kvinnor. Sonja Marmeladova prostituerar sig för att ställa mat på bordet åt sin familj, medan hennes far super upp alla pengar. Raskolnikovs syster gifter sig med en rik, självupptagen man som vill utnyttja hennes fattigdom för att i egenskap av välgörare få makt över henne. Detta för att hjälpa sin bror och sin mor.

Det som gör detta till en odödlig klassiker är, kanske mer än tema och handling, att karaktärerna är levande och vältecknade. Det är inte enbart dialogen i sig, det är varje liten gest, all ambivalens och alla psykologiskt trovärdiga detaljer, som gör att människorna i romanen upplevs som otroligt verkliga. Upplevelsen är stundtals som om Dostojevskij satt och skrev ner precis det han såg och hörde.

Maria Engqvist

2013-01-07

Världens bästa roman?

Maria Brusewitz

2012-12-08

Lyckligtvis hade jag den som Ljudbok. Annars hade jag aldrig orkat igenom. Hopplös historia, orimlig på alla sätt, men ändå fångande. Per Myrberg läste underbart.
Dostojevsijs koll på människans psykologi är inte så stor. Raskolnikovs motiv och självuppfattning är ren galenskap som man ser det idag, då sågs det som stort och nobelt trots mordet.

Klassiker

O

Olof Skoglund

2012-08-05

Definitivt inte så svårläst som jag först hade trott, även om den tog ett tag att ta sig igenom. Tycker ändå att den ibland flöt ut i långa ideologiska diskussioner, men det ligger väl i tiden som den skrevs.

Ayfer Yildiz

2012-07-16

Djup, fängslande... Dostojevskij ger en uttömmande beskrivning av det mänskliga psykets ibland förvridna och förbjudna böjelser utan att för en sekund bli blödig eller melankolisk. Huvudpersonen Raskolnikov växlar mellan att vara en sympatisk, ångerfull person och en kallblodig mördare... Och övergången sker på ett så naturligt sätt att det inte går att ifrågasätta. Budskapet? Det är nog subjektivt, men för mig är det en psykologisk resa. En påminnelse om att vi alla bär på någonting som kan explodera om det inte hanteras på rätt sätt...

Monica Bergsten

2012-05-23

En bok att läsa långsamt och flera gånger. Ett fantastiskt persongalleri. En berättelse om den tiden när den skrevs och tidlösa mänskliga dilemman.

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Lite svår att ta sig igenom men en bra bok..

Britt Dahlström

2012-05-03

Något omständlig

Jonas Utterström

2012-04-24

Andra gången jag läser den och fortfarande riktigt bra. Dostojevskijs bästa.

Evert Nilsson

2012-01-16

Dostojevski är enorm. Psykologin i hans böcker fascinerande och detta innan Freud!! Längden på boken och alla ryska namn och smeknamn gör att detta bara blir starkast tänkbara fyra

Fia Falk

2011-12-09

En litterär munsbit för alla som tycker om att läsa om människan, dennes tankar och handlingar samt den mänskliga psykologin!

Linda Svedberg

2011-12-06

Kan läsas hur många gånger som helst!

Frida Martinsson

2011-11-29

Den är väldigt fängslande, dock en aning lång. Annars helt klockren bok. En bok som alla borde läsa!!

Aziz-Kaan Dönmez

2011-11-27

Jag kan inte göra annat än att kalla Brott och Straff för ett litterärt mästerverk. Dostojevskij utmanar läsarens moral och världsuppfattning.

Anneli Bringås

2011-11-21

Jag var säker på att detta var en tung, jobbig och svår bok som dessutom skulle vara tråkig MEN den ÄR verkligen den bästa bok jag läst. Historien är kanon och han skriver helt underbart. Detta är en måste bok om man gillar att läsa.